Skip to main content

Hindustan


Tidak dinafikan filem Hindustan begitu dekat dengan orang Melayu. Tanpa memahami sepatah pun daripada perkataan yang dituturkan oleh para pelakonnya, (kecuali dengan bantuan sarikata), kita tetap asyik untuk menonton cerita yang disajikan hingga ke penghujungnya. Begitu sekali kuatnya tarikan filem ini, sehingga kini penonton Melayu masih menggemarinya. Jalan cerita yang meleret-leret dan penyudah cerita yang sudah dijangka tidak pernah membuat kita jemu untuk terus meminati filem-filem yang sinonim dengan hero dan heroin yang tampan dan jelita, disulam pula dengan lagu-lagu merdu selain adegan pertarungan yang penuh aksi.

Saya mula terdedah dengan filem-filem dari Mumbai ini seawal usia 9 tahun ketika wayang pacak cukup popular dan satu-satunya hiburan paling murah yang ada waktu itu. Di era lewat 60an dan awal 70an negara dibanjiri oleh filem-filem dari India sehingga menenggelamkan filem-filem Melayu keluaran tempatan. Nama-nama seperti Shashi Kapoor, Rajendra Kumar, Saira Banu, Babita, Sharmila Tagore dan ramai lagi menjadi tarikan orang ramai untuk menonton filem-filem yang kebanyakannya panjang berjela. Saya masih ingat bagaimana Pak Itam mengumpan saya dengan membonceng basikalnya untuk menonton filem Hindi secara percuma sebulan sekali bagi mendapatkan Mak Itam saya sebagai teman hidupnya. Filem Jeeni Ki Raah saya kira adalah filem hindustan pertama yang pernah saya tonton. Begitu sekali obsesnya Pak Itam dengan kemerduan lagu dari filem tersebut, setiap kali majlis kahwin di kampung, beliau sering diminta untuk mendendangkan lagu tersebut. Pak Itam juga membeli piring hitam hampir setiap judul filem Hindustan waktu itu dan saya terheret sama dengan kegilaan Pak Itam terhadap lagu-lagu dendangan Mohd Rafi.

Kegilaan saya terhadap filem Hindustan berlarutan sehingga lewat 70an dan banyak dipengaruhi oleh minat saya terhadap lagu-lagu merdu yang enak didengar dendangan penyanyi hebat Mohd Rafi yang menghiasi hampir keseluruhan filem Hindi pada dekad tersebut. Saya melihat kelunakan suara beliau memang tiada tandingannya. Tidak hairanlah kalau Qari terkenal dari Kedah Allahyarham Hj Ismail Hashim pun pernah berkata bahawa beliau juga dipengaruhi oleh lengguk lagu Mohd Rafi dalam menyampaikan lagu bacaan AlQuran. Minat saya terhadap filem Hindustan pudar apabila Mohd Rafi tidak lagi menjadi penyanyi latar berikutan kematiannya pada tahun 1980. Dapatan secara tidak sengaja tentang Youtube mengimbau kembali nostalgia saya 3 setengah dekad yang lalu terhadap lagu-lagu Hindustan dendangan Mohd Rafi.

Pena Tumpul - Suka adegan pertarungan dalam filem Hindustan sekarang

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Mirip

Panas? Gambar hiasan sahaja. B iasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu

Roda

" H idup ini ibarat putaran roda yang menyaksikan kita tidak selalunya berada di atas. Ada ketikanya kita akan berada di bawah, kemudian naik semula dan turun lagi silih berganti." Saya menemui kisah yang sangat menarik ini. Ada ibrah. Peringatan juga ketika kita adakalanya lalai dan alpa. Alkisah, ketika sepasang suami isteri sedang menikmati sajian makan tengahari, muncul seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.'' Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.' ' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah. Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus