Skip to main content

Lembab

Saya seboleh-bolehnya ingin mengelakkan diri dari berurusan dengan kaunter Pos di Segamat. Insiden mengecewakan kira-kira 3 bulan yang lalu di mana saya terpaksa menunggu sehingga satu jam hanya untuk satu urusan kiriman wang masih lagi tebal dalam ingatan. Namun saya tidak punya pilihan untuk tidak berurusan di kaunter Pos tengahari tadi. Bayaran rebat patrol hanya boleh dilakukan di kaunter Pos. Amat mengecewakan setelah 3 bulan berlalu, Pos Segamat tidak mengambil sebarang inisiatif untuk melancarkan pergerakan urusan di kaunter. Sepatutnya pihak pengurusan Pos perlu sensitif dengan waktu dimana jumlah pelanggan yang berurusan melebihi kadar biasa. Pastinya sewaktu rehat untuk makan tengahari. Ketika inilah jumlah petugas di kaunter perlu di tingkatkan dan sekaligus setiap urusan perlu lebih pantas dan efisien. Bayangkan sebaik-baik sahaja saya mengambil tiket giliran saya, di depan saya ada sekitar 40 orang yang sedang menunggu giliran mereka,dan lebih memilukan cuma dua orang petugas sahaja yang nampaknya terkial-kial melayan pelanggan yang kelihatannya resah menunggu! Saya amat tidak suka menunggu, lantas saya meninggalkan Pejabat POs Segamat dengan kecewa untuk kembali setengah jam kemudian melihat perjalanan kaunter yang masih lagi lembab.

Pena Tumpul - Kagum dengan kepantasan bak kilat kaunter Public Bank

Comments

Anonymous said…
masalah disini adalah saudara sendiri...kalau orang lain boleh bersabar kenapa saudara tidak....saudara tidak boleh membandingkan di antara pejabat pos dengan bank....ini adalah kerana persaingan perniagaan diantara pejabat pos dan bank amat berbeza..kenapa saudara tidak mendapat kepastian daripada pengurus cawangann pejabat pos terlebih dahulu sebelum membuat tuduhan...pejabat pos hanya satu sahaja tetapi terdapat banyak bank yang boleh kita pilih untuk sebarang perkhidmatan....sebab itu bank perlu memberi perkhidmatan sebaik mungkin...fikir fikirlah sendiri....
Kamil said…
Saudara,saya telah pergi lagi sekali ke kaunter pejabat pos tapi masih menghadapi masalah yang sama.Orang ramai tapi kaunter hanya dibuka dua sahaja dan masalah ini juga dikongsi bersama dengan pengguna yang lain.Mereka merungut kerana hampir 1 jam menunggu hanya untuk satu urusan yang paling penting.Datang dan rasakan sendiri because seeing is believing!
Anonymous said…
sebenarnya pengalaman yang menyakitkan hati yang di alami saudara di pejabat pos berlaku di mana mana sahaja pejabat pos di malaysia...sebagai pengguna kita tidak ada pilihan...suka atau tidak pengguna tiada pilhan...pergilah berpuluh kali pun kita akan dapat pengalaman yang sama...masalahnya pejabat pos tiada saingan....sama seperti di kebanyakkan jabatan-jabatan kerajaan yang memberikan perkhidmatan dengan amat buruk sekali...kita tiada pilihan...

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus