Sasterawan atau sasterawang? Persoalan yang sangat menarik untuk dibincangkan. Ia tercetus dalam forum bicara sastera hari ini. Saya sempat bersama mengikuti forum ini yang disertai oleh panelis yang tidak kurang hebatnya. Ada pemuisi Shapiai Ramly, penggiat teater Rahimah Muda dan juga Cikgu Talib novelis Saga. Zaid Aktar yang cukup popular dengan Salju Sakinahnya juga ada.
Mengapa sasterawang? Ia tentunya sangat berkait dengan motif keterlibatan kita ke dalam kancah sastera. Mengapa kita berkarya, adakah ia didorong oleh rasa cinta kita kepada sastera itu sendiri. Atau mungkin kita menulis untuk wang. Kalau menulis semata-mata untuk wang, indikatornya sangat jelas. Nilai sastera di dalam sesebuah karya dikesampingkan asalkan nilai komersialnya berada di kedudukan nombor satu. Justeru bila melihat lambakan karya-karya yang bagaikan cendawan tumbuh di musim hujan kini, timbul keraguan kenapa ia dihasilkan. Sesekali berkesempatan membelek novel-novel yang sangat banyak judulnya di kedai-kedai buku, nilai estetikanya macam dibenamkan. Temanya juga tidak lari dari soal cinta yang diolah dalam pelbagai bentuk dan rupa. Khalayak sasar pembacanya bukan mengira sangat soal harganya asalkan ia menyentuh tema cinta yang pastinya sangat dekat dalam kehidupan mereka, selain tema yang berkisar kebobrokan rumah tangga. Usah dicari soal kemanusiaan sejagat dalam novel-novel seperti ini, kita tidak akan menjumpainya seperti kita membaca novel-novel seperti Keluarga Gerilya, Ranjau Sepanjang Jalan dan sebagainya. Pembaca sekarang lebih terdodoi dengan tema-tema segar dan wangi, bukan tema yang menyelinap daerah-daerah hanyir dan gersang.
Karya yang bagus bukan lagi kerana nilai sasteranya yang tinggi lagi. Karya yang bagus ialah karya yang diulang cetak berkali-kali justeru tingginya permintaan dari pembaca. Karya sastera yang semurni mana pun nilai estetikanya akan berkulatlah di pelosok rak menunggu pembaca.
Sasterawan berkaryawan, sasterawang pula berkaryawang!
Pena Tumpul - Baca Desa Pingitan karya Ibrahim Omar berkali-kali
Mengapa sasterawang? Ia tentunya sangat berkait dengan motif keterlibatan kita ke dalam kancah sastera. Mengapa kita berkarya, adakah ia didorong oleh rasa cinta kita kepada sastera itu sendiri. Atau mungkin kita menulis untuk wang. Kalau menulis semata-mata untuk wang, indikatornya sangat jelas. Nilai sastera di dalam sesebuah karya dikesampingkan asalkan nilai komersialnya berada di kedudukan nombor satu. Justeru bila melihat lambakan karya-karya yang bagaikan cendawan tumbuh di musim hujan kini, timbul keraguan kenapa ia dihasilkan. Sesekali berkesempatan membelek novel-novel yang sangat banyak judulnya di kedai-kedai buku, nilai estetikanya macam dibenamkan. Temanya juga tidak lari dari soal cinta yang diolah dalam pelbagai bentuk dan rupa. Khalayak sasar pembacanya bukan mengira sangat soal harganya asalkan ia menyentuh tema cinta yang pastinya sangat dekat dalam kehidupan mereka, selain tema yang berkisar kebobrokan rumah tangga. Usah dicari soal kemanusiaan sejagat dalam novel-novel seperti ini, kita tidak akan menjumpainya seperti kita membaca novel-novel seperti Keluarga Gerilya, Ranjau Sepanjang Jalan dan sebagainya. Pembaca sekarang lebih terdodoi dengan tema-tema segar dan wangi, bukan tema yang menyelinap daerah-daerah hanyir dan gersang.
Karya yang bagus bukan lagi kerana nilai sasteranya yang tinggi lagi. Karya yang bagus ialah karya yang diulang cetak berkali-kali justeru tingginya permintaan dari pembaca. Karya sastera yang semurni mana pun nilai estetikanya akan berkulatlah di pelosok rak menunggu pembaca.
Sasterawan berkaryawan, sasterawang pula berkaryawang!
Pena Tumpul - Baca Desa Pingitan karya Ibrahim Omar berkali-kali
Comments