Skip to main content

Salah

Setiap kali berkesempatan membaca Surah Yasin bersama-sama dengan yang lain, secara jujurnya saya tidak sangat setuju amalan membaca yang terlalu laju dan seolah-olah berlumba siapa cepat.

Saya melihat dalam kepantasan itu, soal ketepatan sebutan dan juga tajwid tidak diberikan perhatian yang sewajarnya. Namun saya tidak cukup
 berautoriti  dan "bertenaga" untuk menegur apatah lagi membetulkan mereka. Akhirnya saya memilih untuk membaca mengikut tempo saya sendiri sambil sangat-sangat berharap kalaupun saya melakukan kesalahan dari segi mahraj apatah lagi tajwid, ia di peringkat yang amat minima. Dan, selalunya sayalah yang paling lewat dan tertinggal jauh di belakang mereka.

Malam tadi saya berpeluang duduk di depan tv dan menyaksikan Ustaz Don mencerahkan yang kabur dan tidak jelas. Kata Ustaz yang makin popular ini, ada empat kesalahan yang sangat biasa dilakukan oleh orang kita bila membaca surah Yasin.

Bermula dengan ayat pertama itu sendiri kita sebenarnya melakukan kesalahan kalau "Ya" itu dibaca satu harakat sedangkan yang sepatutnya perlu dibaca dua harakat. Manakala "sin" itu sepatutnya enam harakat dan tidak boleh kurang dari itu. 

Di ayat 46, juga kesilapan biasa sangat dilakukan. Mungkin kita terlepas pandang bahawa "aayaatin" itu sepatutnya dua harakat dan bukan satu harakat seperti "aayatin" kalimah sebelumya. Dan saya rasa saya juga silap selama ini.

Kesalahan untuk tidak "saktah", iaitu berhenti sejenak tanpa mengambil nafas saya kira juga sering dilakukan bila kita membaca surah Yasin ini. Selepas kalimah "marqadina" itu kita sepatutnya berhenti sejenak tanpa mengambil nafas sebelum membaca kalimah berikutnya iaitu "haaza".

Akhirnya di ayat 76 dan saya kira, ramai antara kita termasuk saya melakukan kesalahan selama ini. Di kalimah "kauluhum" yang bertanda "mim" di atasnya, kita sepatutnya berhenti. Berhenti di situ dan mulakan dengan ayat yang berikutnya iaitu "Inna".

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa!

Pena Tumpul - Terima Kasih Ustaz Don

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d...

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu...

Cukur jambul

AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu. Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama." (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi) Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin. Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan ...