Tuesday, September 06, 2016

Gred

Dalam perjalanan ke tempat kerja pagi ini, saya tertarik dengan titisan ilmu yang disampaikan oleh seorang Ustaz lewat corong radio. Ia sangat menarik dan wajar diberikan perhatian. Katanya, bila kita menduduki ujian atau peperiksaan, selalunya perkara yang menjadi tumpuan kita ialah apakah nilai gred yang bakal kita dapat nanti. Setelah berusaha keras menyiapkan diri untuk berdepan dengannya, kita tentunya mengharapkan gred yang terbaik. Pastinya kita mendambakan gred A atau paling kurang pun gred B. Gred C,D,E apatah lagi Gred F tidak tersenarai pun dalam keinginan kita.


Pun begitu adakah kita juga meletakkan nilai yang sama dalam ibadat solat kita. Adakah pernah kita memberi gred pada solat yang yang kita dirikan selama ini. Pagi ini, lewat corong radio saya tertarik dengan tazkirah yang disampaikan oleh seorang Ustaz. Mungkin kita pernah mengetahuinya dulu dan mungkin telah mengubah perspektif kita dalam menilai kualiti solat kita atau tidak peduli langsung pun.

Kata Ustaz, ada 5 gred solat.
 * Gred E
Bila azan, kita biasanya buat tak tahu, kalau tengah memasak terus memasak, yang tengah berFB terus berFB, sedang tengok tv terus tengok tv dan seumpamanya.

* Gred D
Bila azan berkumandang kita cepat-cepat  perlahankan tv, perlahankan radio tetapi lepas azan usai kita tetap meneruskan aktiviti.dan tidak bersedia untuk solat lagi.

* Gred C
Bila azan berkumandang, kita tidak tunggu-tunggu lagi malah terus mengambil wudhu' dan solat.

* Gred B
Bila azan , terus berwudhu' tetapi tentunya lebih baik dari yang tadi kerana kita menuju ke masjid  mahupun ke surau untuk solat berjamaah.

* Gred A
Bila azan, kita sudah pun berada di masjid dalam keadaan berwudhu' dan menunggu serta bersedia untuk solat.

Apa gred solat kita ya?Gred A, B atau barangkali E.Kita nilailah sendiri.


Pena Tumpul -Masa untuk  menilai diri

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...