Kata Dr Fadzilah Kamsah kalau kita sendiri "boring" dengan kerja kita, orang lain yang berurusan dengan kita pun akan lebih lagilah terasa tempias rasa "boring" itu.
Saya amat jarang berurusan dengan pihak pengurusan kecuali diminta berbuat demikian dan bila saya sendiri rasa amat sangat membutuhkan bantuan mereka. Pagi ini keperluan itu datang dan ia amat mendesak. Saya dilayan bina tak bina dan bagai melepas batuk ditangga. Saya dibiarkan menunggu tanpa diberikan bantuan yang saya harapkan. Dalam masa yang sama saya juga melihat beberapa orang pelajar yang berurusan di kaunter turut dilayan "halfheartedly". Saya dapat merasakannya. Dalam kata lain tidak sepenuh hati saja kelihatannya. Saya lihat reaksi pelajar yang dilayan begitu.
"Encik sapa nama ye, tunggu sekejap ye....Encik XXX sibuk sedang online... Dulu tak der orang ajar ke? " Saya menunggu lagi namun akhirnya berlalu pergi dengan hampa.
Saya belajar beberapa perkara penting. Urusan di kaunter perlu dikendalikan oleh petugas yang mesra pelanggan. Bukan petugas yang "dipaksa" untuk senyum pahit. Bukan petugas yang tidak seronok dengan tugasnya dan akibatnya buat orang lain tidak seronok. Bukan juga untuk menyusahkan orang lain yang berurusan dengannya. Kalau ingin dapat layanan kelas satu (saya tidak pernah harap pun, layanan kelas tiga pun memadailah) saya juga kena ingat satu perkara, "Make yourself seen, heard, noticeable". Jangan "low profile". Kena banyak huhahuhahahuha kerana ini amat penting sekarang. Perlu jadi terkenal.
Pena Tumpul - Letak robot sahaja, lebih mudah!
Saya amat jarang berurusan dengan pihak pengurusan kecuali diminta berbuat demikian dan bila saya sendiri rasa amat sangat membutuhkan bantuan mereka. Pagi ini keperluan itu datang dan ia amat mendesak. Saya dilayan bina tak bina dan bagai melepas batuk ditangga. Saya dibiarkan menunggu tanpa diberikan bantuan yang saya harapkan. Dalam masa yang sama saya juga melihat beberapa orang pelajar yang berurusan di kaunter turut dilayan "halfheartedly". Saya dapat merasakannya. Dalam kata lain tidak sepenuh hati saja kelihatannya. Saya lihat reaksi pelajar yang dilayan begitu.
"Encik sapa nama ye, tunggu sekejap ye....Encik XXX sibuk sedang online... Dulu tak der orang ajar ke? " Saya menunggu lagi namun akhirnya berlalu pergi dengan hampa.
Saya belajar beberapa perkara penting. Urusan di kaunter perlu dikendalikan oleh petugas yang mesra pelanggan. Bukan petugas yang "dipaksa" untuk senyum pahit. Bukan petugas yang tidak seronok dengan tugasnya dan akibatnya buat orang lain tidak seronok. Bukan juga untuk menyusahkan orang lain yang berurusan dengannya. Kalau ingin dapat layanan kelas satu (saya tidak pernah harap pun, layanan kelas tiga pun memadailah) saya juga kena ingat satu perkara, "Make yourself seen, heard, noticeable". Jangan "low profile". Kena banyak huhahuhahahuha kerana ini amat penting sekarang. Perlu jadi terkenal.
Pena Tumpul - Letak robot sahaja, lebih mudah!
Comments