Skip to main content

Maya


E-pembelajaran pada masa ini merupakan satu medium pembelajaran secara media elektronik yang berkembang pantas dalam bidang ilmu pengetahuan. Pembelajaran secara elektronik atau atas talian ini telah banyak digunakan oleh instititusi pengajian tinggi dalam dan luar negara bagi mempermudah dan mempertingkatkan keberkesanan proses Pengajaran dan Pembelajaran. UiTM tidak ketinggalan bersaing bersama universiti-universiti yang lain untuk memperkasakan kaedah pembelajaran ini.

Falsafah e-pembelajaran UiTM cukup cantik- kepercayaan bahawa teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) berupaya meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Ia dimurnikan lagi dengan objektifnya dalam memenuhi lima aspirasi "e" iaitu efisien, efektif, ekonomik, emosi dan espirit de corp.

Hari ini dan dua hari yang berikutnya para pensyarah diberikan latihan secara "hands-on" untuk memantapkan kemahiran pembelajaran bentuk baru ini. Setelah bertahun-tahun selesa dengan kaedah pembelajaran konvensional, tentunya tidak mudah untuk beralih ke sesuatu yang baru. Justeru itu, setelah beberapa tahun i-learn ( portal pembelajaran eletronik) diperkenalkan, penerimaan dan penggunaan di kalangan warga pelajar dan pensyarah begitu minimal.

Mahu tidak mahu, cepat atau lambat, kita perlu menerima hakikat bahawa mod "blended learning" bakal mendominasi kaedah sedia ada. Pensyarah dan pelajar selain daripada mendapat kemudahan untuk proses pengajaran dan pembelajaran secara maya seperti pengurusan poftfolio kursus, pentadbiran kursus atas talian, e-forum, e-pentaksiran, e-tugasan, e-jadual dan e-nota akan juga masih boleh terus melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran secara bersemuka seperti makmal dan tutorial mengikut jadual yang ditetapkan.

Kaedah yang menggabungkan pembelajaran konvensional dan juga maya ini sebenarnya banyak kelebihannya. Melalui kaedah pembelajaran maya, pelajar-pelajar mempunyai sikap membudayakan pembelajaran sepanjang hayat iaitu, lebih bertanggungjawab dengan pembelajaran secara kendiri (self-learning).

Para pelajar tidak hanya bergantung kepada pensyarah untuk mendapatkan ilmu pengetahuan malah perlu lebih bermotivasi dan mempunyai inisiatif untuk memajukan diri, serta dapat belajar mengikut tahap kemampuan masing-masing (self-paced learning) di samping dapat menguji tahap pemahaman dengan mengambil ujian-ujian topikal atau kertas peperiksaan lepas secara atas talian.

Dengan menggunakan kaedah pembelajaran maya, pensyarah-pensyarah pula mempunyai lebih masa untuk memurnikan kandungan kursus, menyediakan dan menilai bahan pentaksiran kursus seperti kuiz dan tugasan dengan mudah dan tersusun, mentadbir e-forum untuk menggalakkan pembelajaran kolaboratif, serta menyediakan dan menyebarkan bahan rujukan tambahan terkini dengan mudah.

Sekurang-kurangnya pelajar yang kurang rajin hadir kelas sudah ada pilihan!

Pena Tumpul - Dapat anugerah "The Most Dynamic Lecturer" e-learning 2008

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus