Ustaz bercerita tentang seorang orang putih yang masuk ke kampung orang asli. Dia diberitahu tentang harimau oleh penduduk petempatan orang asli itu. Dia memang tidak kenal harimau pun. Tidak juga tahu bagaimana rupa dan fizikal harimau itu. Bila orang asli menceritakannya tentang harimau dia begitu teruja. Dia menyatakan keinginan yang tinggi untuk berjumpa harimau yang dimaksudkan itu. Dia tidak takut pun berbanding dengan orang asli yang sentiasa kecut perut bila harimau disebut-sebut.
Ustaz menggunakan analogi ini untuk menjelaskan bahawa perlakuan yang berbeza akan dipamerkan bila kita kenal dan tidak kenal sesuatu. Dalam konteks kita beribadat kepada Tuhan, perlakuan kita terpapar jelas bila soal kenal ini dikaitkan. Oleh kerana kita kenal Tuhan, kita tidak payah berusaha untuk rasa takut. Takut akan datang dengan sendiri seperti mana takutnya kita kepada harimau kalau kita memang sudah kenal apa itu harimau.
Dalam mendirikan sembahyang misalnya, tidak munasabah kita sembah Tuhan kalau kita tidak kenal Tuhan dan kita tidak rasa yang Tuhan itu hebat. Apa erti penyembahan kalau kita tidak kenal siapa yang kita sembah. Kita tidak rasa takut sebab kita belum kenal Tuhan. Sembahyang bukan setakat penyembahan fizikal. Ia adalah pergerakan roh, hati dan perasaan. Selama ini kita diberi ilmu tentang ibadah hanya yang bersangkut-paut dengan hukum-hakamnya sahaja iaitu tentang syarat, rukun, sah dan batalnya sahaja. Oleh itu dalam ibadah, itulah perkara yang kita jaga sangat-sangat dan tidak lebih dari itu. Ilmu lain tentang ibadah termasuk falsafahnya tidak diajar. Kefahaman tidak diajar. Penghayatan tidak diajar. Hasilnya segala ibadah yang kita buat, kalaupun sah dan cukup syarat rukunnya, tetapi tidak dapat dihayati.
Apabila ibadah tidak dihayati, maka rugilah kita kerana ibadah kita itu tidak mendidik kita. Hati kita tidak berubah walaupun kita sudah beribadah berpuluh-puluh tahun lamanya malahan sepanjang hidup kita. Ibadah kita tidak menjadi makanan bagi jiwa. Ia tidak membentuk dan menguatkan jiwa kita. Ia tidak menambahkan taqwa kita. Lebih malang lagi, ibadah kita itu tidak sampai kepada Tuhan.
Ilmu ibadah yang kita belajar selama ini tidak langsung menyentuh soal roh ibadah atau hikmah dalam ibadah. Justeru, ibadah dan sembahyang tidak memberi apa-apa kesan di dalam diri dan hati. Akhlak juga tidak banyak berubah.
Bila kita tidak ada ilmu dan tidak faham tentang Tuhan, ibadah kita tidak memberi kesan. Kata Ustaz, ibadah termasuk sembahyang bukan untuk mengajar atau memahamkan manusia tentang Tuhan. Kita sepatutnya sudah ada ilmu dan sudah faham tentang Tuhan sebelum beribadah atau sebelum sembahyang. Ibadah dan sembahyang itu hanya untuk mengingatkan dan menyedarkan kita tentang Tuhan sebab kita sebagai manusia memang sering lupa.
Ibadah dan sembahyang hanya akan memberi kesan kalau kita ada ilmu dan faham tentang Tuhan. Kalau kita tidak faham Tuhan, ibadah dan sembahyang tidak ada erti apa-apa. Kita tidak akan dapat rasa bertuhan dalam ibadah kerana kita tidak tahu dan tidak faham Tuhan. Itu sebab sebelum kita bersyariat, Tauhid kena selesai dahulu. Hadis ada menyebut, “Awal-awal agama mengenal Allah.”
Ustaz menggunakan analogi ini untuk menjelaskan bahawa perlakuan yang berbeza akan dipamerkan bila kita kenal dan tidak kenal sesuatu. Dalam konteks kita beribadat kepada Tuhan, perlakuan kita terpapar jelas bila soal kenal ini dikaitkan. Oleh kerana kita kenal Tuhan, kita tidak payah berusaha untuk rasa takut. Takut akan datang dengan sendiri seperti mana takutnya kita kepada harimau kalau kita memang sudah kenal apa itu harimau.
Dalam mendirikan sembahyang misalnya, tidak munasabah kita sembah Tuhan kalau kita tidak kenal Tuhan dan kita tidak rasa yang Tuhan itu hebat. Apa erti penyembahan kalau kita tidak kenal siapa yang kita sembah. Kita tidak rasa takut sebab kita belum kenal Tuhan. Sembahyang bukan setakat penyembahan fizikal. Ia adalah pergerakan roh, hati dan perasaan. Selama ini kita diberi ilmu tentang ibadah hanya yang bersangkut-paut dengan hukum-hakamnya sahaja iaitu tentang syarat, rukun, sah dan batalnya sahaja. Oleh itu dalam ibadah, itulah perkara yang kita jaga sangat-sangat dan tidak lebih dari itu. Ilmu lain tentang ibadah termasuk falsafahnya tidak diajar. Kefahaman tidak diajar. Penghayatan tidak diajar. Hasilnya segala ibadah yang kita buat, kalaupun sah dan cukup syarat rukunnya, tetapi tidak dapat dihayati.
Apabila ibadah tidak dihayati, maka rugilah kita kerana ibadah kita itu tidak mendidik kita. Hati kita tidak berubah walaupun kita sudah beribadah berpuluh-puluh tahun lamanya malahan sepanjang hidup kita. Ibadah kita tidak menjadi makanan bagi jiwa. Ia tidak membentuk dan menguatkan jiwa kita. Ia tidak menambahkan taqwa kita. Lebih malang lagi, ibadah kita itu tidak sampai kepada Tuhan.
Ilmu ibadah yang kita belajar selama ini tidak langsung menyentuh soal roh ibadah atau hikmah dalam ibadah. Justeru, ibadah dan sembahyang tidak memberi apa-apa kesan di dalam diri dan hati. Akhlak juga tidak banyak berubah.
Bila kita tidak ada ilmu dan tidak faham tentang Tuhan, ibadah kita tidak memberi kesan. Kata Ustaz, ibadah termasuk sembahyang bukan untuk mengajar atau memahamkan manusia tentang Tuhan. Kita sepatutnya sudah ada ilmu dan sudah faham tentang Tuhan sebelum beribadah atau sebelum sembahyang. Ibadah dan sembahyang itu hanya untuk mengingatkan dan menyedarkan kita tentang Tuhan sebab kita sebagai manusia memang sering lupa.
Ibadah dan sembahyang hanya akan memberi kesan kalau kita ada ilmu dan faham tentang Tuhan. Kalau kita tidak faham Tuhan, ibadah dan sembahyang tidak ada erti apa-apa. Kita tidak akan dapat rasa bertuhan dalam ibadah kerana kita tidak tahu dan tidak faham Tuhan. Itu sebab sebelum kita bersyariat, Tauhid kena selesai dahulu. Hadis ada menyebut, “Awal-awal agama mengenal Allah.”
Pena Tumpul - Tak kenal maka tak cinta
Comments