''Dalam hidup ini kita perlu menekankan soal kualiti dan bukannya kuantiti semata-mata, bagi yang 20 rakaat tetapi kalau tidak ada kualiti, lebih baik buat lapan tapi berkualiti manakala ada juga buat lapan tetapi tidak ada kualiti, lebih baik buat 20. ''Sama seperti orang makan nasi suka lauk banyak tidak semestinya berkualiti, jadi lebih baik makan nasi dengan lauk berkhasiat meskipun sedikit kuantitinya".
Itu kata Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid bila mengulas tentang segelintir masyarakat Islam yang masih lagi berbalah soal jumlah rakaat sembahyang tarawih.
Lapan atau 20 rakaat? Setiap kali Ramadan, persoalan ini tidak dapat dielakkan untuk difikirkan. Saya ingat ketika saya mula berpuasa di zaman sekolah rendah dahulu, saya tidak pernah diberitahu pun bahawa sembahyang sunat muakad ini juga diamalkan sebanyak 8 rakaat. Yang saya tahu waktu itu saya dengan tekun melakukannya sebanyak 20 rakaat seperti mana majoriti yang lain. Saya gembira melakukannya tanpa banyak soal.
Pembacaan dan pergaulan mula menyaksikan saya mengetahui bahawa sembahyang yang datang setahun sekali ini juga ada versi 8 rakaatnya. Sejak itu saya bertelagah, antara 8 dan 20.Kedua-dua versi tiada salahnya. Saya mengambil pendirian ia bukan soal banyak atau tidaknya rakaat, tetapi kualiti sembahyang tarawih yang kita lakukan saban malam di bulan suci dan penuh keberkatan ini.
Seperti kata Prof Zuhdi lagi persoalan tentang tarawih adalah perkara khilafiah, dan perselisihan pendapat mengenai perkara itu tidak akan selesai sampai kiamat. Dikisahkan bahawa semasa hayat Hasan al-Banna, beliau pernah berhadapan dengan suatu peristiwa yang berlaku di bulan Ramadhan. Ahli Jemaah di sebuah masjid bertelagah soal rakaat Solat Tarawih, sama ada patut dibuat lapan atau dua puluh rakaat. Suasana begitu tegang sehingga timbul bahasa-bahasa yang keras.
Akhirnya, apabila Hasan al-Banna muncul, beliau ditanya oleh mereka yang bertelagah itu, mana satukah pendapat yang betul dalam hal ini? Kata Hasan al-Banna, “Apakah hukum solat tarawih dan apakah pula hukum menjaga kesatuan umat Islam?”
Mereka menjawab, “solat tarawih itu sunat, manakala menjaga kesatuan umat Islam adalah wajib”.
Lantas Hasan al-Banna menjawab, “Apakah kamu mahu mengorbankan kesatuan umat Islam yang wajib itu hanya kerana soal solat terawih yang sunat? Bagi yang mahu menunaikan lapan, tunaikan lapan, bagi yang mahukan 20, bebas juga berbuat demikian”.
Kita diberi pilihan, tepuk dada tanya iman. Syariat atau sekadar budaya.
Pena Tumpul - Memilih 20 rakaat
Itu kata Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid bila mengulas tentang segelintir masyarakat Islam yang masih lagi berbalah soal jumlah rakaat sembahyang tarawih.
Lapan atau 20 rakaat? Setiap kali Ramadan, persoalan ini tidak dapat dielakkan untuk difikirkan. Saya ingat ketika saya mula berpuasa di zaman sekolah rendah dahulu, saya tidak pernah diberitahu pun bahawa sembahyang sunat muakad ini juga diamalkan sebanyak 8 rakaat. Yang saya tahu waktu itu saya dengan tekun melakukannya sebanyak 20 rakaat seperti mana majoriti yang lain. Saya gembira melakukannya tanpa banyak soal.
Pembacaan dan pergaulan mula menyaksikan saya mengetahui bahawa sembahyang yang datang setahun sekali ini juga ada versi 8 rakaatnya. Sejak itu saya bertelagah, antara 8 dan 20.Kedua-dua versi tiada salahnya. Saya mengambil pendirian ia bukan soal banyak atau tidaknya rakaat, tetapi kualiti sembahyang tarawih yang kita lakukan saban malam di bulan suci dan penuh keberkatan ini.
Seperti kata Prof Zuhdi lagi persoalan tentang tarawih adalah perkara khilafiah, dan perselisihan pendapat mengenai perkara itu tidak akan selesai sampai kiamat. Dikisahkan bahawa semasa hayat Hasan al-Banna, beliau pernah berhadapan dengan suatu peristiwa yang berlaku di bulan Ramadhan. Ahli Jemaah di sebuah masjid bertelagah soal rakaat Solat Tarawih, sama ada patut dibuat lapan atau dua puluh rakaat. Suasana begitu tegang sehingga timbul bahasa-bahasa yang keras.
Akhirnya, apabila Hasan al-Banna muncul, beliau ditanya oleh mereka yang bertelagah itu, mana satukah pendapat yang betul dalam hal ini? Kata Hasan al-Banna, “Apakah hukum solat tarawih dan apakah pula hukum menjaga kesatuan umat Islam?”
Mereka menjawab, “solat tarawih itu sunat, manakala menjaga kesatuan umat Islam adalah wajib”.
Lantas Hasan al-Banna menjawab, “Apakah kamu mahu mengorbankan kesatuan umat Islam yang wajib itu hanya kerana soal solat terawih yang sunat? Bagi yang mahu menunaikan lapan, tunaikan lapan, bagi yang mahukan 20, bebas juga berbuat demikian”.
Kita diberi pilihan, tepuk dada tanya iman. Syariat atau sekadar budaya.
Pena Tumpul - Memilih 20 rakaat
Comments