"Ini mee rebus ke?, saya bertanya kepada seorang penjual wanita ini. "Ini mee goreng!!!!, keras sekali nadanya. Saya tau ia memang bernada keras. "Berapa semua?, saya tanya lagi. "Tiga ringgit. Jawapannya kurang jelas kerana dia dilihat acuh tidak acuh pun. Saya bertanya pada Haziq untuk kepastian. Haziq pun tidak jelas. Saya bertanya lagi, "Berapa ya,? " Kali ini dengan nada tingggi dia kata, "Tiga ringgit!!!
Saya hampir meletakkan sahaja dua bungkus mee goreng yang saya beli daripada sebuah gerai di pasar malam kalau hati yang diikut dan diturut. Saya ingin memberi pengajaran kepada seorang penjual ini bahawa setiap pelanggan perlu dihormati dan dilayan dengan baik.
Berurusan dengan pelanggan bagai acuh tak acuh. Hendak tak hendak. Ditambah pula dengan wajah masam mencuka. Gamaknya bagai ada sesuatu yang mengganggu diri sendiri lantas dipamerkan pula kepada pelanggan yang tidak tahu apa-apa. Mudahnya melampiaskan masalah yang bersarang dalam diri kepada orang lain. Ia sesuatu yang amat tidak adil.
Saya selalu percaya dalam apa keadaan sekali pun pelanggan jangan sampai diheret sama dalam masalah diri sendiri. Biar marah sehebat mana sekali pun jangan sesekali disuakan kepada pelanggan. Itu bukan urusan pelanggan. Pelanggan cuma berkunjung ke gerai dengan satu tujuan iaitu membeli sesuatu dan ia dibayar. Ia bukan percuma. Merenyokkan muka di depan pelanggan suatu perbuatan yang amat mengecilkan hati pelanggan.
Saya harap insiden menyakitkan hati ini terpencil sifatnya.
Pena Tumpul - Pelanggan selalu betul
Comments