Seorang kawan merungut dan marah bukan kepalang kerana telefon bimbit anaknya dirampas oleh pihak
sekolah. Dia menyalahkan guru disiplin sekolah berkenaan kerana bertindak sedemikian. Dia cuba mempertahankan kewajarannya membenarkan anaknya membawa telefon bimbit ke sekolah. Dia mahu anaknya mudah menghubungi dan dihubungi. Justeru katanya, atas tujuan itu dia tidak nampak di mana salahnya untuk anaknya dibekalkan telefon bimbit ke sekolah. Itu pandangannya sebagai seorang bapa. Namun pihak sekolah pastinya punya sebab yang tersendiri juga untuk tidak membenarkan gajet ini dibawa oleh pelajar ke sekolah. Sekolah diberi kuasa untuk melaksanakan peraturan di sekolah, dan ibu bapa tidak berhak untuk mempersoalkannya.
Adakalanya kita lupa bahawa apabila kita menghantar anak-anak ke sekolah, kita juga menyerahkannya untuk dididik. Pihak sekolah mempunyai program, tanggungjawab serta panggilan moral bagi mendidik anak-anak. Justeru kalau ada ketikanya anak-anak kita dihukum kerana melanggar peraturan janganlah kita cepat melenting sambil membantah tindakan guru dan pihak sekolah. Kita jangan lupa bahawa kekuasaan sudah diberikan kepada pihak sekolah.
Bagi mereka yang sudah diberi kuasa janganlah rasa takut dan gusar untuk melaksanakannya dengan penuh tanggungjawab namun tidak sampai merendah-rendahkan orang lain. Kekuasaan juga adalah cermin karakter seseorang semasa individu itu menjalankan kekuasaan yang diamanahkan kepadanya. Begitu juga bagi yang memberi kuasa kepada seseorang, janganlah bagai memegang ular. Walau kepala dilepaskan, tetapi ekornya masih dipegang. Yang memberi kuasa bagaikan tidak yakin dengan kemampuan orang yang diberikannya kuasa itu.
Saya teringat sebuah kisah yang sangat menarik bersangkut tentang kekuasaan ini. Ia kisah seorang jurulatih yang diberi kuasa oleh seorang raja untuk melatih gundik-gundik raja dengan ilmu ketenteraan. Jurulatih ini berdepan dengan masalah gundik-gundik yang tidak sungguh-sungguh dalam latihan. Mereka memperlekehkan latihan itu. Jurulatih ini mencari puncanya dan mendapati bahawa gundik-gundik ini dihasut oleh seorang gundik yang sangat cantik dan menjadi kesayangan raja juga. Dia bukan sahaja cantik malah pendapatnya sering ditagih oleh raja. Pun begitu, gundik ini yang merasakan dirinya sangat hebat berkelakuan semahu hatinya malah menghasut gundik-gundik lain supaya tidak serius dalam latihan.
Pada suatu masa semasa dalam sesi latihan yang turut disaksikan oleh raja, gundik yang seorang ini semakin mengada-ngada. Jurulatih mengingatkannya supaya serius dalam latihan, namun tidak diendahkan malah semakin mengada-ngada lagi. Mengingatkan kekuasaan penuh yang diberi raja kepadanya, jurulatih ini menghunus pedangnya lalu memancung kepala gundik itu sehingga terpenggal dari badannya. Mata raja terbeliak, namun tidak dapat berbuat apa-apa kerana sudah diberi kekuasaan penuh kepada jurulatih itu. Gundik-gundik yang lain menjadi sangat takut dan mula berlatih bersungguh-sungguh hingga akhir program latihan.
Adakalanya kita memang perlu bertegas macam jurulatih itu.
Pena Tumpul - Jangan pula gila atau mabuk kuasa
sekolah. Dia menyalahkan guru disiplin sekolah berkenaan kerana bertindak sedemikian. Dia cuba mempertahankan kewajarannya membenarkan anaknya membawa telefon bimbit ke sekolah. Dia mahu anaknya mudah menghubungi dan dihubungi. Justeru katanya, atas tujuan itu dia tidak nampak di mana salahnya untuk anaknya dibekalkan telefon bimbit ke sekolah. Itu pandangannya sebagai seorang bapa. Namun pihak sekolah pastinya punya sebab yang tersendiri juga untuk tidak membenarkan gajet ini dibawa oleh pelajar ke sekolah. Sekolah diberi kuasa untuk melaksanakan peraturan di sekolah, dan ibu bapa tidak berhak untuk mempersoalkannya.
Adakalanya kita lupa bahawa apabila kita menghantar anak-anak ke sekolah, kita juga menyerahkannya untuk dididik. Pihak sekolah mempunyai program, tanggungjawab serta panggilan moral bagi mendidik anak-anak. Justeru kalau ada ketikanya anak-anak kita dihukum kerana melanggar peraturan janganlah kita cepat melenting sambil membantah tindakan guru dan pihak sekolah. Kita jangan lupa bahawa kekuasaan sudah diberikan kepada pihak sekolah.
Bagi mereka yang sudah diberi kuasa janganlah rasa takut dan gusar untuk melaksanakannya dengan penuh tanggungjawab namun tidak sampai merendah-rendahkan orang lain. Kekuasaan juga adalah cermin karakter seseorang semasa individu itu menjalankan kekuasaan yang diamanahkan kepadanya. Begitu juga bagi yang memberi kuasa kepada seseorang, janganlah bagai memegang ular. Walau kepala dilepaskan, tetapi ekornya masih dipegang. Yang memberi kuasa bagaikan tidak yakin dengan kemampuan orang yang diberikannya kuasa itu.
Saya teringat sebuah kisah yang sangat menarik bersangkut tentang kekuasaan ini. Ia kisah seorang jurulatih yang diberi kuasa oleh seorang raja untuk melatih gundik-gundik raja dengan ilmu ketenteraan. Jurulatih ini berdepan dengan masalah gundik-gundik yang tidak sungguh-sungguh dalam latihan. Mereka memperlekehkan latihan itu. Jurulatih ini mencari puncanya dan mendapati bahawa gundik-gundik ini dihasut oleh seorang gundik yang sangat cantik dan menjadi kesayangan raja juga. Dia bukan sahaja cantik malah pendapatnya sering ditagih oleh raja. Pun begitu, gundik ini yang merasakan dirinya sangat hebat berkelakuan semahu hatinya malah menghasut gundik-gundik lain supaya tidak serius dalam latihan.
Pada suatu masa semasa dalam sesi latihan yang turut disaksikan oleh raja, gundik yang seorang ini semakin mengada-ngada. Jurulatih mengingatkannya supaya serius dalam latihan, namun tidak diendahkan malah semakin mengada-ngada lagi. Mengingatkan kekuasaan penuh yang diberi raja kepadanya, jurulatih ini menghunus pedangnya lalu memancung kepala gundik itu sehingga terpenggal dari badannya. Mata raja terbeliak, namun tidak dapat berbuat apa-apa kerana sudah diberi kekuasaan penuh kepada jurulatih itu. Gundik-gundik yang lain menjadi sangat takut dan mula berlatih bersungguh-sungguh hingga akhir program latihan.
Adakalanya kita memang perlu bertegas macam jurulatih itu.
Pena Tumpul - Jangan pula gila atau mabuk kuasa
Comments