Sunday, June 22, 2014

Urusan

Saya melihat Haziq cukup leka dengan kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya yang menuntut saya untuk menegurnya. Dia kelihatan berpuli-puli menyiapkan timbunan kerja yang sepatutnya dilakukannya secara konsisten dan bukannya di saat-saat akhir begitu. Kelekaannya itu amat menganggu hati seorang saya. Dia melewatkan solatnya. Dia seolah-olah lupa bahawa melakukan solat itu sebenarnya mengatasi kerja sekolah yang hendak dibereskannya itu.

Saya berkongsi dengannya selingkar kisah yang menarik dan amat wajar dijadikan panduan. Kisah Khalifah Umar Abdul Aziz yang pernah dinyatakan dalam sejarah bahawa zaman pemerintahannya merupakan zaman yang paling aman dan makmur.

Zamannya tidak ada orang yang miskin pun sehingga wang zakat melimpah ruah lalu dibelanjakan untuk mengahwinkan lelaki yang tidak mampu berkahwin. Tiada jenayah juga.  Jika gerai ditinggalkan tanpa penjaga, maka tetap tidak akan ada pencuri yang mencuri kedai. Zamannya tiada berlaku rompakan dan rakyat di bawah pemerintahannya semuanya taat dan baik tanpa sengketa.

Apa rahsianya? Apabila ditanya kepada Saidina Umar Abdul Aziz, dia berkata "Aku menyelesaikan urusan aku dengan Allah terlebih dahulu, maka Allah menyelesaikan urusanku dengan rakyat dan kerajaanku”

Itu rupanya rahsianya. Dia menundukkan dan menyelesaikan urusannya dengan Allah, Pemilik segala-galanya, Apa kata kita selesaikan urusan kita denganNya takkan Allah Yang Maha Berkuasa tidak boleh menyelesaikan urusan kehidupan kita, jika kita telah menyelesaikan urusan kita denganNya?

Seusai bercerita Haziq bergegas meninggalkan urusan peribadinya dan melakukakan urusannya dengan Allah yang belum selesai.

Pena Tumpul - Urusan dunia memang tidak akan pernah selesai

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...