"Dan sesungguhnya orang-orang kafir itu benar-benar hampir menggelincirkan kamu dengan pandangan mereka, tatkala mereka mendengar Al Qur'an dan mereka berkata: "Sesungguhnya ia (Muhammad) benar-benar orang yang gila". (Surah Al-Qalam:51)
Ustaz Zahazan di dengar dicorong radio berbicara tentang ayat di atas pagi ini. Kupasannya tentang pandangan mata amat menarik selain stail penyampaiannya yang juga memikat seorang saya. Beliau mengkisahkan hal dua orang sahabat Amir bin Rabi'ah dan Sahl bin Hanif ra. tentang kuasa pandangan mata dan ia amat menarik. Kisah yang diceritakan ini mengheret saya untuk pencarian seterusnya kerana saya selalunya tidak berhenti di situ sahaja. Saya ingin tahu lebih dari itu. Saya mencari dan menjumpainya di sini. Banyak yang tidak saya tahu tentang 'ain ini rupanya. Betullah kata seorang alim: "Semakin bertambah ilmuku, aku semakin kenal akan kebodohanku".
'Ain diambil daripada kata kerja `ana ya`inu apabila menyakiti dengan matanya. Asalnya adalah kekaguman terhadap sesuatu oleh orang yang melihat ('aa-in)nya. Kemudian diiringi sifat jiwanya yang jahat, selanjutnya dia menggunakan media pandangan untuk melaksanakan niat jahatnya tersebut kepada orang yang menjadi sasarannya. Adakalanya seseorang melakukan hal ini secara sedar dan kadang pula diluar kehendaknya. 'Ain kadang-kadang bersumber dari seorang yang shalih kerana kekagumannya terhadap sesuatu. Sebagaimana terjadi dalam kisah Amir bin Rabi'ah, seorang sahabat mulia ketika menimpakan 'ain kepada Sahl bin Hanif ra. Kisah tentang hal ini dituturkan oleh Abu Umamah, putra Sahl bin Hunaif:
Amir bin Rabi’ah pernah melewati Sahl bin Hunaif yang sedang mandi, lalu ia berkata, ‘Aku tidak pernah melihat seperti hari ini dan aku tak pernah melihat kulit seperti kulit wanita yang dipingit.’ Tidak berapa lama, Sahl terjatuh. Kemudian dia didatangkan ke hadapan Nabi. Orang-orang pun mengatakan kepada beliau, ‘(Wahai Rasulullah), segera selamatkan Sahl, ia telah terbaring.’ Nabi bertanya, ‘Siapa yang kalian tuduh dalam hal ini?’ Mereka menjawab, ‘Amir bin Rabi’ah.’ Beliau pun berkata, ‘Atas dasar apa salah seorang di antara kalian hendak membunuh saudaranya? Apabila seseorang melihat sesuatu yang menakjubkan dari diri saudaranya, hendaknya ia mendoakan kebaikan padanya.’ Kemudian beliau meminta air dan memerintahkan ‘Amir untuk berwudhu’, maka ‘Amir pun membasuh wajahnya, kedua tangan hingga sikunya, kedua kaki hingga lututnya, serta bagian dalam sarungnya. Lalu beliau memerintahkan untuk menuangkan air itu pada Sahl.”
Adalah dituntut pula bila seseorang melihat sesuatu yang mengkagumkan hendaknya segera mendoakan kebaikan padanya, kerana doanya itu merupakan ruqyah (pengubatan) baginya. Beliau juga menyatakan bahwa ‘ain yang menimpa seseorang dapat mengakibatkan kematian.
Rasulullah menjelaskan tentang keberadaan ‘ain ini, sebagaimana disampaikan oleh ‘Abdullah bin ‘Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda: “’Ain itu benar adanya. Seandainya ada sesuatu yang dapat mendahului takdir, tentu akan didahului oleh ‘ain. Apabila kalian diminta untuk mandi, maka mandilah.”
‘Ain dapat terjadi dari pandangan yang penuh kekaguman walaupun tidak disertai perasaan dengki (hasad). Demikian pula timbulnya ‘ain itu tidak selalu dari seseorang yang jahat, bahkan boleh jadi dari orang yang menyukainya atau pun orang yang soleh.
Ibnul Qayyim berkata: "`Ain itu laksana anak panah yang meluncur dari pelakunya, adakalanya mengenai sasaran dan adakalanya tidak. Maka jika secara kebetulan dia dalam keadaan terbuka, tanpa perisai pasti anak panah itu melukainya, dan jika dia dalam keadaan waspada lengkap dengan senjata yang tidak meninggalkan celah bagi anak panah, niscaya tidak akan melukainya dan boleh jadi anak panah-anak panah itu akan berbalik ke arah pembidiknya".
Sabda Nabi Muhammad SAW, maksudnya:
"Kebanyakan orang yang mati dari umatku setelah kerana ketetapan dan takdir Allah adalah sebab tertimpa `ain." (HR Al-Bukhari)
Diceritakan pula oleh Jabir bin ‘Abdullah ketika Rasulullah menyuruh agar anak-anak Ja’far bin Abu Thalib diruqyah:
Nabi berkata kepada Asma’ bintu ‘Umais, “Mengapa aku lihat anak-anak saudaraku kurus-kurus? Apakah kerana kekurangan?”. Asma’ menjawab, “Bukan, akan tetapi mereka cepat terkena ‘ain.” Beliau pun berkata, “Ruqyahlah mereka!”. Asma’ berkata: Maka aku serahkan urusan ini kepada beliau, lalu beliau pun berkata, “Ruqyahlah mereka.” ( HR. Muslim)
Bahkan Jibril pernah meruqyah Rasulullah ketika beliau sakit dengan doa:
بسم الله أرقيك، من كل شيء يؤذيك من شر كل نفس أو عين حاسدٍ الله يشفيك، بسم الله أرقيك
“Dengan nama Allah aku meruqyahmu dari segala sesuatu yang menyakitkanmu dan dari setiap jiwa atau pandangan yang dengki. Semoga Allah menyembuhkanmu, dengan nama Allah aku meruqyahmu.”( HR. Muslim )
Tanda-tanda terkena`ain diantaranya muka berwarna kekuningan dan pucat disertai sesak nafas dan nyilu di bawah punggung serta bahu, rasa pening yang berpindah-pindah, nyilu di hujung-hujung jari yang disertai banyak keluar peluh dan sering buang air kecil, panas rusuk dan sukar tidur pada malam hari. Juga perubahan emosi yang tidak lazim seperti sering marah dan meledak-ledak, mudah menangis tanpa sebab dan jantung berdebar-debar.
Ustaz Zahazan mengakhiri bicara dengan nasihat ini: janganlah terlalu takjub dengan ciptaan Allah SWT. Seandainya timbul perasaan itu, cepat-cepatlah meminta perlindungan daripada Allah SWT. Sebutlah "MassyaAllaah, laa quwwata illaa billaah."
Pena Tumpul - Dari mata turun ke hati
Comments