Saya melihat para pelajar sekarang dihimpit dan ditekan untuk memburu "A". Malah di kebanyakan sekolah silibus sudah habis dijelajah pada awal-awal tahun lagi. Selebihnya bulan-bulan yang bersisa diguna untuk membalun habis-habisan soalan-soalan tahun lalu. Para pelajar akan di"dera" semahunya dalam mempersiapkan diri untuk berdepan dengan peperiksaan. Matlamatnya tidak lain, kecuali untuk menghimpun sebanyak "A" yang boleh.
Pantakan terhadap pelajar tidak berakhir di kelas. Setibanya di rumah belum pun kering air basuh tangan selepas makan tengahari, ibu dan bapa sudah mengomel mengingatkan anak supaya tidak lupa mengulangkaji pelajaran. Anak-anak tertekan lagi. Sebelah malamnya pula bergegas pula untuk ke kelas tuisyen. Pelajar terus dilunyai lagi mindanya.
Falsafah Pendidikan Negara yang menekankan empat aspek insan yang perlu dibangun dalam diri pelajar cuma tinggal falsafah sahaja yang gagal diterjemahkan secara tuntas. Ketika aspek intelek dilanyak habis-habisan, aspek rohani, emosi dan jasmani disisihkan. Lantas yang lahir pelajar yang bukan kepalang hebat inteleknya tetapi gawat emosi, kosong rohani dan layu jasmani. Pelajar gagal dibangunkan secara holistik.
Peperiksaan bukanlah satu-satunya kaedah yang ada untuk mengukur tahap kebolehan pelajar. Adakalanya jumlah "A" yang banyak dikumpul tidak mencerminkan bahawa pelajar itu benar-benar cemerlang. Peperiksaan memberi ruang yang cukup luas kepada pelajar yang rajin dan minat menghafal. Seorang pelajar bukan Melayu khabarnya menghafal seluruh karangan dan berjaya mendapat A untuk subjek Bahasa Melayu. Malah bukan mustahil lagi sekarang kerana menghafal juga, mendapat "A" dalam subjek Pengetahuan Agama Islam amat enteng pada pelajar bukan Melayu.
Peperiksaan perlu diganti dengan kaedah yang lebih baik dan tidak menekan pelajar. Kerja-kerja kursus, projek berinovasi dan kreatif misalnya lebih menarik minat pelajar. Guru-guru yang mengajar di sekolah lebih arif akan tahap kebolehan para pelajarnya dan oleh itu perlu diberi peluang untuk melakukan penilaian. Instrumen yang dibangunkan di peringkat sekolah dilihat lebih menepati matlamat daripada peperiksaan awam itu sendiri.
Sekolah perlu dilihat tempat yang menarik untuk pelajar dan bukan sebaliknya.
Pena Tumpul - Nampak persaingan antara ibu bapa dan para anak-anak adalah mangsanya
Comments