Pak Utih merungut sambil marah-marah kerana permohonannya untuk mendapatkan bantuan bagi adiknya yang kelainan upaya masih tidak diluluskan sampai sekarang. Saya faham kemarahannya dan memang berasas. Pun begitu, di pihak yang satu lagi, kelewatan itu juga berasas. Ada prosedur yang perlu dipatuhi.
Walaupun peraturan dibuat untuk memudahkan sistem, namun janganlah kita begitu terikat dengannya sampai menafikan soal budibicara dan sikap toleransi. Pastinya ada perkara yang dapat dilakukan dengan baik dan memuaskan hati kedua-dua pihak sekiranya kita bertindak sebagai "manusia" dan bukan dikongkong oleh peraturan buatan manusia.
Pak Utih bukan seorang diri berdepan dengan kerenah birokrasi ini. Namun itu bukan bermakna kita harus memandang sepi perkara yang tidak sepatutnya berlaku ini. Di mana-mana pun sentiasa ada ruang untuk memudahkan urusan tanpa menggadaikan rasa kemanusiaan yang seharusnya menjadi dasar kepada mana-mana sistem dan peraturan buatan manusia. Kita jangan jumud.
Pak Utih bercerita tentang permohonannya yang sudah makan tahun. Cerita tipikal tentang kelewatan. Tidak sangat menghairankan pun. Sudah lumrah sangat.
Ibarat kisah seorang pengemis yang kelaparan yang sudah berhari-hari tidak makan. Dia memerlukan bantuan segera. Lalu bertemu dengan seorang pegawai kerajaan di jabatan yang berkaitan. Bermula dengan isi borang. Kemudian berurusan pula di jabatan lain hanya untuk mendapatkan borang. Mengisi borang tidak bermakna urusan selesai. Borang permohonan perlu diteliti oleh pihak atasan sebelum sebarang tindakan meluluskan dapat dibuat. Kemudian perlu pula diselidik latar belakangnya oleh pegawai yang bertanggungjawab. Ia tidak habis di situ. Kena tunggu pula kelulusan bahagian kewangan. Kemudian diagihkan pula kepada bahagian pentadbiran yang akhirnya memaklumkan sama ada permohonan diluluskan atau sebaliknya dan tidak diketahui entah bila.
Pengemis itu bukan perlu banyak pun. Cuma sedikit makanan untuk hari itu sahaja. Malangnya dia perlu membawa sebilah gunting untuk melalui begitu banyak pintu yang perlu dipotong reben-reben merahnya!
Pena Tumpul - Memerhati ramainya Napoleon
Walaupun peraturan dibuat untuk memudahkan sistem, namun janganlah kita begitu terikat dengannya sampai menafikan soal budibicara dan sikap toleransi. Pastinya ada perkara yang dapat dilakukan dengan baik dan memuaskan hati kedua-dua pihak sekiranya kita bertindak sebagai "manusia" dan bukan dikongkong oleh peraturan buatan manusia.
Pak Utih bukan seorang diri berdepan dengan kerenah birokrasi ini. Namun itu bukan bermakna kita harus memandang sepi perkara yang tidak sepatutnya berlaku ini. Di mana-mana pun sentiasa ada ruang untuk memudahkan urusan tanpa menggadaikan rasa kemanusiaan yang seharusnya menjadi dasar kepada mana-mana sistem dan peraturan buatan manusia. Kita jangan jumud.
Pak Utih bercerita tentang permohonannya yang sudah makan tahun. Cerita tipikal tentang kelewatan. Tidak sangat menghairankan pun. Sudah lumrah sangat.
Ibarat kisah seorang pengemis yang kelaparan yang sudah berhari-hari tidak makan. Dia memerlukan bantuan segera. Lalu bertemu dengan seorang pegawai kerajaan di jabatan yang berkaitan. Bermula dengan isi borang. Kemudian berurusan pula di jabatan lain hanya untuk mendapatkan borang. Mengisi borang tidak bermakna urusan selesai. Borang permohonan perlu diteliti oleh pihak atasan sebelum sebarang tindakan meluluskan dapat dibuat. Kemudian perlu pula diselidik latar belakangnya oleh pegawai yang bertanggungjawab. Ia tidak habis di situ. Kena tunggu pula kelulusan bahagian kewangan. Kemudian diagihkan pula kepada bahagian pentadbiran yang akhirnya memaklumkan sama ada permohonan diluluskan atau sebaliknya dan tidak diketahui entah bila.
Pengemis itu bukan perlu banyak pun. Cuma sedikit makanan untuk hari itu sahaja. Malangnya dia perlu membawa sebilah gunting untuk melalui begitu banyak pintu yang perlu dipotong reben-reben merahnya!
Pena Tumpul - Memerhati ramainya Napoleon
Comments