Skip to main content

Hikmah

Selalu orang berkata setiap apa yang berlaku baik atau buruk pasti ada hikmahnya. Sebagai orang mukmin kita sewajarnya tidak perlu mempersoalkan apa yang berlaku. Kalau baik yang datang kita sepatutnya bersyukur. Sebaliknya kalau buruk yang kita dapat, anggaplah ia sudah ketentuan dariNya yang mungkin berpunca dari kelemahan kita juga. Yang penting kita bersabar menerima apa sahaja yang berlaku. Setiap yang berlaku ada baik dan buruknya.Orang yang beriman sentiasa melihat sisi baik daripadanya.Mereka menerima yang buruk dengan sabar,namun dalam hati sentiasa mengharap kebaikan di sebaliknya daripada Allah. Banyak kejadian dalam hidup kita yang memperlihatkan soal hikmah ini. Kita mungkin sedar atau buat-buat tidak sedar.

Misalnya, petang ini Haziq merungut kerana tidak boleh bermain bola seperti mana biasa hanya kerana diminta mama untuk mengulangkaji bagi menghadapi peperiksaan minggu depan. Dia didengar mengomel sendirian dan membaca dalam keadaan yang terpaksa. Lewat petangnya, Pak Dom yang kebetulan lalu di kawasan semak berhampiran padang ternampak seekor ular tedung. Itulah hikmahnya.

Namun cerita yang saya petik dari Majalah Solusi amat menarik.

Tok penghulu dengan anaknya membela seekor kuda.Mereka amat menyayangi kuda itu.Satu hari,kuda itu terlepas dan terus lari ke dalam hutan berhampiran.Orang kampong yang mengetahui hal tersebut berkata kepada Tok Penghulu, “Kami simpati atas kehilangan kuda kesayangan Tok.Tentu Tok sedih....”

Sebaliknya, Tok Penghulu tersenyum lalu berkata, “Tak apalah.Mesti ada hikmahya.” “Apa hikmahnya Tok?”

“Tok pun tidak tahu.Tapi pasti ada hikmahnya.”
Beberapa minggu kemudian,kuda kesayangan Tok Penghulu pulang semula dengan membawa beberapa ekor kuda liar. Orang kampong sangat kagum kerana sekarang bilangan kuda kepunyaan Tok Penghulu bertambah secara tiba-tiba.Sudah rezekinya.

“Tok bertuah.Untung.”Begitulah kata mereka.
Tok Penghulu sebaliknya berkata,”Belum tentu lagi.Tapi Tok yakin tentu ada hikmahnya.”
Anak lelaki Tok Penghulu begitu gembira dengan kuda-kudanya.Setiap hari dia menunggang kuda kesayangnnya sambil menggembala kuda-kuda liar yang lain.Begitu sibuk dan tangkas sekali.Entah bagaimana pada suatu petang, anak Tok Penghulu itu jatuh daripada kudanya lalu patah tangan kanannya.

Orang kampong tahu dia adalah anak kesayangan Tok Penghulu.Mereka datang menziarahi anak Tok Penghulu yang terlantar. “Malang benar nasib Tok Penghulu itu.Baru dapat nkmat sekarang ditimpa bala pula,”kata mereka.

Tok Penghulu tersenyum dan berkata: “Ini ujian Allah.Tentu ada hikmahnya.”
Tidak lama kemudian,kampong mereka didatangi oleh pegawai-pegawai atasan tentera Negara itu. Orang kampong semuanya bimbang kerana raja mereka terkenal zalim dan tidak perikemanusiaan.

“Raja memerintahkan semua anak lelaki dikumpulkan!Negara memerlukan tentera tambahan untuk dihantar ke medan perang!”arah ketua tentera.

Semua ibu-bapa kampong itu risau dan sedih terpaksa berpisah dengan anak-anak lelaki mereka. Para remaja lelaki dibariskan di hadapan ketua tentera,termasuk anak lelaki Tok Penghulu yang patah tangan itu.

“Kamu dikecualikan! Tidak ada gunanya membawa orang yang patah tangan!”kata ketua tentera sambil menunding jarinya kepada anak lelaki Tok Penghulu.

Pada ketika itu,dalam hati orang kampong terngiang-ngiang kata-kata dari mulut penghulu mereka” Mesti ada hikmahnya."

Pena Tumpul - Menerima seadanya

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w