Saya berurusan dengan seorang jurujual wanita di kaunter. Ia cuma sebuah kedai kecil di sebuah hospital di salah sebuah bandar besar di Pahang untuk kemudahan orang ramai.
Panjangnya mereka yang berbaris menunggu giliran membuat bayaran. Saya berada di kedudukan yang agak terbelakang.Saya melihat jurujual ini macam tidak berapa selesa berdepan dengan suasana begini. Itu pun berdasarkan kepada komunikasi tanpa lisan yang dimanifestasikan dari riak wajahnya. Saya mungkin silap dan tidak sangat adil untuk membuat penilaian begitu.
Saya lihat dia tidak mengukir senyum pun. Kalau pun senyum, ia kelihatan agak pahit. Di papan kenyataan di sisinya saya juga mampu melihat dengan jelas ungkapan yang cukup menarik. "Kalau saya tidak senyum, tidak ucap terima kasih, tidak ucap salam dan selamat sejahtera tegurlah saya". Ia tentunya peringatan yang bagus untuk petugas yang saban hari berurusan dengan pelanggan kerana tidak dinafikan setiap gerak gerinya akan jadi perhatian. Kebetulannya saya memang cukup memberi perhatian tentang perkara-perkara begini. Saya suka berpandangan apa yang dilakarkan di atas kertas perlu diterjemahkan dalam bentuk amalan dan tindakan.
Saya diberi keberanian untuk menegurnya. "Cik, senyumlah sikit. Tengok kat papan kenyataan tu". Saya terharu dan bangga kerana dia menerima teguran saya secara terbuka. Senyuman terukir walau kelihatannya tidak asli dan bagai dipaksa. Tidak kiralah apa pun justeru dengan senyum pelanggan yang berurusan akan juga rasa bahagia.
Saya beredar dan dari jauh saya melihat senyuman manisnya yang tidak dibuat-buat lagi!
Pena Tumpul - Kadang-kadang ada yang sukar nak senyum kerana segan tiada gigi
Panjangnya mereka yang berbaris menunggu giliran membuat bayaran. Saya berada di kedudukan yang agak terbelakang.Saya melihat jurujual ini macam tidak berapa selesa berdepan dengan suasana begini. Itu pun berdasarkan kepada komunikasi tanpa lisan yang dimanifestasikan dari riak wajahnya. Saya mungkin silap dan tidak sangat adil untuk membuat penilaian begitu.
Saya lihat dia tidak mengukir senyum pun. Kalau pun senyum, ia kelihatan agak pahit. Di papan kenyataan di sisinya saya juga mampu melihat dengan jelas ungkapan yang cukup menarik. "Kalau saya tidak senyum, tidak ucap terima kasih, tidak ucap salam dan selamat sejahtera tegurlah saya". Ia tentunya peringatan yang bagus untuk petugas yang saban hari berurusan dengan pelanggan kerana tidak dinafikan setiap gerak gerinya akan jadi perhatian. Kebetulannya saya memang cukup memberi perhatian tentang perkara-perkara begini. Saya suka berpandangan apa yang dilakarkan di atas kertas perlu diterjemahkan dalam bentuk amalan dan tindakan.
Saya diberi keberanian untuk menegurnya. "Cik, senyumlah sikit. Tengok kat papan kenyataan tu". Saya terharu dan bangga kerana dia menerima teguran saya secara terbuka. Senyuman terukir walau kelihatannya tidak asli dan bagai dipaksa. Tidak kiralah apa pun justeru dengan senyum pelanggan yang berurusan akan juga rasa bahagia.
Saya beredar dan dari jauh saya melihat senyuman manisnya yang tidak dibuat-buat lagi!
Pena Tumpul - Kadang-kadang ada yang sukar nak senyum kerana segan tiada gigi
Comments