Skip to main content

Lembab

Saya seboleh-bolehnya ingin mengelakkan diri dari berurusan dengan kaunter Pos di Segamat. Insiden mengecewakan kira-kira 3 bulan yang lalu di mana saya terpaksa menunggu sehingga satu jam hanya untuk satu urusan kiriman wang masih lagi tebal dalam ingatan. Namun saya tidak punya pilihan untuk tidak berurusan di kaunter Pos tengahari tadi. Bayaran rebat patrol hanya boleh dilakukan di kaunter Pos. Amat mengecewakan setelah 3 bulan berlalu, Pos Segamat tidak mengambil sebarang inisiatif untuk melancarkan pergerakan urusan di kaunter. Sepatutnya pihak pengurusan Pos perlu sensitif dengan waktu dimana jumlah pelanggan yang berurusan melebihi kadar biasa. Pastinya sewaktu rehat untuk makan tengahari. Ketika inilah jumlah petugas di kaunter perlu di tingkatkan dan sekaligus setiap urusan perlu lebih pantas dan efisien. Bayangkan sebaik-baik sahaja saya mengambil tiket giliran saya, di depan saya ada sekitar 40 orang yang sedang menunggu giliran mereka,dan lebih memilukan cuma dua orang petugas sahaja yang nampaknya terkial-kial melayan pelanggan yang kelihatannya resah menunggu! Saya amat tidak suka menunggu, lantas saya meninggalkan Pejabat POs Segamat dengan kecewa untuk kembali setengah jam kemudian melihat perjalanan kaunter yang masih lagi lembab.

Pena Tumpul - Kagum dengan kepantasan bak kilat kaunter Public Bank

Comments

Anonymous said…
masalah disini adalah saudara sendiri...kalau orang lain boleh bersabar kenapa saudara tidak....saudara tidak boleh membandingkan di antara pejabat pos dengan bank....ini adalah kerana persaingan perniagaan diantara pejabat pos dan bank amat berbeza..kenapa saudara tidak mendapat kepastian daripada pengurus cawangann pejabat pos terlebih dahulu sebelum membuat tuduhan...pejabat pos hanya satu sahaja tetapi terdapat banyak bank yang boleh kita pilih untuk sebarang perkhidmatan....sebab itu bank perlu memberi perkhidmatan sebaik mungkin...fikir fikirlah sendiri....
Kamil said…
Saudara,saya telah pergi lagi sekali ke kaunter pejabat pos tapi masih menghadapi masalah yang sama.Orang ramai tapi kaunter hanya dibuka dua sahaja dan masalah ini juga dikongsi bersama dengan pengguna yang lain.Mereka merungut kerana hampir 1 jam menunggu hanya untuk satu urusan yang paling penting.Datang dan rasakan sendiri because seeing is believing!
Anonymous said…
sebenarnya pengalaman yang menyakitkan hati yang di alami saudara di pejabat pos berlaku di mana mana sahaja pejabat pos di malaysia...sebagai pengguna kita tidak ada pilihan...suka atau tidak pengguna tiada pilhan...pergilah berpuluh kali pun kita akan dapat pengalaman yang sama...masalahnya pejabat pos tiada saingan....sama seperti di kebanyakkan jabatan-jabatan kerajaan yang memberikan perkhidmatan dengan amat buruk sekali...kita tiada pilihan...

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w