Tuesday, November 26, 2013

Tabir

Adakalanya kita merasakan apa yang kita buat seolah-olah tidak dihargai oleh orang lain. Kerja yang kita lakukan tidak dipandang orang apatah lagi untuk dinilai. Kita rasakan segala yang kita buat macam sia-sia sahaja. Kita yang bermati-matian melakukannya, orang lain yang sekadar menyumbang sedikit pula yang yang diberikan penghargaan tinggi melangit. Bak kata pepatah orang tua, lembu punya susu sapi pula yang dapat nama. Selalunya begitulah yang terjadi, yang di belakang tabir tidak disanjung seperti dijunjungnya mereka yang di depan tabir.

Saya ingin berkongsi kisah yang cukup menarik ini. Kisah seekor lembu yang menjadi mangsa di tangan tuannya sendiri. Bukan kerana  ia tidak baik. Bukan juga kerana ia tidak berguna. Tetapi hanya kerana ia tidak dilihat baik dan sangat bernilai di mata tuannya berbanding rakannya seekor kuda.

Alkisah, kuda ini diserang sejeni penyakit yang melumpuhkan pergerakannya. Setelah diperiksa, doktor haiwan mencadangkan kuda ini dibunuh sahaja sekiranya tidak pulih dalam tiga hari. Alasannya, ada kemungkinan akan merebak kepada binatang yang lain pula. Lembu terdengar perbualan doktor itu dengan tuannya. Dia tidak mahu kawannya ini mati sebelum berjuang. Dalam masa tiga hari itu dia bermati-matian memberi semangat kepada kuda untuk terus hidup. Dia melakukannya tanpa putus asa dan akhirnya di hari ketiga kuda itu boleh bingkas dan tangkas berlari. Ini dilihat dengan sangat terkejut oleh tuannya dan doktor haiwan itu. Dalam keseronokan itu dia berkata, "Saya akan buat kenduri besar meraikan kegembiraan ini dan sembelih lembu itu"

Begitulah nasib malang si lembu yang usahanya tidak dilihat apatah lagi dihargai pun. Di tempat kerja, ada kalangan kita yang senasib dengan lembu itu. Ada orang yang tidak menilai kerja kita hanya kerana kita berselindung di balik tabir!

Pena Tumpul - Memang suka di belakang tabir


No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...