Saturday, December 05, 2009

Mengurus


"Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Hadis Nabi saw ini direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al Fateh, khalifah ke-7 Kerajaan Usmaniyyah dan 150,000 orang tenteranya.

Dalam Tanyalah Ustaz pagi ini, Ustaz Ahmad Husni memaparkan kisah yang amat menarik tentang AlFateh. Kata Ustaz ini, apabila Kota Constantinople jatuh ke tangan Islam pada 1453, Baginda menukar namanya kepada Islambol (Islam keseluruhan) manakala Gereja Besar St Sophies ditukar kepada Masjid Aya Sofiya. Dikhabarkan Baginda dengan tawadhuknya melumurkan tanah ke dahinya lalu melakukan sujud syukur. Semenjak peristiwa inilah Baginda diberi gelaran “Al Fatih” iaitu yang menang kerana kejayaannya membebaskan Constantinople.

Kata Ustaz lagi, pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.Kemudian Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh. Bagindalah sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah saw di dalam hadisnya ketika menggali Parit Khandaq.

Ustaz Ahmad Husni yang berbicara tentang Fiqh Pengurusan dihujani panggilan telefon dan utusan email melingkari pengurusan organisasi, pekerja, masjid, jenazah malah soal pengurusan perkahwinan. Antaranya cerita pekerja yang mencuri masa semasa bekerja, cerita masjid yang tidak di urus dengan baik oleh AJK yang dilantik, cerita pengurusan jenazah dan perkahwinan yang begitu tinggi belanjanya. Permasalahan ini menuntut kepada kaedah pengurusan yang baik dan falsafah model pengurusan Islam adalah penyelesainya.

Falsafah pengurusan Islam pastinya yang terbaik dan paling berkesan dalam mengubat penyakit-penyakit dalam mengurus manusia ini kerana ia meletakkan tuntutan Allah sebagai keutamaan teratas lebih dari memenuhi kehendak manusia itu sendiri sebagai matlamatnya.

Pena Tumpul - Kalaulah kaedah AlFateh ini digunakan dalam pemilihan imam, tidak dapat dibayangkan ramai atau tidaknya yang layak menjadi imam sekarang

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...