Skip to main content

Ahsanu

Faruk mengimami Solat Isyak dan membaca Surah Al-Mulk. Tidak pernah dia membaca surah ini sebelum ini. Saya kagum dengan kebolehan beliau menghafal surah 30 ayat ini. Saya tidak mampu namun sedang mencuba sedikit demi sedikit. Untuk menghafal surah yang panjang begini perlu kesabaran dan ketekunan.
Apa yang kita boleh ambil daripada Surah ini?

Kalau anda perasan, ayat 2 daripada Surah Al-Mulk bermaksud:

“Dia lah yang telah menciptakan kematian dan kehidupan untuk menguji kamu, siapakah di antara kamu yang terbaik amalnya; dan Ia Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun,”.

Inilah yang dijelaskan oleh Faruk dalam tazkirah pendeknya sejurus selepas solat Isyak selesai.

Perhatikan: “…untuk menguji kamu, siapakah di antara kamu yang terbaik amalnya”

Kata Faruk, Allah menggunakan kalimah ‘ahsanu’(terbaik) dan bukannya aksaru(terbanyak) dalam menyatakan tujuannya menguji manusia. Kenapa Ahsanu? Kenapa bukan aksaru?

Saya tidak perasan juga awalnya, berkenaan persoalan ini. Selama ini, saya hanya membaca dan mengambil ayat ini sebagai dalil bahawa Allah menciptakan kita dengan ujian untuk melihat bagaimana kita melalui kehidupan kita, dan bagaimana kita beramal dengannya.

Tetapi, persoalan kenapa Allah menggunakan kalimah Ahsanu dan bukan aksaru, dijelaskan oleh Faruk. Dia melemparkan soalan yang akhirnya dijawabnya sendiri.

Faruk bertanya: “Kenapa?”Kenapa ahsanu? Kenapa bukan aksaru? Kenapa terbaik? Kenapa bukan terbanyak.

Dia mengemukakan analogi mudah ini. Katanya, secara lazimnya kita akan melihat bahawa orang yang menderma RM1000 lebih pemurah dari orang yang mendermakan RM10.Dan biasannya, kalau kita nampak orang yang solat 20 rakaat tarawih, kita akan katakan dia lebih baik dari orang yang solat 8 rakaat tarawih.

Kita, manusia, biasa mengukur sesuatu itu dengan bilangan. Banyak, maka kita akan katakan itu baik. Sedikit, maka kita akan pandang rendah seakan ia tidak bernilai.

Lalu,kenapa ahsanu? dan kenapa bukan aksaru?

Faruk merungkaikan persoalan itu. Katanya, kalau kita melihat dari segi penerimaan amal, adakah Allah menerima amal berdasarkan bilangan, atau berdasarkan bagaimana amal itu dilakukan? 20 rakaat tarawih yang dilakukan secara tergopoh gapah, ataupun tanpa wudhu’, adakah lebih baik dari 8 rakaat yang dilakukan dengan tenang, teratur, dan dengan wudhu’ yang sempurna?

Dan RM1000 yang diderma dalam keadaan terpaksa, atau menunjuk-nunjuk, adakah lebih baik dari RM10 yang didermakan dalam keadaan ikhlas, menderma dalam keadaan tangan kiri tidak mengetahui?

Begitu juga menghabiskan bacaan Al-Quran 30 juzu’ dalam keadaan tajwid tunggang langgang, tergopoh-gapah, adakah lebih baik dari membaca 10 helai muka surat AL-Quran dalam keadaan tajwid teratur, tenang?

Kadang-kadang, kita rasa berbangga apabila kita dapat bangun qiamullail, dapat puasa, dapat zikir 1000 kali, atau dapat melakukan amal-amal yang kita rasa jarang-jarang kita buat.

Banyak juga amal aku", kita akan rasa begitu.

Tambah Faruk lagi, pernah satu ketika, Rasulullah SAW bersabda di tengah-tengah sahabat-sahabatnya: “ Akan berlalu di hadapan kalian selepas ini seorang ahli syurga”

Dan berlalulah seorang lelaki. Esoknya, Rasulullah SAW mengulang lagi kata-kata yang sama, dan lelaki yang sama juga keluar. Lusanya, Rasulullah SAW mengulang lagi kata-kata baginda, dan lelaki yang sama juga keluar.

Salah seorang sahabar Rasulullah, mempunyai rasa ingin tahu, apakah amal lelaki itu sehingga dia mendapat ganjaran syurga. Maka dia mencari alasan untuk bermalam di rumah lelaki itu selama tiga hari. Namun, dia tidak melihat lelaki itu bangun mengerjakan qiamullail. Pendek kata, amal lelaki itu tidak banyak, dan tiada pula perbuatan-perbuatan istimewa yang kelihatan pada lelaki itu.

Selepas tiga hari, sahabat Rasulullah SAW pun bertanya:

“Aku mendengar Rasulullah SAW menyatakan bahawa engkau ahli syurga, tetapi aku tidak melihat pada engkau ini seorang yang bangun malam bersolat, dan tidak pula aku melihat kau mempunyai apa-apa amal yang istimewa. Maka beritahulah kepada aku, apa yang telah engkau kerjakan?

Lelaki itu menjawab: “ Aku sebagaimana yang engkau lihat, tiada apa yanng istimewa dan tidak pula banyak amalnya. Tetapi dalam hatiku, tiada sedikit pun rasa hasad dan sangka buruk kepada saudara muslimku yang lain”

Nah, tanpa qiamullail, tanpa zikir banyak-banyak, tetapi hanya dengan itu, dia berjaya mendapat tempat di syurga. Kerana amalnya yang satu itu, Allah kira sebagai yang terbaik.

Sebab itu, kita tidak perlu tergopoh gapah dalam memperbanyakkan amal kita. Kata Faruk,

" Amal yang sedikit tetapi berterusan itu, lebih baik dari amal banyak, kemudian tidak berterusan"

Pena Tumpul - Bukan berapa tapi bagaimana?

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d...

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu...

Cukur jambul

AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu. Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama." (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi) Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin. Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan ...