Skip to main content

Bah



Sesungguhnya bagi kaum Saba’ ada tanda (kekuasaan Allah) di tempat kediaman mereka iaitu dua buah kebun di sebelah kanan dan kiri (kepada mereka dikatakan): “ Makanlah olehmu dari rezeki yang (dianugerahkan) Tuhanmu dan bersyukurlah kamu kepada-Nya. (Negerimu) adalah negeri yang baik dan (Tuhanmu) adalah Tuhan Yang Maha Pengampun”. Tetapi mereka berpaling, maka Kami datangkan kepada mereka banjir yang besar dan Kami ganti kedua kebun-kebun mereka dengan dua kebun yang ditumbuhi (pohon-pohon) yang berbuah pahit, pohon Atsl dan sedikit dari pohon Sidr. Demikianlah Kami memberi balasan kepada mereka karena kekafiran mereka. Dan kami tidak menjatuhkan azab (yang demikian itu), melainkan hanya kepada orang-orang yang sangat kafir.”
(Surah Saba’: 15-17)

Air bah yang kini melanda Kelantan dikatakan paling teruk sejak 1967.  Ia dikatakan lebih teruk daripada banjir-banjir sebelumnya. Malah ramai yang tidak menyangka banjir di negeri ini akan seburuk itu.Pahang dan Terengganu juga Perak turut terjejas.  Bahawa kejadian banjir ini adalah fitrah alam tidak siapa yang boleh menafikannya. Lalu, jangan sekali-kali kita menyalahkan Tuhan. Sepatutnya bersyukur dengan apa yang berlaku. Namun yang paling penting mengutip pengajaran daripada kisah-kisah lalu, untuk menguatkan lagi keimanan.

Kita di khatulistiwa ini mengalami cuaca panas dan hujan, yang berlaku tidak menentu. Secara umumnya, musim panas sekitar April hingga September, manakala tengkujuh, pada November hingga Februari. Itulah hukum alam yang telah berlaku secara tetap kepada planet bumi ini. Maka, mahu tidak mahu kita perlu menerima putaran musim yang berlaku akibat daripada faktor alam tersebut. Itu kerja Tuhan. Kita kena akur.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang yang beriman.” (al-Jaathiyah: 3)

Jauhkanlah daripada menyesali atau menangisi apa yang terjadi kerana memang Allah telah menetapkan semua ini. Kalau kita berasa gembira dengan adanya siang dan malam, angin yang bertiup ketika hari panas, embun yang menyegarkan pagi, pokok yang menyubur selepas hujan, buah yang ranum dan sedia dipetik pada musim panas, bunga-bunga yang menguntum pada musimnya, mengapa hendak dimarahi alam dan Tuhan apabila diturunkan hujan lebat dan banjir?

Allah Maha Adil, maka kita juga perlu bersikap adil kepada-Nya. Allah Maha Penyayang, maka kita akan lihat betapa semua ini berlaku sebagai tanda kasih dan sayang-Nya. Maka, bersikap husnuzanlah (bersangka baik) kepada Allah.

Kita patut bersyukur justeru kalau dilihat dari sudut fakta dan sejarah, kita tidak akan berjumpa nama Malaysia dalam rekod banjir paling buruk dalam sejarah dunia.

Rekod terburuk (yang sempat didokumenkan dalam sejarah manusia, selain banjir besar Nabi Nuh) ialah banjir besar di Yellow River, China pada 1931. Ia memakan sejuta hingga 3.7 juta korban!

Banjir kedua terburuk di planet bumi, juga di Yellow River, pada 1887 yang menyebabkan 900,000 hingga 2 juta nyawa manusia melayang. Ketiga terburuk, masih di Yellow River, pada 1938, bila mana 500,000 hingga 900,000 orang mati lemas dan hilang ditelan bumi. Kira-kira 300 tahun sebelum itu, iaitu pada 1642, seramai 300,000 orang telah terbunuh dalam satu banjir besar, juga di Yellow River!

Kelima, ialah di Sungai Ru, China, pada 1975 (230,000 terkorban). Keenam, banjir di Sungai Yangtze, China (pada 1931, 145,000 orang terbunuh). Bagaimana pula dengan banjir ketujuh terburuk? Ia dicatatkan pada 1099 yang mengorbankan kira-kira 100,00 orang di England dan Holland.

Banjir kelapan terburuk berlaku di Holland pada 1287, memakan korban 500,000 nyawa manakala yang beraku di Sungai Neva, Rusia pada 1824 pula mengorbankan 10,000 orang. Kesepuluh terburuk terjadi di Belanda pada 1421 (10,000 orang meninggal dunia).

Ertinya, enam banjir terburuk berlaku di China. Jumlah korbannya pula ialah 7,275,000 orang!

Bagaimana pula di Malaysia? Setakat ini, banjir paling dahsyat direkodkan berlaku pada 1971. Hampir semua negeri terlibat dan hujan selama seminggu telah menenggelamkan sebahagian besar Kuala Lumpur. Jumlah korban yang direkodkan ialah 57 orang. Saya ingat sangat ketika banjir besar ini saya termasuk dalam parit dan hampir lemas! Air naik begitu pantas. Saya masih juga ingat di dokong Tok Uda (Allahyarhamah) pada malam itu merandai air ke pusat pemindahan. Kampung ancup bila air naik setinggi 13 kaki.

Kita masih beruntung. Jumlah korban tidak seteruk di China yang telah meragut jutaan nyawa. Bersyukur kepada Allah kerana tidak menimpakan ujian yang sebegitu besar kepada kita. Syukur juga kerana kita tidak mempunyai sungai dan muka bumi yang berbahaya seperti di China.

Umumnya semua sudah arif dengan kisah kaum Nabi Nuh dan Saba’ yang ditimpa banjir besar kerana berpaling dari agama Allah, seperti yang tercatat di dalam al-Quran. Ia pengajaran buat kita sebenarnya. Kita perlu mengakui bahawa kita telah berpaling daripada suruhan Allah, yang memerintahkan kita supaya jangan melakukan kerosakan di atas muka bumi ini.

Lalu berhentilah daripada melakukan kerosakan kepada alam. Berhentilah daripada menggondolkan gunung sesuka hati, membuang sampah sarap ke dalam sungai dan parit, atau menebang hutan secara haram, mahupun mengorek pasir dan tebing sungai dengan sewenang-wenangnya tanpa kawalan.

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan buruk yang mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)…” (ar-Ruum: 41)

Moga kita belajar sesuatu yang berguna dari kejadian ini!

Pena Tumpul - Allah Maha Mengetahui

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w