Menghasilkan sebuah persembahan drama adalah salah satu tugasan kursus "Critical and Creative Thinking". Musim ini saya diberi peluang untuk mengemudi dua buah kelas- D5D1 dan D5D2. Saya menghadapi kerenah yang bukan sedikit dari pelajar-pelajar Pengurusan Bank ini. Ia bermula dengan keengganan mereka untuk mempamerkan persembahan di kampus JB bersekali dengan kumpulan pelajar di sana. Alasannya mudah- Dewan di kampus Larkin tidak cukup besar untuk memberikan ruang kepada mereka untuk bebas bergerak di atas pentas. Ia jauh lebih kecil dari Dewan Sri Temenggong di kampus Segamat. Saya akur dengan permintaan mereka dan persembahan di JB batal. Persembahan di DST juga tidak menjadi kenyataan kerana masalah teknikal.
Kumpulan pelajar kali ini banyak bermain tarik tali dengan saya. Persembahan drama yang sepatutnya dilakukan mengikut jadual yang telah ditetapkan sejak awal terpaksa ditangguh beberapa kali kerana alasan yang sudah amat biasa - sibuk dan tidak ada masa. Alasan tidak berbakat untuk berdrama juga diajukan. Saya faham masalah mereka dan melayan kehendak mereka. Mereka menjanjikan saya sebuah persembahan yang paling terbaik. Saya setuju dan menanti-nanti saat yang di rancang.
Akhirnya, malam ini saya diundang untuk menyaksikan persembahan mereka. Kelas D5D1 menyajikan sebuah persembahan ala pantomin bertema kemanusiaan dan keamanan sejagat. Saya mahu mereka menerapkan kaedah berfikir "Six Thinking Hats" cetusan De Bono. Ada bentuk namun tiada. Kurang terserlah aplikasi berfikir enam topi ini. Namun berjaya mempamerkan kreativiti. Muzik latar cukup menarik. Perjalanan drama agak kelam kabut. Peralihan babak juga kucar kacir. Lebih mengecewakan - dailog tidak jelas dan tidak difahami buah butirnya.
Pelajar D5D2 lain pula kerenahnya. Tidak cukup yakin untuk mempersembahkan sebuah drama secara "live". Saya melayan kemahuan mereka untuk dipersembahkan dalam bentuk rakaman video. Ia satu kelebihan kepada kelas ini. Persembahan yang baik namun perjalanan cerita yang lembab mencacatkan segalanya.
Namun saya tahu, mereka telah bertungkus lumus menghasilkannya setakat termampu. Saya perlu akur mereka bukan pelajar seni persembahan. Apapun ia tidaklah sampai mengecewakan saya.
Dalam perjalanan pulang, isteri sempat berkata, "Entah apa-apalah drama "your students". Tidak faham pun!
Pena Tumpul - Hahahahahahaahahahahahaa!
Kumpulan pelajar kali ini banyak bermain tarik tali dengan saya. Persembahan drama yang sepatutnya dilakukan mengikut jadual yang telah ditetapkan sejak awal terpaksa ditangguh beberapa kali kerana alasan yang sudah amat biasa - sibuk dan tidak ada masa. Alasan tidak berbakat untuk berdrama juga diajukan. Saya faham masalah mereka dan melayan kehendak mereka. Mereka menjanjikan saya sebuah persembahan yang paling terbaik. Saya setuju dan menanti-nanti saat yang di rancang.
Akhirnya, malam ini saya diundang untuk menyaksikan persembahan mereka. Kelas D5D1 menyajikan sebuah persembahan ala pantomin bertema kemanusiaan dan keamanan sejagat. Saya mahu mereka menerapkan kaedah berfikir "Six Thinking Hats" cetusan De Bono. Ada bentuk namun tiada. Kurang terserlah aplikasi berfikir enam topi ini. Namun berjaya mempamerkan kreativiti. Muzik latar cukup menarik. Perjalanan drama agak kelam kabut. Peralihan babak juga kucar kacir. Lebih mengecewakan - dailog tidak jelas dan tidak difahami buah butirnya.
Pelajar D5D2 lain pula kerenahnya. Tidak cukup yakin untuk mempersembahkan sebuah drama secara "live". Saya melayan kemahuan mereka untuk dipersembahkan dalam bentuk rakaman video. Ia satu kelebihan kepada kelas ini. Persembahan yang baik namun perjalanan cerita yang lembab mencacatkan segalanya.
Namun saya tahu, mereka telah bertungkus lumus menghasilkannya setakat termampu. Saya perlu akur mereka bukan pelajar seni persembahan. Apapun ia tidaklah sampai mengecewakan saya.
Dalam perjalanan pulang, isteri sempat berkata, "Entah apa-apalah drama "your students". Tidak faham pun!
Pena Tumpul - Hahahahahahaahahahahahaa!
Comments