Skip to main content

Kaedah KJ

Oleh Azree MH Studiomuslim

Ada satu kajian yang dibuat di Amerika, lebih sedikit kemalangan yang berlaku disebabkan pemandu yang memandu kereta lebih laju berbanding pemandu yang memandu keretanya perlahan.

Mendengar kenyataan ini membuatkan saya berfikir panjang. Tetapi memang betul apabila saya memandu kereta dengan lebih laju membuatkan saya lebih fokus terhadap selok-belok di jalan raya. Apabila memandu kereta perlahan pula kadang-kadang membuatkan mata saya sedikit letih. Mengantuk mungkin.

Samalah juga apabila kita membuat banyak kerja dalam satu masa. Dan samalah juga apabila kita mempunyai banyak matlamat untuk dicapai.

Semakin banyak kerja kita, semakin itulah kita fokus terhadap setiap satunya. Tetapi, ia bergantung juga kepada cara kita menguruskan setiap kerja tersebut. Kerana itulah seorang bekas engineer di Jepun, Kawakita Jiro, menyarankan supaya kita, manusia, kembali kepada fitrah berfikir yang asal.


Beliau kemudiannya memperkenalkan KJ Method. Apa dia KJ Method? KJ Method adalah cara berfikir yang dianugerahkan Tuhan kepada manusia. Itulah fitrah cara berfikir manusian yang sebenarnya. Akan saya terangkan di bawah.

Cara berfikir yang diasuh di sekolah adalah linear logik. Sekolah mengajar kita melakukan sesuatu kerja secara tertib. Selagi langkah yang pertama tidak siap, jangan diteruskan dengan langkah yang kedua atau ketiga.

Contoh mudahnya, kalau tidak belajar bab pertama dalam Add Math, mana boleh melompat ke bab lain. Nasib baik dulu cikgu Add Math saya mengajar bab lain dahulu sebelum masuk bab yang awal. Katanya, lebih memudahkan untuk kami faham bab pertama. Dan pada tahun itu, kelas saya berjaya mengalahkan kelas pertama dalam jumlah pelajar yang lebih banyak mendapat A dalam Add Math.

Cara berfikir kita yang asal pula ialah non-linear logik. Maksudnya tidak mengikut urutan. Kalau langkah yang pertama masih belum siap, tidak mengapa. Lompat sahajalah kepada langkah-langkah yang seterusnya.

Contoh paling mudah kita boleh lihat cara ibu kita memasak di dapur. Cuba kira berapa jenis lauk yang dimasaknya dalam satu masa. Mana mungkin satu sahaja. Sekurang-kurangnya dua tiga jenis lauk serentak; Ikan masak merah satu, sayur kangkung satu, ayam masak gulai satu.

Itulah yang dipanggil berfikir secara non-linear. Bayangkan kalau ibu kita masak lauk ikut tertib. Katakan mula masak pukul 10 pagi, habisnya pukul 3 petang. Ish. Alamatnya anak-anak mati kelaparanlah.

Mungkin sebab inilah orang-orang perempuan zaman dahulu boleh menyiapkan banyak hidangan lauk-pauk dalam masa yang sekejap. Tetapi zaman sekarang, erm… nak cari yang boleh memasak dua lauk serentak pun payah. Hehe. Jangan marah.

Dan inilah juga salah satu rahsia kepimpinan Nabi Muhammad. Bagaimana beliau boleh membuat begitu banyak tugas-tugas yang berat dalam satu masa. Beliaulah seorang panglima perang, juga seorang pemimpin Negara, beliau juga seorang bisnesman, juga seorang ayah dan bermacam-macam lagilah jawatannya.

Secara kesimpulannya, tidak salah mempunyai matlamat yang banyak, tidak salah juga mempunyai banyak kerja. Tetapi semuanya bergantung kepada cara kita menguruskannya dengan baik.

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w