Skip to main content

Transformasi

Bila pelajar sekolah mahu pun di universiti tidak kritikal dan kreatif, pasti ada yang tidak kena dengan sistem pendidikan kita. Walaupun kita boleh berbangga dengan pencapaian pelajar kita dalam peperiksaan awam ia bukan indikator yang jitu bahawa mereka cemerlang dan hebat. Ada perkara lain lagi yang perlu diberikan perhatian juga.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Penilaian Rancangan Pelajar Antarabangsa 2009, bilangan siswazah yang menganggur terus meningkat saban tahun.Saya melihat sistem pendidikan menyumbang kepada keadaan ini. Di sekolah misalnya mempamerkan corak pembelajaran yang menekankan pembelajaran permukaan dan pasif. Pelajar tidak diasuh untuk terlibat dalam pembelajaran yang mendalam dan aktif. Hasilnya kita 'berjaya' menghasilkan pelajar yang sebenarnya tidak cukup bersedia untuk meneruskan perjuangan di universiti, apatah lagi untuk kerjaya dan membina kehidupan.

Pelajar kita kurang mahir untuk berfikir secara kritikal dan kreatif kerana sistem pendidikan kita menganjurkan konformiti dan uniformiti. Dalam lain perkataan, pelajar tidak diberi kebebasan untuk melencong daripada apa yang telah dipersetujui dan ditetapkan dalam silibus. Kalau 1 campur 1 itu 2 jawapannya, maka pelajar tidak boleh mempersoalkan mengapa itu jawapannya. Pelajar diajar tentang 'apa' dan bukan 'kenapa'. Lebih malang, kalau pelajar disuap dan terus disuap, lantas pelajar pasiflah yang dihasilkan.

Khabarnya, siswazah kita kurang kemahiran insaniahnya ataupun "soft skills" yang diperlukan oleh majikan. Antaranya kemahiran berkomunikasi, etika kerja, proaktif, merancang dan mengurus, menyelesai masalah dan membuat keputusan, juga kemahiran hubungan sesama manusia.

Kita mengorbankan siswazah yang berkualiti untuk memberi laluan kepada kuantiti siswazah. Kita perlu menerima hakikat bahawa sistem pendidikan kita perlu transformasi atas dasar transformasi dan bukan atas sebab-sebab lain yang tidak penting seperti kepentingan politik. Kita perlu menyiapkan pelajar kita untuk mendepani cabaran abad 21 yang makin hebat kini. Pelajar kita bukan sahaja perlu sangat berilmu tetapi perlu juga tinggi tahap keyakinannya, berorientasi pencapaian, juga sangat mahir dan berkesan komunikasinya. Juga berintegriti, etika kerja yang hebat, memiliki kesukaan belajar sepanjang hayat, berdikari, mempamerkan kemahiran interpersonal dan kerja berpasukan yang baik. Pelajar kita juga mesti seorang penyelesai masalah yang baik, berfikiran analitikal dan kreatif, celik komputer, produktif dan warganegera yang bertanggungjawab dan menghormati budaya orang lain.

Untuk melahirkan pelajar yang dinyatakan tadi, sekolah dan universiti tidak hanya sekadar tempat untuk menyampaikan ilmu tetapi lebih dari itu.Ruang perlu dibuka seluas-luasnya untuk para pelajar mengembangkan bakat mereka, medan untuk berfikir dan menjana minda mereka.

Pena Tumpul - Peperiksaan membunuh kreativiti pelajar


Comments

Popular posts from this blog

Cukur jambul

AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu. Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama." (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi) Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin. Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan ...

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w...

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus ...