"Abang nanti nak jadi pensyarah, nak jadi arkitek"
Hafiz dengan bangganya menyuakan potret ini pada saya sesamapainya saya di rumahnya malam tadi. Suka sangat dia dapat berpakaian begitu, bagai seorang graduan lagaknya. Saya katakan padanya, lebih kurang 16 tahun dari sekarang dia mesti berpakaian begini lagi dan menerima ijazah lebih bergaya di pentas konvo nanti. Dia kata, ok!
Tadika adalah institusi pertama yang menawarkan pendidikan secara formal kepada kanak-kanak sebelum masuk ke dalam arus perdana pendidikan. Saya melihat peranan tadika ini sepatutnya lebih penting lagi dari sekolah malah lebih penting juga dari pendidikan di universiti. Oleh itu segala aspek perlu diberikan perhatian termasuk kurikulumnya, tenaga pengajar dan juga prasarana. Mengabaikan ketiga-tiganya dikhuatiri bakal memberi kesan jangka panjang kepada kanak-kanak di usia yang sangat kritikal ini, Kajian mendapati, di tahap usia tadika, kanak-kanak berpotensi untuk menerima apa sahaja yang diberikan kepada mereka.
Untuk itu, kurikulum perlu sesuai dan selaras dengan tahap kebolehan anak-anak. Bukan luar biasa, kalau ada tadika yang menyajikan bahan-bahan pelajaran yang melebihi kemampuan anak-anak, yang mungkin layak untuk murid darjah 1 misalnya. Begitu juga tenaga pengajar yang tidak terlatih secara khusus untuk mengajar kanak-kanak tadika.
Hafiz beruntung kerana ayahnya menghantarnya ke tadika yang betul. Ada dunia ada akhirat juga!
Pena Tumpul - Tadika bukan sekadar mengajar anak-anak doa makan saja
Hafiz dengan bangganya menyuakan potret ini pada saya sesamapainya saya di rumahnya malam tadi. Suka sangat dia dapat berpakaian begitu, bagai seorang graduan lagaknya. Saya katakan padanya, lebih kurang 16 tahun dari sekarang dia mesti berpakaian begini lagi dan menerima ijazah lebih bergaya di pentas konvo nanti. Dia kata, ok!
Tadika adalah institusi pertama yang menawarkan pendidikan secara formal kepada kanak-kanak sebelum masuk ke dalam arus perdana pendidikan. Saya melihat peranan tadika ini sepatutnya lebih penting lagi dari sekolah malah lebih penting juga dari pendidikan di universiti. Oleh itu segala aspek perlu diberikan perhatian termasuk kurikulumnya, tenaga pengajar dan juga prasarana. Mengabaikan ketiga-tiganya dikhuatiri bakal memberi kesan jangka panjang kepada kanak-kanak di usia yang sangat kritikal ini, Kajian mendapati, di tahap usia tadika, kanak-kanak berpotensi untuk menerima apa sahaja yang diberikan kepada mereka.
Untuk itu, kurikulum perlu sesuai dan selaras dengan tahap kebolehan anak-anak. Bukan luar biasa, kalau ada tadika yang menyajikan bahan-bahan pelajaran yang melebihi kemampuan anak-anak, yang mungkin layak untuk murid darjah 1 misalnya. Begitu juga tenaga pengajar yang tidak terlatih secara khusus untuk mengajar kanak-kanak tadika.
Hafiz beruntung kerana ayahnya menghantarnya ke tadika yang betul. Ada dunia ada akhirat juga!
Pena Tumpul - Tadika bukan sekadar mengajar anak-anak doa makan saja
Comments