Wednesday, April 30, 2008

Wakil Rakyat


Petang Ahad lalu berlangsung majlis ramah mesra penduduk Gudang Garam dengan tiga YB yang baru dipilih dalam PRU12 lalu. Dengar khabar banyak juga permintaan yang diajukan oleh mereka yang hadir. Soal jalan tentunya tidak pernah ketinggalan. Masa inilah nak suarakan segala yang terbuku di hati. Diharapkan YB tidak akan memandang ringan permintaan mereka yang telah memilih mereka sebagai Wakil Rakyat.


Tanpa diketahui punca dan sebabnya majlis ini cuma dihadiri oleh warga emas yang rata-ratanya sudah melewati usia 60 tahun. Kemana perginya golongan muda,mungkin majlis ini tidak penting buat mereka.

Lensa


BERSAMA SEPUPU2 DI MAJLIS PERKAHWINAN KERATONG 26APRIL


APA YANG MENGGELIKAN HATI MAK ITAM DENGAN KELENTONG ANAK SAUDARANYA TU..


MAK ITAM DAN PAK ITAM..MASIH MANTAP


HAZIQ DAN HAFIZ SEMPAT BERAKSI DI PERKARANGAN NIRWANA TAMAN YAYASAN

Pakaian


BUKANKAH NAMPAK SOPAN DAN MANIS BEGINI..

Dewasa ini cara berpakaian orang-orang kita terutama remaja dan perempuan amatlah membimbangkan, dan mampu mengundang banyak gejala yang kurang sihat. Contohnya remaja sekarang sangat gemar memakai pakaian yang menjolok mata, sebenarnya perkara ini bukanlah baru, cuma sejak akhir-akhir ini pemakaian mereka dilihat agak kritikal, justeru pakaian yang dipakai adakalanya menampakkan benda yang sepatutnya disembunyikan.

Sebagai contoh, bajunya singkat, pendek dan saya rasa itu bukan saiz mereka pun, tidak tau lah kalau mereka tersalah ambil baju adik mereka Di sini lah timbulnya istilah “baju adik” (gelaran baju yang dipakai remaja atau perempuan tetapi pendek dan ketat) namun saya rasa mereka memang menggemari bentuk baju begitu.

TREND REMAJA PEREMPUAN KINI..SESUAIKAH?

Itu baru baju, kalau cerita pasal seluar pula, seluar mereka memang lah panjang, tetapi ketatnya pula satu hal, sudah lah ketat bercawat pendek hingga kebawah pusat, apabila mereka duduk membelakangi kita menampakkan alur bun***nya, keadaan macam ini tidak sepatutnya berlaku.

Yang menghairankan si pemakai ini pulak tidak punya rasa malu langsung, kita yang tertengok pula yang rasa malu.

Rasanya sudah sampai masanya setiap pakaian yang hendak dijual perlulah terlebih dahulu mempunyai kelulusan halal atau haram, dengan erti kata lain ada cop atau logo macam makanan, ada logo halal JAKIM. Saya fikir pakaian pun perlu dilakukan begitu. Apabila kita ingin membeli pakaian, sekiranya ada logo halal baru boleh beli, sebaliknya yang pendek-pendek,ketat dan terdedah itu dilogo kan haram, yang labuh, longgar, menutup aurat tu dilogokan halal!

Bukannya apa, mereka bukannya tidak tahu halal atau haram,mungkin terlepas pandang atau pun tiada orang yang nak mengingatkan mereka. Jadi saya fikir apabila ada logo begitu mereka akan lebih beringat dan lebih berhati-hati dalam memilih pakaian, bila terpegang sahaja baju pendek dengan logo HARAM janganlah beli.Cadangan ini saya ingat pernah disuarakan oleh Ustazah Nik Salida ( salah seorang juri program realiti Cari Menantu terbitan TV9 tidak lama dulu.

Tuesday, April 29, 2008

Salin




Pulang sahaja dari sekolah saya melihat Haziq yang belajar di Tingkatan 1 SMK Gemereh sibuk menggunting akhbar. Saya mendekatinya yang sedang tekun menampal beberapa keratan akhbar dalam Bahasa Melayu di dalam buku latihannya, Menurutnya Cikgu mengarahkan semua pelajar berbuat demikian. Tampal dan kemudian menyalin semula bulat-bulat dalam buku latihan. Tiada langsung usaha penjanaan minda berlaku. Saya mula mempersoalkan dimana kewajaran latihan tersebut. Saya memberi cadangan kepada Haziq tentunya lebih baik sekiranya beberapa soalan digubal sendiri daripada keratan yang dipilih dan dibaca. Dia kelihatan bersetuju tetapi arahan guru lebih perlu untuk dipatuhi. Hati kecil saya berkata "Senangnya jadi cikgu....Dan malam ini perlu ke kedai fotokopi pula untuk membuat salinan beberapa muka surat daripada buku teksnya. Arahan cikgu, katanya.

Mulut dan Jiran


Kata pujangga, ada empat faktor untuk kita menikmati kehidupan selesa, iaitu rumah yang lapang, isteri yang setia, kereta yang tidak rosak dan jiran yang baik.Apabila kita mendapat jiran baik serta berbudi, bererti kita berjaya mendapat sesuatu yang mahal serta tidak ternilai harganya. Tetapi jika kita mendapat jiran tetangga yang kurang berbudi, kita akan menghadapi keadaan yang tidak selesa dan merumitkan.

Saya dikira kurang bernasib baik justeru memiliki jiran yang kurang baik laku dan tuturnya. Saya mengakui bahawa saya pun ada kelemahan. Namun tidaklah sampai menyakiti hati jiran sebelah apatah lagi menggugat ketenteramannya. Minggu lepas,dengan nada penuh sindiran anak jiran di usia belasannya melemparkan kata-kata kesat dari jarak yang cukup jelas untuk saya tangkap maksud dan tujuannya. Tanpa rasa silu dan hormat terhambur kata-kata yang cukup pedih untuk dimamah hatta ditelan. Dengan nada sinis terpacul kata-kata yang begitu memualkan dan meloyakan. "Inilah Melayu, tidak boleh tengok bangsa sendiri senang. Lagi " Hati busuk, hitam!..Lagi." Hidup kalau dah kera sumbang macam tulah"..Ada lagi." Anak dengan bapak..sama aja" Tiga hari berturut-turut lagu-lagu yang sumbang diperdengarkan ke gegendang telinga saya dan isteri saya. Naluri saya pantas menangkap ada sesuatu yang tidak kena sedang berlaku. Saya penuh yakin bahawa hamburan kata-kata kurang ajar itu memang ditujukan kepada kami. Saya berusaha mencari jawapan kepada kekalutan itu. Selang beberapa hari segalanya terbongkar. Rupa-rupanya jiran yang "baik hati" ini berang gara-gara warongnya sudah surut dengan pelanggan. Lalu, saya dituduh petualang menerbangkan surat layang kepada pihak tertentu. Segalanya terbit dari perasaan marahnya lantas saya dijadikan kambing hitamnya. Mudah benar. Tanpa usul periksa saya dituduh virus yang merosakkan warongnya. Nah, sekarang beliau yang malu sendiri setelah memukul canang menjaja cerita palsu kepada setiap yang melabuhkan punggung di warongnya. Dengar kata beliau bersolat hajat untuk mencari kebenaran. Saya tidak rugi apa-apa cuma sedikit terkilan memiliki jiran sepertinya. Harus diingat janganlah mudah sangat menuding jari kepada orang lain di atas sebarang musibah yang menimpa diri. Muhasabahlah.

Harus diingat perasaan cemburu, dengki, iri hati serta khianat sesama jiran amat dibenci oleh Islam. Diriwayatkan oleh Tabrani, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: "Sebaik-baik mereka yang beriman ialah apabila orang lain selamat daripada tindakan lidah dan tangannya."

Nabi Muhammad SAW pernah menyatakan kepada seorang sahabat: "Bahawa seorang wanita yang berpuasa siang dan bersolat malam, tetapi dia suka menyakiti hati jirannya, maka perempuan itu adalah penghuni neraka."


Seorang muslim yang mengerti kebaikan berbuat baik dengan jiran, tidak sekali-kali berniat untuk melukakan hati jiran-jirannya.

"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berbuat baik kepada jirannya. Dan barangsiapa beriman kepada Allah maka hendaklah dia memuliakan tetamunya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia
mengucapkan kata-kata yang baik ataupun diam." (Muttafaq alaihi).

"Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat maka janganlah dia meyakiti jirannya." (Riwayat Al-Bukhari).

Monday, April 28, 2008

The Hare and The Tortoise - New Story


Once upon a time a tortoise and a hare had an argument about who was faster. “I’m the fastest runner” said the rabbit. No! I’m the one!” said the tortoise. They decided to settle the argument with a race. They agreed on a route and started off the race.

The hare shot ahead and ran briskly for some time. Then seeing that he was far ahead of the tortoise, he thought he'd sit under a tree for some time and relax before continuing the race. “Poor guy! Even if I took a nap, he could not catch up with me!” saying this, the rabbit dozed off under a tree! The tortoise plodding on overtook him and soon finished the race, emerging as the undisputed champ. The hare woke up and realized that he'd lost the race.

The moral of the story is that slow and steady wins the race. This is the version of the story that we've all grown up with.

However, we prolong the story and it continues…

The hare was disappointed at losing the race and he did some soul-searching. He realized that he'd lost the race only because he had been overconfident, careless and lax. If he had not taken things for granted, there's no way the tortoise could have beaten him. So he challenged the tortoise to another race. The tortoise agreed. This time, the hare went all out and ran without stopping from start to finish. He won by several miles.

The moral of the story: Fast and consistent will always beat the slow and steady. If you have two people in your organization, one slow, methodical and reliable, and the other fast and still reliable at what he does, the fast and reliable chap will consistently climb the organizational ladder faster than the slow, methodical chap.

It's good to be slow and steady; but it's better to be fast and reliable.

But the story doesn't end here! It continues….
The tortoise did some thinking this time, and realized that there's no way he can beat the hare in a race the way it was currently formatted. He thought for a while, and then challenged the hare to another race, but on a slightly different route. The hare agreed.

They started off. In keeping with his self-made commitment to be consistently fast, the hare took off and ran at top speed until he came to a broad river. The finishing line was a couple of kilometers on the other side of the river. The hare sat there wondering what to do. In the meantime the tortoise trundled along, got into the river, swam to the opposite bank, continued walking and finished the race.

The moral of the story: First identify your core competency and then change the playing field to suit your core competency. In an organization, if you are a good speaker, make sure you create opportunities to give presentations that enable the senior management to notice you. If your strength is analysis, make sure you do some sort of research, make a report and send it upstairs.


Working to your strengths will not only get you noticed, but will also create opportunities for growth and advancement.

The story has not yet ended here! It continues….

The hare and the tortoise, by this time, had become pretty good friends and they did some thinking together. Both realized that the last race could have been run much better. So they decided to do the last race again, but to run as a team this time. The rabbit asked, “Hi, buddy. How about doing our last race again?” The tortoise replied, “Great! I think we could do it much better, if we two help each other”.

They started off, and this time the hare carried the tortoise till the riverbank. There, the tortoise took over and swam across with the hare on his back. On the opposite bank, the hare again carried the tortoise and they reached the finishing line together. They both felt a greater sense of satisfaction than they'd felt earlier.

The moral of the story: It's good to be individually brilliant and to have strong core competencies; but unless you're able to work in a team and harness each other's core competencies, you'll always perform below par because there will always be situations at which you'll do poorly and someone else does well.

Teamwork is mainly about situational leadership, letting the person with the relevant core competency for a situation take leadership.
There are more lessons to be learnt from this story.
• Note that neither the hare nor the tortoise gave up after failures.
• The hare decided to work harder and put in more effort after his failure.
• The tortoise changed his strategy because he was already working as hard as he could.

In life, when faced with failure, sometimes it is appropriate to work harder and put in more effort. Sometimes it is appropriate to change strategy and try something different. And sometimes it is appropriate to do both.

The hare and the tortoise also learnt another vital lesson. When we stop competing against a rival and instead start competing against the situation, we perform far better.

Tersepit


Ketika sedang asyik menonton Buletin Utama diTV3 malam tadi tiba-tiba saya dikejutkan oleh satu panggilan telefon dari adik ipar saya. Dalam telefon saya terdengar lolongan yang agak kuat bagai menahan kesakitan. Tidak syak lagi itu adalah jeritan milik Denko, anak saudara saya yang berusia enam tahun. Dalam nada cemas, emaknya memberitahu saya sesuatu yang menggemparkan. Malah melucukan juga. "Denko tersepit anunya pada zip seluar jean yang dipakainya. Saya bergegas ke rumahnya yang kebetulan cuma sepelaung jaraknya dari rumah saya.

