Saya sering memikirkan alangkah baiknya kalau saya dapat memahami dan berkebolehan untuk bertutur dalam bahasa selain bahasa ibunda dan Bahasa Inggeris. Saya berharap saya boleh memahami Bahasa Mandarin sekurang-kurangnya untuk satu tujuan ini. Saya tidak mahu ditipu apabila berurusan dengan pemunya bahasa ini. Saya sering beranggapan apabila kita membeli sesuatu barangan dari mereka, kemungkinan untuk kita ditipu dari segi harga sentiasa ada. Kalaulah saya tahu apa yang mereka cakap sesama mereka, bukankah baik! Saya tiidak memiliki kebolehan itu.
Prasangka kaum tidak dapat dielakkan walaupun kita sudah hidup bersama sekian lama. Sistem pendidikan yang berteraskan kaum yang dicerna sekian lama dilihat sebagai penyumbang utama kepada jalinan kaum yang tidak tulin ini dan saya adalah antara jutaan rakyat Malaysia yang lahir dari sistem ini. Justeru, cadangan yang disuarakan oleh tokoh akademik dan sejarah Prof Khoo Kay Kim supaya diwujudkan sekolah satu aliran dilihat amat sesuai dan kena pada masanya. Gagasan 1Malaysia yang hebat dicanang dan dilaung kini pasti sahaja mampu diterjemahkan secara tuntas di peringkat akar umbi andainya cadangan ini diterima baik tanpa bantahan oleh semua pihak.
Generasi baru yang berjiwa Malaysia tulin setulinnya hanya bisa terhasil sekiranya setiap kanak-kanak, tanpa mengira agama, bangsa, status sosial dan lokasi, belajar dalam satu darjah yang sama, menggunakan bahasa pengantar yang sama dan mengikuti kurikulum yang sama.
Yang menariknya, di penghujung sistem itu kita melahirkan lulusan, sama ada di peringkat sekolah atau universiti, yang berjiwa Malaysia, yang mahir berbahasa Melayu dan Inggeris serta mampu menguasai bahasa ketiga daripada salah satu bahasa ibunda. Saya menjangkakan sekiranya sistem ini dilaksanakan sekarang, menjelang 2020, majoriti rakyat Malaysia Melayu, India, Cina sudah boleh menguasai empat bahasa iaitu Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris selain Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil.
Malangnya cadangan murni ini belum pun sempat direalisasikan sudah mendapat tentangan yang rata-ratanya didorong oleh sentimen perkauman yang menebal, cauvinisme serta kepentingan politik jangka pendek.Sistem 1aliran hanya dapat direalisasikan sekiranya terdapat keazaman politik di kalangan ahli politik negara ini untuk memberi laluan mudah kepada kelangsungan Malaysia sebagai negara pelbagai kaum yang bersatu padu. Yang paling penting agar tidak dilihat menjadi jaguh kaum masing-masing hanya untuk kepentingan politik peribadi.
Suka atau tidak sekolah adalah permulaan yang terbaik kearah perpaduan.Sekolah ialah tempat terbaik untuk memulakan hubungan integrasi. Apabila kanak-kanak sudah terdedah dan biasa dengan pergaulan antara berbilang kaum di sekolah, mereka tidak lagi mengalami kejutan apabila memasuki alam pekerjaan dan bermasyarakat.Dalam kehidupan realiti kita sekarang, pergaulan antara kaum hanya terjadi dalam keadaan luaran dan tidak mendalam.
Tembok perkauman mesti diruntuhkan untuk memberi laluan kepada kehidupan satu bangsa Malaysia yang lebih harmoni kerana hubungan rapuh antara kaum akibat suasana sosial, ekonomi dan politik yang tidak begitu baik boleh menjadi satu bom jangka yang berbahaya.
Kita boleh berbangga dimata dunia sebagai sebuah negara yang paling berjaya menguruskan kaum yang pelbagai resam, bahasa dan budayanya tetapi apalah maknanya kalau ia sekadar jalinan yang amat artificial sifatnya!
Pena Tumpul - 1pandangan dan 1harapan demi 1Malaysia
Comments