Saya diminta dan dirayu Hafiz berulang-ulang kali supaya membantunya dalam menyiapkan kerja sekolahnya. Saya sedar ibu dan ayahnya sangat kesuntukan masa.Juga kerana tidak sangat arif dengan isi kandungan mata pelajaran yang diajar di sekolah sekarang. Sudah banyak bezanya dari dulu dan sudah melalui beberapa siri perubahan.
Kata isteri yang terlibat secara langsung dalam kurikulum, fokus pengajaran dan pembelajaran sekarang ialah melahirkan pelajar yang boleh berfikir secara kritikal dan kreatif. Tiada lagi soalan-soalan mudah yang beraras rendah, tetapi lebih kepada soalan beraras tinggi yang memerlukan daya pemikiran yang juga tinggi. Ada kalangan ibu bapa sebenarnya terkejut dengan perubahan yang berlaku ini bila sesekali berpeluang mengintai buku-buku anak-anak mereka. Malah tidak memahaminya!
Saya berkesempatan membantu Hafiz menyelesaikan latihan Bahasa Inggeris yang diberikan oleh gurunya. Ia tidaklah susah sangat namun mungkin susah pada Hafiz yang sedikit kurang baik penguasaan bahasa asingnya ini. Saya melihat ada kesilapan tatabahasa yang jelas salah dan diperbetulkan segera. Saya berbalah dengan Hafiz bila ia tidak salah kerana guru Bahasa Inggerisnya kata memang ia tidak salah. Ketika saya berkeras mengatakan ia memang salah, Hafiz terus bertegas mengatakan gurunya yang betul. Saya sedih melihat Hafiz dikelirukan oleh gurunya dan saya. Saya betulkah atau gurunya yang betul? Ibarat Hang Tuah yang tertanya-tanya tentang Jebat yang betulkah atau Tuah yang betul.
Hafiz sukar membuat pilihan!
Pena Tumpul - Bila sibuta memimpin sibuta, bayangkanlah akibatnya
Kata isteri yang terlibat secara langsung dalam kurikulum, fokus pengajaran dan pembelajaran sekarang ialah melahirkan pelajar yang boleh berfikir secara kritikal dan kreatif. Tiada lagi soalan-soalan mudah yang beraras rendah, tetapi lebih kepada soalan beraras tinggi yang memerlukan daya pemikiran yang juga tinggi. Ada kalangan ibu bapa sebenarnya terkejut dengan perubahan yang berlaku ini bila sesekali berpeluang mengintai buku-buku anak-anak mereka. Malah tidak memahaminya!
Saya berkesempatan membantu Hafiz menyelesaikan latihan Bahasa Inggeris yang diberikan oleh gurunya. Ia tidaklah susah sangat namun mungkin susah pada Hafiz yang sedikit kurang baik penguasaan bahasa asingnya ini. Saya melihat ada kesilapan tatabahasa yang jelas salah dan diperbetulkan segera. Saya berbalah dengan Hafiz bila ia tidak salah kerana guru Bahasa Inggerisnya kata memang ia tidak salah. Ketika saya berkeras mengatakan ia memang salah, Hafiz terus bertegas mengatakan gurunya yang betul. Saya sedih melihat Hafiz dikelirukan oleh gurunya dan saya. Saya betulkah atau gurunya yang betul? Ibarat Hang Tuah yang tertanya-tanya tentang Jebat yang betulkah atau Tuah yang betul.
Hafiz sukar membuat pilihan!
Pena Tumpul - Bila sibuta memimpin sibuta, bayangkanlah akibatnya
Comments