Imam Malik berkata r.a: "Sesiapa yang belajar tasauf tetapi tidak mempelajari ilmu fikah (dan tauhid), maka ia adalah zindiq.
Sesiapa yang belajar ilmu fikah (dan tauhid) tetapi tidak belajar
tasauf maka ia adalah fasik, dan sesiapa yang mengumpulkan kedua-duanya
maka ia adalah ahli hakikat".
Zikir tidak dapat dipisahkan daripada solat. Menjadi kelaziman seusai solat dituruti dengan zikir. Pun begitu zikir tidak semestinya selepas solat sahaja. Bila-bila masa pun kita dianjurkan berzikir, kerana zikir itu adalah proses amalan mengingati Allah. Malah Allah menyebut hikmah dan faedah zikir sebagai ubat penenang jiwa. Ia selaras dengan firmanNya yang bermaksud antara lain bahawa dengan zikir akan Allah hati menjadi tenang.
Kata Ustaz Nidzam zikir yang paling baik ialah zikir secara senyap kerana ia lebih ikhlas dan lebih mudah menyelinap masuk ke dalam jiwa. Namun begitu ia tidaklah menafikan keharusan zikir dengan nada suara yang nyaring jika ada keperluan. Adakalanya suara imam yang merdu dengan alunan zikir boleh menenangkan hati.
Dalam hubungan ini ada diriwayatkan bahawa ketika Abu Bakar al-Siddiq memperlahankan suaranya ketika solat malam, Umar pula menyaringkan suaranya dalam solat. Dalam menghadapi dua keadaan yang berbeza ini Nabi kita menawarkan penyelesaian yang sangat cantik. Baginda menyuruh Abu Bakar meninggikan sedikit suaranya dan Umar pula disuruhnya merendahkan sedikit suaranya.
Rohnya, kita disaran supaya bersederhana. Perlahan pun tidak dan kuat pun jangan sampai ganggu orang lain.
Pena Tumpul - Ada juga imam yang zikir ekpres
Zikir tidak dapat dipisahkan daripada solat. Menjadi kelaziman seusai solat dituruti dengan zikir. Pun begitu zikir tidak semestinya selepas solat sahaja. Bila-bila masa pun kita dianjurkan berzikir, kerana zikir itu adalah proses amalan mengingati Allah. Malah Allah menyebut hikmah dan faedah zikir sebagai ubat penenang jiwa. Ia selaras dengan firmanNya yang bermaksud antara lain bahawa dengan zikir akan Allah hati menjadi tenang.
Kata Ustaz Nidzam zikir yang paling baik ialah zikir secara senyap kerana ia lebih ikhlas dan lebih mudah menyelinap masuk ke dalam jiwa. Namun begitu ia tidaklah menafikan keharusan zikir dengan nada suara yang nyaring jika ada keperluan. Adakalanya suara imam yang merdu dengan alunan zikir boleh menenangkan hati.
Dalam hubungan ini ada diriwayatkan bahawa ketika Abu Bakar al-Siddiq memperlahankan suaranya ketika solat malam, Umar pula menyaringkan suaranya dalam solat. Dalam menghadapi dua keadaan yang berbeza ini Nabi kita menawarkan penyelesaian yang sangat cantik. Baginda menyuruh Abu Bakar meninggikan sedikit suaranya dan Umar pula disuruhnya merendahkan sedikit suaranya.
Rohnya, kita disaran supaya bersederhana. Perlahan pun tidak dan kuat pun jangan sampai ganggu orang lain.
Pena Tumpul - Ada juga imam yang zikir ekpres
Comments