Skip to main content

Hasil

"Ayah jangan lupa datang pagi ini"

P
embelajaran di dalam kelas melibatkan proses dan hasil. Proses pembelajaran yang dilalui oleh anak-anak di sekolah adalah di luar pengetahuan ibu bapa. Kita tidak pernah tahu adakah anak-anak yang kita "lepaskan" selama lebih kurang 7 jam selama lima hari seminggu itu sebenarnya komited secara serius dalam proses pembelajaran yang dilaluinya dalam kelas. Sama ada anak memberi tumpuan, atau bermainkah dia dalam kelas, atau merupakan pelajar yang paling bising diluar jangkauan pengetahuan kita.

Sistem pendidikan kita tidak mengizinkan ibu bapa melihat proses ini berlaku di dalam kelas. Di negara-negara maju seperti Amerika dan Kanada misalnya, ibu bapa diberi peluang malah dialu-alukan untuk sama-sama menyumbang dalam proses ini. Ibu bapa yang memiliki kemahiran dalam subjek tertentu diberi peluang untuk menyalurkan kemahiran mereka kepada anak-anak.

Hasil yang diperolehi berkait rapat dengan proses yang dilalui. Bahawa salah satu resipi kejayaan dalam peperiksaan ialah tumpuan dan pemahaman yang jitu dalam kelas tidak ada sesiapa yang dapat menyangkalnya. Selebihnya proses pembelajaran di rumah yang membabitkan ulangkaji, bimbingan ibu bapa dan juga sedikit-sedikit ditampung oleh kelas tambahan seperti tuisyen yang sebenarnya tidak perlu pun.

Hari terbuka SMK Gemereh hari ini memberi peluang kepada saya dan ibubapa prihatin melihat hasil daripada proses yang ditempuhi anak dalam kelas. Sempat juga saya membujuk guru kelas menelanjangkan gelagat Haziq dalam kelas.Saya lebih berminat untuk mengetahui proses yang dilaluinya dalam kelas. Perbualan selama sepuluh minit menemukan saya Haziq yang kuat bercakap dalam kelas, selain kurang memberi tumpuan. Selebihnya saya diberi jaminan yang Haziq ada pontensi untuk bergaya cemerlang! Peningkatan Haziq secara konsisten meyakinkan saya dengan kebolehannya dan berharap dia tidak mengecewakan harapan menggunung kedua ibubapanya.

Saya juga pernah memberi peluang kepada pelajar membuat pilihan. Proses atau hasil. Kalau mereka rasa tidak perlu kepada proses, tidak usahlah datang ke kelas. Mereka boleh memikirkan dan merencanakan proses mereka sendiri untuk hasil yang mereka sendiri tentukan. Sekiranya, mereka fikir proses pembelajaran itu penting, kehadiran mereka ke kelas lebih bermakna daripada datang separuh hati. Rata-rata ingin melalui proses dan amat sedikit yang bertindak sebaliknya. Di peringkat universiti, tiada paksaan tentunya. Mereka sudah cukup matang untuk membuat pilihan yang terbaik untuk masa depan mereka.

Pena Tumpul - Pernah tandatangan sendiri buku laporan kerana takut ayah marah

Comments

kamarularifin said…
alhamdulillah...tentu saudara suami/isteri berjaya mendidik anak saudara dengan baik dan cemerlang...boleh tak di kongsi disini bagaimana mendidik anak manjadi cemerlang dalam pelajaran...

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus