Skip to main content

Cuka

 ” Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL. Ya Allah berkatilah pada KHAL, sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku dan jangan terputus KHAL dalam suatu rumah.” (Hadis Muslim 2052, Ibnu Majah 3318)

Saya mendengar ceramah Ustaz Hanafiah Abd Razak dari Pejabat Mufti Johor yang diundang khas dalam sambutan Maulidur Rasul pagi ini. Ada beberapa perkara yang menarik hati saya. Di awalnya Ustaz tidak menyentuh sedikit pun tentang Nabi besar kita. Ustaz banyak bercerita tentang umur umat Muhammad akhir zaman yang semakin rapuh dan tidak sempat tua. Kata Ustaz salah satu penyebabnya ialah angkara syaitan durjana.

Syaitan memang licik permainannya. Kata Ustaz syaitan menyerang manusia melalui hembusan dan ludahnya. Kita perlu berhati-hati agar tidak sampai terkena hembusan dan ludahan syaitan ini. Hembusan syaitan ibarat angin yang menyelinap dalam tubuh manusia dan seterusnya menyerang organ-organ tertentu. Angin ini berwarna merah yang dalam bahasa Arabnya disebut ahmar.

Ustaz berpesan supaya kita berhati-hati dengan permakanan kita. Apa yang dimakan dan adab makan perlu dijaga agar syaitan tidak masuk dalam tubuh kita. Jangan makan susu dengan ikan misalnya. Ia bukan kombinasi yang baik. Seperti juga santan dalam ikan dan ayam yang memang suka sangat campurkan bersekali dalam menu kita. Ketika kita menjadikan garam sebagai bahan asas dalam makanan kita sekarang, Nabi pula menganjurkan kita agar garam itu tidak lebih hanya sekadar bahan cicah yang dikesamping sahaja. Hasilnya banyaknya penyakit yang menimpa umat akhir zaman kini sering dikaitkan dengan garam!
   
Pun begitu ada satu lagi yang menarik dan input yang berguna saya cerna dari Ustaz yang suka berseloroh ini. Cuka atau pun khal  bagaikan tidak wujud dalam menu harian kita. Kalau ada pun cuma sesekali dicampurkan dalam acar buah, jeruk atau rojak. Selebihnya cuka tidak dirasakan perlu hadirnya. Tanpa kita sedari cuka sebenarnya   dikatakan mempunyai banyak khasat sejak dulu lagi malah digunakan sebagai tonik kesihatan sejak beribu tahun dahulu oleh masyarakat Gerik dan Mesir

Dilaporkan, pengambilan cuka sebanyak satu sudu teh dikatakan mampu melambatkan rasa lapar kerana ia akan melambatkan proses pencernaan zat tepung. Bau cuka mungkin kurang disenangi tetapi khasiatnya banyak termasuk mencegah dan menyembuhkan pelbagai penyakit seperti kanser, jantung, arthritis, alergi, gangguan pencernaan serta memecahkan molekul lemak sekaligus membantu menurunkan berat badan. Kajian juga menunjukkan orang yang mengambil dua sudu teh cuka epal setiap hari selama lapan minggu dapat meningkatkan tahap kolestrol jenis baik HDL (High Density Lipoprotein).

Malah bagi umat Islam, cuka adalah makanan sunnah Nabi Muhammad SAW dan Rasulullah diberitakan memakan roti bercicahkan cuka dan minum cuka bercampur air sejam sebelum makan.

Patutlah rojak yang arwah nenek buat dulu sedap, rupanya dia campur cuka!

Pena Tumpul - Jangan sampai makan cuka getah nanti lain jadinya

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w