Skip to main content

Provokatif


Saya mengajar "Critical and Creative Thinking"dan membaca sebuah buku ini tentang penjanaan minda kreatif. Penulisnya menganjurkan perlunya bertanya soalan-soalan provokatif. Misalnya dengan soalan yang bunyinya agak bodoh begini; kenapa rumah perlu ada bumbung? Ya, bunyi bodoh namun kata penulisnya ia mungkin boleh menyumbang kepada penciptaan baru sebagai pengganti kepada bumbung! Banyak lagi soalan provokatif yang boleh difikirkan dan dihamburkan.

Dalam kelas saya mahu pelajar bertanya soalan provokatif begini. Lalu pelbagai soalan yang bukan-bukan dan tidak pernah difikirkan sebelum ini terhasil. 25 soalan yang gila-gila bila mereka diberikan kebebasan untuk bertanya apa sahaja. Saya tidak mampu menjawab sebahagian besar daripadanya. Satu percubaan yang berani tetapi memerangkap diri.Saya perlu mengakui kedangkalan ilmu di dada.

Saya teringat cerita seorang guru geografi yang sering merendahkan kebolehan saya dan rakan-rakan dalam kelas. Dia juga terkenal garangnya. Ia masih segar dalam ingatan saya. Kawan saya ini memang suka bertanya dalam kelas. Kami semua kagum dengannya berbanding saya yang lebih banyak mendiamkan diri. Guru ini bercerita tentang bumi. Dia memang hebat dan masak betul dalam subjeknya ini. Sebelum kelas berakhir dia biasanya mencabar kami semua untuk bertanya soalan. Tidak ada yang menyahut kecuali seorang kawan saya ini. Dia mengangkat tangannya dan bertanya, "What is the weight of the earth,sir?" Saya tahu guru itu tidak tahu jawapannya namun cuba menyembunyikan kelemahannya dengan berkata, "That is a very good question. I want all of you to go home and find out the correct answer; consider this your homework for today!" Saya nampak dia bergegas ke perpustakaan sejurus meninggalkan kelas 6Kenanga.

Esoknya guru ini masuk kelas lagi dan bertanya," Did any of you find the answer to the question?" Tidak ada seorang pun daripada kami yang mengangkat tangan. Semua tunduk dan kecut perut. Guru ini pantas menyimpul dan membentak, "Well, I knew you lazy guys would not get the answer" Dia menulis jawapan di papan hitam dan kemudian bertanya, "Are therae any more questions?"Kawan saya yang satu ini memang tidak habis dengan soalan. Dengan selamba dia bertanya, "Sir, is that the weight of the earth with people on it or without people on it?" Saya nampak muka cikgu ini tiba-tiba merah padam dan cuma sempat membentak kami lagi, "Keep quiet and read your textbook!"

Saya melihat adakalanya saya dan mungkin orang lain juga tidak cukup berani untuk menerima kenyataan bahawa ilmu yang dimiliki amat terbatas. Takut dan malu untuk mengakui kelemahan diri. Ia membantutkan penjanaan minda kreatif di kalangan anak-anak didik kita. Kita membunuh naluri ingin tahu mereka.

Pena Tumpul - Persoalan telur dan ayam yang mana satu dahulu masih tidak terjawab


Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus