Skip to main content

Peperiksaan

Banyak pihak yang bersuara dalam memberi reaksi balas kepada cadangan supaya UPSR dan PMR dimansuhkan. Pelbagai pandangan yang terpacul. Ada yang bersetuju dan tidak kurang juga yang tidak bersetuju. Namun lebih banyak pandangan yang menjurus supaya cadangan ini dihalusi sebelum sebarang kata putus dibuat. Perlu dilihat perlu tidaknya untuk kedua-dua peperiksaan awam ini diteruskan.

Saya melihat para pelajar sekarang dihimpit dan ditekan untuk memburu "A". Malah di kebanyakan sekolah silibus sudah habis dijelajah pada awal-awal tahun lagi. Selebihnya bulan-bulan yang bersisa diguna untuk membalun habis-habisan soalan-soalan tahun lalu. Para pelajar akan di"dera" semahunya dalam mempersiapkan diri untuk berdepan dengan peperiksaan. Matlamatnya tidak lain, kecuali untuk menghimpun sebanyak "A" yang boleh.

Pantakan terhadap pelajar tidak berakhir di kelas. Setibanya di rumah belum pun kering air basuh tangan selepas makan tengahari, ibu dan bapa sudah mengomel mengingatkan anak supaya tidak lupa mengulangkaji pelajaran. Anak-anak tertekan lagi. Sebelah malamnya pula bergegas pula untuk ke kelas tuisyen. Pelajar terus dilunyai lagi mindanya.

Falsafah Pendidikan Negara yang menekankan empat aspek insan yang perlu dibangun dalam diri pelajar cuma tinggal falsafah sahaja yang gagal diterjemahkan secara tuntas. Ketika aspek intelek dilanyak habis-habisan, aspek rohani, emosi dan jasmani disisihkan. Lantas yang lahir pelajar yang bukan kepalang hebat inteleknya tetapi gawat emosi, kosong rohani dan layu jasmani. Pelajar gagal dibangunkan secara holistik.

Peperiksaan bukanlah satu-satunya kaedah yang ada untuk mengukur tahap kebolehan pelajar. Adakalanya jumlah "A" yang banyak dikumpul tidak mencerminkan bahawa pelajar itu benar-benar cemerlang. Peperiksaan memberi ruang yang cukup luas kepada pelajar yang rajin dan minat menghafal. Seorang pelajar bukan Melayu khabarnya menghafal seluruh karangan dan berjaya mendapat A untuk subjek Bahasa Melayu. Malah bukan mustahil lagi sekarang kerana menghafal juga, mendapat "A" dalam subjek Pengetahuan Agama Islam amat enteng pada pelajar bukan Melayu.

Peperiksaan perlu diganti dengan kaedah yang lebih baik dan tidak menekan pelajar. Kerja-kerja kursus, projek berinovasi dan kreatif misalnya lebih menarik minat pelajar. Guru-guru yang mengajar di sekolah lebih arif akan tahap kebolehan para pelajarnya dan oleh itu perlu diberi peluang untuk melakukan penilaian. Instrumen yang dibangunkan di peringkat sekolah dilihat lebih menepati matlamat daripada peperiksaan awam itu sendiri.

Sekolah perlu dilihat tempat yang menarik untuk pelajar dan bukan sebaliknya.

Pena Tumpul - Nampak persaingan antara ibu bapa dan para anak-anak adalah mangsanya


Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus