Saya mengajar "Critical and Creative Thinking"dan membaca sebuah buku ini tentang penjanaan minda kreatif. Penulisnya menganjurkan perlunya bertanya soalan-soalan provokatif. Misalnya dengan soalan yang bunyinya agak bodoh begini; kenapa rumah perlu ada bumbung? Ya, bunyi bodoh namun kata penulisnya ia mungkin boleh menyumbang kepada penciptaan baru sebagai pengganti kepada bumbung! Banyak lagi soalan provokatif yang boleh difikirkan dan dihamburkan.
Dalam kelas saya mahu pelajar bertanya soalan provokatif begini. Lalu pelbagai soalan yang bukan-bukan dan tidak pernah difikirkan sebelum ini terhasil. 25 soalan yang gila-gila bila mereka diberikan kebebasan untuk bertanya apa sahaja. Saya tidak mampu menjawab sebahagian besar daripadanya. Satu percubaan yang berani tetapi memerangkap diri.Saya perlu mengakui kedangkalan ilmu di dada.
Saya teringat cerita seorang guru geografi yang sering merendahkan kebolehan saya dan rakan-rakan dalam kelas. Dia juga terkenal garangnya. Ia masih segar dalam ingatan saya. Kawan saya ini memang suka bertanya dalam kelas. Kami semua kagum dengannya berbanding saya yang lebih banyak mendiamkan diri. Guru ini bercerita tentang bumi. Dia memang hebat dan masak betul dalam subjeknya ini. Sebelum kelas berakhir dia biasanya mencabar kami semua untuk bertanya soalan. Tidak ada yang menyahut kecuali seorang kawan saya ini. Dia mengangkat tangannya dan bertanya, "What is the weight of the earth,sir?" Saya tahu guru itu tidak tahu jawapannya namun cuba menyembunyikan kelemahannya dengan berkata, "That is a very good question. I want all of you to go home and find out the correct answer; consider this your homework for today!" Saya nampak dia bergegas ke perpustakaan sejurus meninggalkan kelas 6Kenanga.
Esoknya guru ini masuk kelas lagi dan bertanya," Did any of you find the answer to the question?" Tidak ada seorang pun daripada kami yang mengangkat tangan. Semua tunduk dan kecut perut. Guru ini pantas menyimpul dan membentak, "Well, I knew you lazy guys would not get the answer" Dia menulis jawapan di papan hitam dan kemudian bertanya, "Are therae any more questions?"Kawan saya yang satu ini memang tidak habis dengan soalan. Dengan selamba dia bertanya, "Sir, is that the weight of the earth with people on it or without people on it?" Saya nampak muka cikgu ini tiba-tiba merah padam dan cuma sempat membentak kami lagi, "Keep quiet and read your textbook!"
Saya melihat adakalanya saya dan mungkin orang lain juga tidak cukup berani untuk menerima kenyataan bahawa ilmu yang dimiliki amat terbatas. Takut dan malu untuk mengakui kelemahan diri. Ia membantutkan penjanaan minda kreatif di kalangan anak-anak didik kita. Kita membunuh naluri ingin tahu mereka.
Pena Tumpul - Persoalan telur dan ayam yang mana satu dahulu masih tidak terjawab
Comments