Skip to main content

Masa


Kepentingan menepati masa kelihatannya tidak begitu diberikan perhatian di kalangan sebahagian besar daripada kita. Di kalangan masyarakat Melayu konsep masa sebenarnya begitu elusif dan tidak spesifik. Masa sering dikaitkan dengan lima waktu sembahyang. Lalu terbentuklah semacam budaya masa yang berkait rapat lima waktu ini. Ungkapan-ungkapan seperti lepas zohor, lepas asar, maghrib dan seumpamanya lebih kerap digunakan daripada menyatakan waktu secara tepat.

Sekiranya waktu lepas zohor yang di ungkapkan bermakna masa senggang sekitar tiga jam sebelum muncul waktu asar itulah yang perlu dipegang. Saya melihat konsep masa yang diamalkan begini tidaklah begitu baik justeru ia menyusahkan dan sekaligus membiarkan masa berlalu percuma. Malam tadi saya dibiarkan menunggu sehingga satu jam untuk satu temu janji yang dirancang berlaku selepas Maghrib. Sehingga hampir mendekati Isyak, barulah yang di nanti menjelma. Walau apa pun alasan yang diberikan, saya mengambil pendirian untuk tidak berkompromi sama sekali kerana jelas dia memang bermain dengan masa.

Pena Tumpul - Demi masa manusia selalu dalam kerugian, kecuali......

Comments

kamarularifin said…
memang betul menepati masa itu sesuatu yang di tuntut oleh agama islam....rasanya saudara patut bertolak ansur sedikit bila terpaksa menunggu hanya 1 jam sahaja...bukannya 5-6 jam...mungkin kawan saudara adalah masalah dan yang penting beliau sampai juga akhirnya...nampaknya saudara begitu ego di dalam perkara..cuba tanya diri saudara adakah saudara seorang yang menepati masa sentiasa didalam kehidupan seharian...cermin diri dahulu sebelum membuat andaian terhadap orang lain...

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d...

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu...

Cukur jambul

AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu. Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama." (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi) Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin. Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan ...