Skip to main content

Transformasi

Bila pelajar sekolah mahu pun di universiti tidak kritikal dan kreatif, pasti ada yang tidak kena dengan sistem pendidikan kita. Walaupun kita boleh berbangga dengan pencapaian pelajar kita dalam peperiksaan awam ia bukan indikator yang jitu bahawa mereka cemerlang dan hebat. Ada perkara lain lagi yang perlu diberikan perhatian juga.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Penilaian Rancangan Pelajar Antarabangsa 2009, bilangan siswazah yang menganggur terus meningkat saban tahun.Saya melihat sistem pendidikan menyumbang kepada keadaan ini. Di sekolah misalnya mempamerkan corak pembelajaran yang menekankan pembelajaran permukaan dan pasif. Pelajar tidak diasuh untuk terlibat dalam pembelajaran yang mendalam dan aktif. Hasilnya kita 'berjaya' menghasilkan pelajar yang sebenarnya tidak cukup bersedia untuk meneruskan perjuangan di universiti, apatah lagi untuk kerjaya dan membina kehidupan.

Pelajar kita kurang mahir untuk berfikir secara kritikal dan kreatif kerana sistem pendidikan kita menganjurkan konformiti dan uniformiti. Dalam lain perkataan, pelajar tidak diberi kebebasan untuk melencong daripada apa yang telah dipersetujui dan ditetapkan dalam silibus. Kalau 1 campur 1 itu 2 jawapannya, maka pelajar tidak boleh mempersoalkan mengapa itu jawapannya. Pelajar diajar tentang 'apa' dan bukan 'kenapa'. Lebih malang, kalau pelajar disuap dan terus disuap, lantas pelajar pasiflah yang dihasilkan.

Khabarnya, siswazah kita kurang kemahiran insaniahnya ataupun "soft skills" yang diperlukan oleh majikan. Antaranya kemahiran berkomunikasi, etika kerja, proaktif, merancang dan mengurus, menyelesai masalah dan membuat keputusan, juga kemahiran hubungan sesama manusia.

Kita mengorbankan siswazah yang berkualiti untuk memberi laluan kepada kuantiti siswazah. Kita perlu menerima hakikat bahawa sistem pendidikan kita perlu transformasi atas dasar transformasi dan bukan atas sebab-sebab lain yang tidak penting seperti kepentingan politik. Kita perlu menyiapkan pelajar kita untuk mendepani cabaran abad 21 yang makin hebat kini. Pelajar kita bukan sahaja perlu sangat berilmu tetapi perlu juga tinggi tahap keyakinannya, berorientasi pencapaian, juga sangat mahir dan berkesan komunikasinya. Juga berintegriti, etika kerja yang hebat, memiliki kesukaan belajar sepanjang hayat, berdikari, mempamerkan kemahiran interpersonal dan kerja berpasukan yang baik. Pelajar kita juga mesti seorang penyelesai masalah yang baik, berfikiran analitikal dan kreatif, celik komputer, produktif dan warganegera yang bertanggungjawab dan menghormati budaya orang lain.

Untuk melahirkan pelajar yang dinyatakan tadi, sekolah dan universiti tidak hanya sekadar tempat untuk menyampaikan ilmu tetapi lebih dari itu.Ruang perlu dibuka seluas-luasnya untuk para pelajar mengembangkan bakat mereka, medan untuk berfikir dan menjana minda mereka.

Pena Tumpul - Peperiksaan membunuh kreativiti pelajar


Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus