Meja Isu lewat TV1 memaparkan surat yang ditulis oleh seorang pembayar cukai pendapatan kepada LHDN. Antara lain menulis yang dia tidak akan menghalalkan walau satu sen pun duitnya diambil oleh LHDN! Pembayar cukai ini ternyata geram benar dengan LHDN yang ditugaskan untuk mengutip cukai pendapatan setiap kali April menjelang. Kupasan isu yang cukup menarik apabila ada pihak yang mempertikaikan halal haramnya mengutip cukai.
Mengutip cukai itu haram? Ia tidak lebih soalan nakal yang dihamburkan oleh segelintir golongan yang mungkin liat untuk menunaikan tanggungjawab mereka kepada negara. Itu kata Kamal Afandi salah seorang panelis sebagai mengulas persoalan ini. Apa gunanya saya membayar cukai kalau jalan masih berlubang, pengangkutan awam masih parah, kemudahan kesihatan di tahap mengecewakan, mutu pendidikan masih rendah dan pelbagai soalan lagi yang dibangkitkan bagi merasionalkan kepada tidak perlunya untuk membayar cukai pendapatan.
Umum mengetahui bahawa mengikut akta cukai pendapatan 1967, semua yang mempunyai pendapatan di Malaysia wajib mengisytiharkan pendapatan bercukai mereka.Namun begitu, apabila ada pihak yang mempersoalkan tanggungjawab membayar cukai dengan alasan Islam tidak mewajibkan apa-apa bayaran selain zakat ia tentunya sesuatu yang wajar diperbetulkan. Golongan ini berhujah dengan sebuah hadith nabi SAW yang bermaksud,
Pengutip cukai tidak akan masuk syurga (Sunan Abu Dawud & Musnad Ahmad).
Kata Ustaz Abdullah Bukhari hadis ini perlu dianalisis secara lebih adil dan saksama bagi mengelakkan kekeliruan yang bakal timbul. Kalau tidak ia seolah-olah menggambarkan tindakan LHDN yang mengutip cukai bagi pihak kerajaan menjadi haram dan zalim. Ia juga membayangkan bahawa semua kakitangan LHDN turut sama bersekongkol dengan pekerjaan haram yang bakal menghalang mereka ke syurga.
Katanya lagi, memang pada asalnya Islam hanya mensyariatkan zakat untuk tujuan mewujudkan keadilan ekonomi dan sosial dalam masyarakat. Zakat berfungsi untuk mengimbangi jurang ekonomi di antara orang miskin dan orang kaya. Namun begitu, agihan zakat adalah hak Allah yang hanya terbatas kepada 8 kumpulan (asnaf) sahaja dan ia sama sekali tidak boleh disalurkan kepada golongan selain yang telah ditetapkan oleh al-Quran (al-Tawbah[6:60]). Secara logiknya, pihak pemerintah perlu memiliki dana lain (selain zakat) bagi tujuan urus tadbir negara yang lain seperti pendidikan, kesihatan, kemudahan asas, keselamatan dan sebagainya.
Sayyidina ‘Umar al-Khattab RA misalnya semasa era pemerintahannya telah mengenakan cukai perniagaan sebanyak 10% yang dipanggil ‘Usyur'kepada peniaga kafir harbi (bukan Islam dari Negara musuh), 5 % kepada peniaga kafir dhimmi (bukan Islam yang bernaung di bawah Negara Islam) dan 2.5% kepada peniaga muslim (Muwatta’ Malik & Sunan al-Bayhaqi). Pengurangan cukai diberikan kepada peniaga Islam kerana mereka sudah mempunyai tanggungjawab membayar zakat perniagaan pada kadar tertentu.
Mekanisme cukai yang dibuat oleh ‘Umar ini tidak lain adalah untuk menampung perbelanjaan Negara Islam yang semakin mendesak. Kata Ustaz lagi, berpegang kepada zahir hadith yang menyatakan “pengutip cukai tidak akan masuk syurga” tanpa analisis mendalam, seolah-olah menyifatkan Sayyidina ‘Umar masih lagi jahil sunnah nabi dan tidak akan ke syurga. Kenyataan ini ternyata bercanggah dengan sebuah hadis yang menyatakan beliau adalah salah seorang daripada 10 sahabat yang sudah dijamin syurga (Musnad Ahmad).
Menurut Prof Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya Fiqh al-Zakat, hadith yang mencela pengutipan cukai itu sebenarnya didatangkan dalam konotasi negatif iaitu (Sahib Muks). Ringkasnya, perkataan Muks merujuk kepada cukai yang dikutip dengan tujuan untuk menambah kekayaan pemerintah yang zalim dan kuncu-kuncunya serta menindas rakyat jelata. Hak rakyat pada cukai itu tidak dikembalikan sebagaimana yang sepatutnya. Akibat daripada cukai sebegini jurang ekonomi antara pemerintah dan rakyat jelata bertambah jauh. Sesetengah raja Arab pada zaman jahiliah biasa mengutip cukai sebegini.
Pembayaran cukai kepada negara sebenarnya mengandungi manifestasi jihad harta kerana keselamatan negara adalah agenda utama pemerintah sesebuah negara dan pastinya segala bajet melibatkan aspek keselamatan berpunca daripada sumber cukai yang dibaktikan oleh setiap rakyat.
Saya membayar cukai pendapatan hari ini kerana sekurang-kurangnya ia mengingatkan saya bahawa saya masih lagi mempunyai pekerjaan dan pendapatan. Dan tentunya saya lebih bernasib baik daripada mereka yang tidak mempunyai sebarang pekerjaan pun.
Pena Tumpul - Untungnya duduk kampung kerana tidak perlu bayar cukai pintu
Mengutip cukai itu haram? Ia tidak lebih soalan nakal yang dihamburkan oleh segelintir golongan yang mungkin liat untuk menunaikan tanggungjawab mereka kepada negara. Itu kata Kamal Afandi salah seorang panelis sebagai mengulas persoalan ini. Apa gunanya saya membayar cukai kalau jalan masih berlubang, pengangkutan awam masih parah, kemudahan kesihatan di tahap mengecewakan, mutu pendidikan masih rendah dan pelbagai soalan lagi yang dibangkitkan bagi merasionalkan kepada tidak perlunya untuk membayar cukai pendapatan.
Umum mengetahui bahawa mengikut akta cukai pendapatan 1967, semua yang mempunyai pendapatan di Malaysia wajib mengisytiharkan pendapatan bercukai mereka.Namun begitu, apabila ada pihak yang mempersoalkan tanggungjawab membayar cukai dengan alasan Islam tidak mewajibkan apa-apa bayaran selain zakat ia tentunya sesuatu yang wajar diperbetulkan. Golongan ini berhujah dengan sebuah hadith nabi SAW yang bermaksud,
Pengutip cukai tidak akan masuk syurga (Sunan Abu Dawud & Musnad Ahmad).
Kata Ustaz Abdullah Bukhari hadis ini perlu dianalisis secara lebih adil dan saksama bagi mengelakkan kekeliruan yang bakal timbul. Kalau tidak ia seolah-olah menggambarkan tindakan LHDN yang mengutip cukai bagi pihak kerajaan menjadi haram dan zalim. Ia juga membayangkan bahawa semua kakitangan LHDN turut sama bersekongkol dengan pekerjaan haram yang bakal menghalang mereka ke syurga.
Katanya lagi, memang pada asalnya Islam hanya mensyariatkan zakat untuk tujuan mewujudkan keadilan ekonomi dan sosial dalam masyarakat. Zakat berfungsi untuk mengimbangi jurang ekonomi di antara orang miskin dan orang kaya. Namun begitu, agihan zakat adalah hak Allah yang hanya terbatas kepada 8 kumpulan (asnaf) sahaja dan ia sama sekali tidak boleh disalurkan kepada golongan selain yang telah ditetapkan oleh al-Quran (al-Tawbah[6:60]). Secara logiknya, pihak pemerintah perlu memiliki dana lain (selain zakat) bagi tujuan urus tadbir negara yang lain seperti pendidikan, kesihatan, kemudahan asas, keselamatan dan sebagainya.
Sayyidina ‘Umar al-Khattab RA misalnya semasa era pemerintahannya telah mengenakan cukai perniagaan sebanyak 10% yang dipanggil ‘Usyur'kepada peniaga kafir harbi (bukan Islam dari Negara musuh), 5 % kepada peniaga kafir dhimmi (bukan Islam yang bernaung di bawah Negara Islam) dan 2.5% kepada peniaga muslim (Muwatta’ Malik & Sunan al-Bayhaqi). Pengurangan cukai diberikan kepada peniaga Islam kerana mereka sudah mempunyai tanggungjawab membayar zakat perniagaan pada kadar tertentu.
Mekanisme cukai yang dibuat oleh ‘Umar ini tidak lain adalah untuk menampung perbelanjaan Negara Islam yang semakin mendesak. Kata Ustaz lagi, berpegang kepada zahir hadith yang menyatakan “pengutip cukai tidak akan masuk syurga” tanpa analisis mendalam, seolah-olah menyifatkan Sayyidina ‘Umar masih lagi jahil sunnah nabi dan tidak akan ke syurga. Kenyataan ini ternyata bercanggah dengan sebuah hadis yang menyatakan beliau adalah salah seorang daripada 10 sahabat yang sudah dijamin syurga (Musnad Ahmad).
Menurut Prof Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya Fiqh al-Zakat, hadith yang mencela pengutipan cukai itu sebenarnya didatangkan dalam konotasi negatif iaitu (Sahib Muks). Ringkasnya, perkataan Muks merujuk kepada cukai yang dikutip dengan tujuan untuk menambah kekayaan pemerintah yang zalim dan kuncu-kuncunya serta menindas rakyat jelata. Hak rakyat pada cukai itu tidak dikembalikan sebagaimana yang sepatutnya. Akibat daripada cukai sebegini jurang ekonomi antara pemerintah dan rakyat jelata bertambah jauh. Sesetengah raja Arab pada zaman jahiliah biasa mengutip cukai sebegini.
Pembayaran cukai kepada negara sebenarnya mengandungi manifestasi jihad harta kerana keselamatan negara adalah agenda utama pemerintah sesebuah negara dan pastinya segala bajet melibatkan aspek keselamatan berpunca daripada sumber cukai yang dibaktikan oleh setiap rakyat.
Saya membayar cukai pendapatan hari ini kerana sekurang-kurangnya ia mengingatkan saya bahawa saya masih lagi mempunyai pekerjaan dan pendapatan. Dan tentunya saya lebih bernasib baik daripada mereka yang tidak mempunyai sebarang pekerjaan pun.
Pena Tumpul - Untungnya duduk kampung kerana tidak perlu bayar cukai pintu
Comments