
Namun kesahihan hadis ini meragukan. Keraguan selama ini terlerai apabila pagi ini saya menerima email dari seorang ustaz yang tentunya cukup kredibel untuk bercakap tentangnya.
Tidak siapa yang mampu menafikan bahawa budaya maaf memaafkan merupakan amalan yang sangat dituntut dalam Islam. Ia bukan sahaja perlu dilakukan menjelang bulan Ramadhan, tetapi pada setiap masa. Namun apabila kita menyandarkan sesuatu amalan itu kepada Rasulullah SAW, kita harus berhati-hati dalam meneliti kesahihan hadis tersebut. Itulah yang wajar diperbetulkan. Periksa dengan teliti terlebih dahulu sahih tidaknya sebelum menerimanya dan kemudian memajukannya pula kepada orang lain.
Menurut ustaz ini hadis ini merupakan hadis palsu kerana ia tidak diriwayatkan dalam mana-mana kitab hadis dan tidak diketahui siapa di kalangan perawinya (majhul). Cuma ada hadis yang hampir sama dengan hadis di atas iaitu, dari Ka’ab Bin ‘Ujrah (ra) katanya: Rasulullah bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kami pun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kamipun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini. Lalu baginda menjawab: “Sesungguhnya Jibrail (as) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga. Lalu aku pun mengaminkannya.
Hadis ini riwayat Bazzar dalam Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No.500 dari Jabir bin Abdillah)
Pena Tumpul - Hari kedua yang lebih baik
Comments