Saya lihat siibu yang kelihatan gementar dan mak mertua yang juga nampak cemas sedang bertungkus lumus melepaskan "burung" yang tersepit. Kasihan, Denko melolong tanpa paksaan, barangkali menahan sakit yang bukan kepalang. Saya turut memberikan bantuan, namun tidak mahu mengambil risiko. Saya takut satu kesilapan akan menjadikan keadaan lebih terok. Pendarahan pasti berlaku kalau saya cuba bertindak sendiri. Mak mertua mencadangkan supaya di bawa ke klinik sahaja. Saya akur justeru itu difikirkan lebih baik. Denko sudah pucat lesi. Di klinik, Dr. Shahrul turut berkongsi pengalaman yang sama ketika beliau berusia 5 tahun. Saya senyum sendirian. Dalam masa 5 minit "burung" yang terperangkap berjaya dilepaskan. Doktor muda itu sempat mengingatkan Denko" Lepas ini, jangan lupa pakai seluar dalam". Saya ketawa sambil melihat Denko yang juga senyum lega. Si ibu tumpang gembira sama.

Friday, April 25, 2008

Sebelum dan Selepas


Sebelum Berkahwin:

L: Ya, akhirnya. Puas sudah aku menunggu...
P: Awak nak tinggalkan saya?
L: Tak! Jangan fikir macam itu.
P: Awak cintakan saya?
L: Sudah tentu! Sepanjang Masa...
P: Pernahkah awak berlaku curang?
L: Tak! Kenapa Tanya soalan macam ini?
P: Adakah awak kan ciumi saya?
L: Setiap peluang yang ada.
P: Adakah awak akan memukul saya?
L: Gila ke? Aku bukan orang seumpama itu.
P: Bolehkah awak saya percayai?
L: YA!!
P: Sayang.........


Selepas Berkahwin:
Baca dari bawah ke atas...

AlFatihah


Maklumat ini di perolehi dari satu edaran oleh seorang hamba Allah selepas solat Jumaat. Sila semak kesahihannya:
Risalah tersebut berbunyi:
Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid.
Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita.Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud di dalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati.

Nama syaitan;
1.DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH
2.HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB
3.KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU
4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK
5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS


SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.
AMIN..............hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu
AA...dua harakat, MIN .... 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan
dengan Amin malaikat ..... Insya-Allah.
Semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

Perhatian; Sebarkan hukum Allah walaupun satu ayat semoga kita mendapat
rahmatNya, Insya-Allah.

Begitulah adanya bunyi risalah pendek tersebut.

Thursday, April 24, 2008

Gossip


Next time someone starts to spread GOSSIP think of this:
In ancient Greece (469 - 399 BC), Socrates was widely lauded for his wisdom.
One day the great philosopher came upon an acquaintance who ran up to him excitedly and said, "Socrates, do you know what I just heard about one of your students?"
Wait a moment," Socrates replied. "Before you tell me I'd like you to pass a little test.It's called the TRIPLE FILTER TEST
"Triple filter?" "That's right," Socrates continued. "Before you talk to me about my student let's take a moment to filter what you're going to say. The first filter is Truth. Have you made absolutely sure that what you are about to tell me is true?"
"No," the man said, "actually I just heard about it and..."
"All right," said Socrates. "So you don't really know if it's true or not. Now let's try the second filter, the filter of Goodness. Is what you are about to tell me about my student something good?" "No, on the contrary..."
"So," Socrates continued, "you want to tell me something bad about him, even though you're not certain it's true?" The man shrugged, a little embarrassed.
Socrates continued. "You may still pass the test though,because there is a third filter - the filter of Usefulness. Is what you want to tell me about my student going to be useful to me?" "No, not really..."
"Well," concluded Socrates, "if what you want to tell me is neither True nor Good nor even Useful,why tell it to me at all?" The man was defeated and ashamed.
This is the reason Socrates was a great philosopher and held in such high esteem.

Wednesday, April 23, 2008

Merokok


Ramai orang tahu merokok membahayakan kesihatan malah pada setiap kotak rokok telah tercatat amaran oleh Kerajaan Malaysia bahawa 'Merokok Membahayakan Kesihatan' yang acap kali dibaca oleh penghisapnya.Merokok adalah satu isu yang amat serius yang telah mencapai tahap wabak dan tabiat merokok di kalangan belia Malaysia kini semakin meningkat dengan cepat. Malah, menurut Kementerian Kesihatan masalah ini telah mencapai tahap wabak yang memerlukan perhatiah serius daripada kerajaan.

Hari ini tidak diragui lagi bahawa tabiat merokok boleh memudaratkan kesihatan. Rokok telah dianggap satu-satunya punca kematian utama yang boleh dielakkan pada masa kini.
Merokok kini bukan sahaja menjadi tabiat bagi orang dewasa tetapi telah menular di kalangan remaja dan wanita.Kajian oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendapati merokok menyebabkan kematian setiap lapan saat. Malah dianggarkan empat juta kematian dicatatkan setiap tahun akibat penyakit-penyakit yang berkaitan dengan rokok.

Rokok menjadi penyebab berbagai-bagai penyakit yang memang boleh dielakkan jika manusia tidak menghisapnya.Setiap batang rokok yang dinyalakan mengeluarkan lebih 4,000 bahan kimia beracun yang berbahaya dan boleh membawa maut.

Antara bahan beracun tersebut termasuk bahan radioaktif (polonium-201), bahan yang digunakan dalam cat (aseton), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naftalena), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenik), gas beracun (hidrogen sianida), dan banyak lagi.

Nekotin yang terdapat dalam rokok merupakan sejenis dadah yang mengakibatkan ketagihan. Ia sama seperti heroin, amphetamina, dan kokoain yang bertindak balas di dalam otak dan memberikan kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca ketagihan.

Nikotina adalah punca serangan penyakit jantung dan strok (angin ahmar). Di Malaysia, sakit jantung merupakan penyebab utama kematian sementara strok pula adalah pembunuh yang keempat.

Merokok merupakan perbuatan membunuh diri secara berangsur-angsur. Ia bukan sahaja membinasakan diri individu ynag merokok tetapi turut membinasakan orang lain yang ada di sekitarnya. Jadi, berhentilah merokok!

Siapa?


Sebuah laporan polis dibuat oleh seorang pekerja hotel wanita berumur 30 an bahawa seorang ahli politik kanan telah bertindak mencabul beliau pada 14hb April yang lalu di sebuah hotel di ibu negara.

Kejadian memalukan itu berlaku di Kelab Havana hotel Maridien di KL Sentral ketika gadis itu sedang melayan dan menyediakan minuman keras untuk menteri berkenaan.
Bekas menteri berkenaan yang dalam keadaan mabuk dikatakan telah memegang tangan pelayan berkenaan tetapi dimarahi pelayan itu sambil berlalu dari situ.

Ketika pelayan itu berlalu bekas menteri berkenaan mengekori dari belakang dan meraba punggungnya menyebabkan pelayan itu menjerit dan memanggil teman lelakinya yang kebetulan bekerja di situ.


Teman lelaki pelayan tersebut telah bertindak membuat satu laporan polis.

Gangguan seksual adalah sebarang kelakuan berunsur seks yang sengaja dan tidak dikehendaki, diundang atau diminta. Ia meliputi sentuhan, cubit-cubitan, komen mengenai rupabadan seseorang, persiulan, pujuk rayu yang berterusan untuk keluar bersama atau untuk hubungan intim, ataupun pemaparan gambar lucah. Gangguan seksual juga boleh berbentuk ugutan, misalannya pernyataan yang mengenakan syarat berbentuk seksual atas keadaan di tempat kerja, samada penentuan gaji, kenaikan pangkat dsb. Gangguan Seksual adalah penyalahgunaan kuasa. Gangguan seksual tidak sama dengan mengurat. Ia tidak diundang dan adalah kelakuan yang tidak menghormati mangsanya. Jika anda ingin memikat hati seseorang, anda akan menghormati dan peka kepada perasaannya. Mengurat memang seronok untuk kedua pihak, tetapi gangguan seksual menyakiti dan memberi kesan buruk kepada mangsa.Selain itu gangguan seksual tidak boleh dipandang ringan. Ia mengganggu kesihatan emosi dan fizikal seseorang. Wanita yang menghadapinya melaporkan bahawa ia menyebabkan mereka mengalami tekanan jiwa, sakit kepala, gangguan tidur dan kerisauan.Ini menurunkan produktiviti kerja, merendahkan semangat dan keyakinan di tempat kerja dan memberi kesan negatif kepada sesiapa yang menyaksikan atau mendengar mengenainya.

