Skip to main content

Sasterawang

Sasterawan atau sasterawang? Persoalan yang sangat menarik untuk dibincangkan. Ia tercetus dalam forum bicara sastera hari ini. Saya sempat bersama mengikuti forum ini yang disertai oleh panelis yang tidak kurang hebatnya. Ada pemuisi Shapiai Ramly, penggiat teater Rahimah Muda dan juga Cikgu Talib novelis Saga. Zaid Aktar yang cukup popular dengan Salju Sakinahnya juga ada.

Mengapa sasterawang? Ia tentunya sangat berkait dengan motif keterlibatan kita ke dalam kancah sastera. Mengapa kita berkarya, adakah ia didorong oleh rasa cinta kita kepada sastera itu sendiri. Atau mungkin kita menulis untuk wang. Kalau menulis semata-mata untuk wang, indikatornya sangat jelas. Nilai sastera di dalam sesebuah karya dikesampingkan asalkan nilai komersialnya berada di kedudukan nombor satu. Justeru bila melihat lambakan karya-karya yang bagaikan cendawan tumbuh di musim hujan kini, timbul keraguan kenapa ia dihasilkan. Sesekali berkesempatan membelek novel-novel yang sangat banyak judulnya di kedai-kedai buku, nilai estetikanya macam dibenamkan. Temanya juga tidak lari dari soal cinta yang diolah dalam pelbagai bentuk dan rupa. Khalayak sasar pembacanya bukan mengira sangat soal harganya asalkan ia menyentuh tema cinta yang pastinya sangat dekat dalam kehidupan mereka, selain tema yang berkisar kebobrokan rumah tangga. Usah dicari soal kemanusiaan sejagat dalam novel-novel seperti ini, kita tidak akan menjumpainya seperti kita membaca novel-novel seperti Keluarga Gerilya, Ranjau Sepanjang Jalan dan sebagainya. Pembaca sekarang lebih terdodoi dengan tema-tema segar dan wangi, bukan tema yang menyelinap daerah-daerah hanyir dan gersang.

Karya yang bagus bukan lagi kerana nilai sasteranya yang tinggi lagi. Karya yang bagus ialah karya yang diulang cetak berkali-kali justeru tingginya permintaan dari pembaca. Karya sastera yang semurni mana pun nilai estetikanya akan berkulatlah di pelosok rak menunggu pembaca.

Sasterawan berkaryawan, sasterawang pula  berkaryawang!

Pena Tumpul - Baca Desa Pingitan karya Ibrahim Omar berkali-kali



Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus