Tuesday, December 15, 2009

"Tidak"


Hafiz sedang menangis yang sukar dipujuk sesampainya saya ke rumah Mantoba malam tadi. Kalau tidak dia pasti meluru mendapatkan saya menawar diri untuk di dukung. Kami berusaha memujuknya tetapi gagal malah raungannya bagai memecah gegendang telinga. Sebabnya sudah dijangka. Mantoba yang balik seminggu sekali pulang tanpa sebarang mainan untuk Hafiz seperti minggu-minggu sebelumnya. Dia gagal memenuhi permintaan Hafiz kali ini. Walaupun permainan yang ada sudah cukup banyak, kanak-kanak tetap kanak-kanak. Naluri mahukan sesuatu yang baru memang tidak boleh ditahan-tahan.

Namun sebagai ibubapa, kita tidak selalunya perlu menurut segala kemahuan anak. Ada ketikanya kita perlu memilih untuk berkata "tidak" kepadanya walaupun ia mungkin bagaikan dos yang menyakitkan dan memilukan hatinya. Anak-anak perlu belajar mendepani keadaan dimana tidak semua kemahuannya bisa ditunaikan. Juga bersedia menjadi dewasa dan belajar untuk memahami hakikat hidup bahawa orang di sekeliling tidak akan sentiasanya perlu menurut kemahuan mereka.

Saya setuju cara Mantoba melayani permintaan Hafiz kali ini. Mantoba bertindak selayaknya sebagai seorang ayah yang ingin melihat Hafiz membesar menjadi dewasa di luar zon selesa. Haziq sendiri pun sudah acap kali saya nafikan tuntutan melampaunya. Saya nafikan permintaan tidak masuk akalnya untuk menyediakan sebuah gelanggang futsal berpagar. Begitu juga hasratnya untuk cuba-cuba menonggang motosikal seperti mana rakan sebayanya yang punya peluang begitu. Saya mungkin akan dilihat tidak popular dimatanya dengan tindakan ini. Saya mungkin dirungut dan diprotes dalam diam. Namun, kini dia semakin faham dan sedar bahawa niat ayahnya ini cukup murni untuk menjadikannya seorang manusia yang berdikari dan tidak banyak meminta-minta.

Pena Tumpul - Meminta kepadaNya dan kita tidak akan pernah dikecewakan

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...