Siapakah bekas Menteri tersebut? Masih rahsia lagi.Buletin Utama menggambarkan bahawa beliau mempertahankan kerusi Parlimen pada PRU12 tetapi tidak dilantik menjadi ahli kabinet dan kini berada di luar negara.

Kepada mereka yang gemar melakukan gangguan seksual ini, hentikanlah kerja gila dan memalukan ini. Anda bukan sahaja menjatuhkan air muka sendiri, tetapi juga mencemarkan maruah anda sendiri.

Buku


Hari ini 23 April pada setiap tahun, telah dinobatkan sebagai Hari Buku Sedunia dan Hari Hakcipta oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) pada tahun 1995 untuk menyemarakkan aktiviti pembacaaan, penerbitan dan juga hakcipta.

Tarikh 23April dikaitkan dengan buku dilakukan pada 1923 oleh penjual buku di Catalonia, Sepanyol bagi menghormati kematian penulis Miguel de Cervantes pada tarikh tersebut.

Pada tahun 1995, UNESCO memutuskan menyambut Hari Buku Sedunia sebagai mengenang ulang tahun kelahiran dan kematian William Shakespeare, kematian Inca Garcilaso de la Vega dan Josep Pla, kelahiran Maurice Druon, Vladimir Nabokov, Manuel Mejía Vallejo dan Halldór Laxness (Sumber: Wikipedia)

Tidak dapat dinafikan, buku menjadi sumber bacaan penting khususnya bagi penggemarnya. Tabiat gemar membaca mencerminkan kemajuan tamadun bangsa dan negara. Rakyat negara yang kemarok membaca selalunya dilihat pantas memacu kegemilangan bangsa dan negara. Jepun merupakan contoh yang paling ketara. Dilaporkan, rakyat Jepun akan membaca tanpa mengira masa dan tempat. Di negara ini, sekiranya statistik UNESCO yang mendedahkan rakyat Malaysia cuma membaca dua buah buku setahun masih lagi relevan, jelas ia amat memilukan. Dengan prasarana yang dilihat mendokong industri perbukuan negara dan jumlah buku yang melimpah ruah dalam pasaran,dijangkakan statistik ini pastinya meningkat dan akan terus meningkat. Persoalannya apakah bahan bacaan yang digilai oleh pembaca, mungkin majalah hiburan, komik atau bahan bacaan ringan yang tidak membantu dalam pengembangan minda. Ledakan teknologi maklumat pula menyajikan pelbagai bahan maklumat dan bacaan bentuk baru dan bersifat online. Cabaran pada buku konvensional pastinya. Golongan muda dan pelajar khususnya lebih terpaku di depan skrin komputer mengakses maklumat yang sememangnya lebih pantas, terkehadapan dan menyeronokkan daripada mengulit buku yang secara fizikalnya mendugalkan.

Dikalangan pelajar IPT, trend membaca juga amat membimbangkan. Amalan membaca buku tambahan di kalangan pelajar universiti di negara ini masih jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan pelajar universiti di luar negara iaitu secara purata mereka hanya membaca 12 buah buku selama tiga tahun pengajian.Berdasarkan satu kajian, jumlah buku yang dibaca oleh pelajar Australia ialah 180 buah, Indonesia (94 buah), India (130 buah), Thailand (56 buah) dan Brunei (26 buah).


Mengapa kita kurang atau tidak gemar membaca? Adakah kita tidak punya masa? Adakah kita lebih banyak menghabiskan masa dengan aktiviti-aktiviti lain seperti menonton tv, bersembang dan sebagainya? Adakah buku dalam bentuknya yang ada tidak lagi menarik untuk didampingi? Adakah harga buku yang semakin mahal? Sama-samalah kita cari jawapannya.

Tuesday, April 22, 2008

Why Do Men Die Younger




Everyone has one


I have one
You have one
Your mother uses your father's one
And your auntie uses your uncle's one
A married lady would acquire one
But a divorced lady would lose her one
Arnold Schwarzenneger has a longer one
Michael J. Fox has a shorter one
Madonna doesn't have one
The Chinese usually have short ones
While the Indian usually have long ones
Do you have one?
How long is your one?
Which one is your preferred one?
(see below for answer)

what you are thinking of! go down......






Answer : its your Surname, what else !!

But I like the way you think .........

Rasuah


Usaha membenteras rasuah di negara ini mendapat suntikan baru apabila BPR bakal menjadi satu suruhanjaya bebas menjelang akhir tahun ini. Semua pihak yang membenci jenayah jijik ini pasti teruja justeru kemelut rasuah negara dilihat semakin memualkan. Walaupun pelbagai tindakan proaktif telah dan sedang diambil untuk merawat penyakit tidak bermoral ini, feneomena ini terus dipersepsi sebagai buruk. Banyak negara yang tersungkur akibat permainan rasuah para pemimpinnya. Malaysia sewajarnya belajar daripada kejatuhan tersebut dan seterusnya melonjakkan nama negara sebagai salah satu negara yang bersih dari rasuah berdasarkan indeks CPI. Sebagai membuktikan komitmennya membenteras rasuah dengan penubuhan suruhanjaya ini diharapkan Pak Lah dapat mengambil tindakan segera terhadap kes-kes yang pernah menimbulkan keraguan rakyat seperti 18 kes rasuah berprofil tinggi yang pernah didedahkan oleh Dato' Seri Rais Yatim dahulu.Jika tidak kita akan lihat, cadangan ini sekadar untuk memulihkan imej Abdullah yang buruk di kalangan rakyat dan di mata dunia semata-mata.



Perdana Menteri ketika mengumumkan perkara ini berkata, elemen utama suruhanjaya itu ialah pengwujudan Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah yang bebas dengan dianggotai pakar serta ahli masyarakat yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.

Ahli lembaga ini akan menasihati suruhanjaya mengenai hal-hal pentadbiran dan operasi. Lembaga juga akan diberi taklimat mengenai kes yang membabitkan kepentingan umum dan seterusnya boleh mempersoal atau mencadangkan tindakan tertentu yang diambil. Paling penting, lembaga ini akan memastikan kes yang mendapat perhatian ramai ditangani dengan sebaik-baiknya. Diharapkan penubuhan suruhanjaya ini bakal memberi warna baru dalam menangani gejala rasuah di negara ini- keadilan kepada semua sama ada ikan jerung atau pun ikan bilis yang datang dalam pelbagai rupa dan bentuk.






Sebenarnya, rasuah adalah wabak penyakit yang telah menular dan menjadi darah daging dalam masyarakat dahulu atau masyarakat kotemporari didunia sekarang. Rasuah telah mendominasi kehidupan,ekonomi,politik,pendidikan,sukan dan lain-lain. Wabak ini amat sukar dibendung,kerana ia terselindung dan dilindungi oleh tangan-tangan kotor yang begitu licik, tetapi mempunyai nama dan kedudukan. Ia juga dibalut dan dibungkus dengan nama-nama indah seperti komisen,duit kopi,pelincir,wang ekstra,hadiah penghargaan dan lain-lain nama yang sangat bagus dan indah bagi produk yang sama,sehingga dikala ini ia dipandang sebagai sangat wajar dan biasa. Pada hal, walau sekecil mana sekali pun, ia boleh memusnahkan sebuah negara dan melenyapkan tamadun sesuatu ummat.


Wabak ini telah merentasi sejarah, zaman dan sempadan geografi dengan begitu pantas sekali. Tidak kira bila dan dimana,ia tetap sebagai simbolpengkhianatan,keperibadian yang buruk dan hina, kerana rela menggadai agama,bangsa,negara dan ummat demi wang ringgit.

Jenayah rasuah adalah satu tegahan agama. Allah s. w. t. berfirman yang bermaksud:- “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim- hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)

5 Syarat


Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat.”

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, “Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat.”

Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya, “Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?”

Ibrahim bin Adham berkata, “Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya.”

Mendengar itu dia mengenyitkan kening seraya berkata, “Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?”

“Ya!” tegas Ibrahim bin Adham. “Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar laranganNya?”

“Yang kedua,” kata Ibrahim, “Kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumiNya!”

Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, “Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezekiNya dan tinggal di bumiNya, sedangkan kamu melanggar segala laranganNya?”

“Ya! Anda benar.” kata lelaki itu.

Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, “Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat olehNya!”

Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, “Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?”

“Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?” kata Ibrahim.

Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat. Ibrahim melanjutkan, “Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya; Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh.”

Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, “Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?”

“Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?”

“Baiklah, apa syarat yang kelima?”

Ibrahim pun menjawab, “Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya.”

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya.”

Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. “Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah.” katanya sambil terisak-isak.

Wallahua’lam

Sumber: Nurani Cinta Yang Hilang (Abu Al-Ghifari)

Monday, April 21, 2008

Berenang


Apabila berkunjung ke rumah adik saya yang menetap di Damansara baru-baru ini, Hafiz tidak melepaskan peluang untuk bermain air di kolam renang. Di usia 2 tahun, dia tetap bersemangat untuk cuba berenang. Hasratnya menjadi begitu mudah apabila sepupunya Amy, 15 tidak keberatan untuk membantunya. Hafiz ternyata begitu seronok dan menghabiskan hampir 45 minit berendam di dalam kolam tersebut. Dengan pengawasan "coach" perasaan bimbang terhadap keselamatannya mungkin boleh dibuang sahaja.

Sebenarnya orang yang pandai berenang memang ada faedahnya. Memang seronok kalau pandai berenang. Jadi, kepada sesiapa yang belum tahu teknik-teknik berenang yang betul, ringan-ringankan diri mendaftar dimana-mana kolam renang. Tak kiralah umur kita, jangan segan. Tetapkan MATLAMAT kita.

Kita mulakan dengan diri kita dulu. Lepas itu suami/isteri dan anak-anak (jika berkaitan). Nanti kalau dah pandai, bolehlah kita jarakkan latihan berenang tu. Seminggu atau dua minggu sekali ke. Lebih-lebih lagi kalau dah stress dengan komputer tu, lagi bagus pergi berenang.

Dari pembacaan,berenang merupakan latihan terbaik kepada sesiapa yang memerlukan kemantapan kesihatan dan sentiasa aktif. Aktiviti berenang melibatkan banyak otot dibahagian atas dan bawah badan berbanding bentuk latihan yang lain. Sebagai contoh, aktiviti berjogging atau berbasikal hanya menggunakan otot bawah iaitu kaki sahaja. Tambahan pula, aktiviti aerobik dipercayai boleh mengurangkan kesan sampingan akibat stress.

Secara keseluruhan, berenang adalah bentuk latihan yang terbaik. Ini adalah kerana ketumpatan badan adalah menghampiri ketumpatan air. Badan akan disokong oleh air dan stress tumpuan pada sambungan (joints) dan tulang adalah minima. Memandangkan keapungan air melindungi bahagian sambungan, latihan diair adalah pilihan terbaik kepada sesiapa yang mengalami berat badan. Berenang juga diamalkan untuk proses rehabilitation selepas kecederaan atau untuk orang kurang upaya. Ianya juga selamat kepada mereka yang berumur dan wanita mengandung.

Pada kebanyakan orang dewasa, bahagian atas badan merupakan bahagian paling lemah. Dengan berenang, bahagian atas badan dan tangan bekerja lebih berbanding bahagian bawah iaitu kaki. Secara khusus, berenang dan bentuk latihan diair seperti aerobik memberikan faedah kepada cardiovascular dan merupakan salah satu bentuk latihan yang menggerakkan keseluruhan badan. Latihan diair yang suam juga merupakan kaedah terbaik kepada mereka yang mengalami penyakit sendi atau sengal (arthritis).

Juara AF6?


Bakal berlaku satu kejutan yang tidak pernah terfikir pun oleh para peminat AF bahawa juara AF6 bukan dari kalangan peserta yang bertanding. Bukan Stacy, apa lagi Toi. Kemenangan ini bakal menggemparkan. Beliau ialah abang kepada Naim yang tersingkir beberapa minggu lalu..Nantikan kemunculan bergayanya dalam konsert minggu ini!

Sunday, April 20, 2008

Betulkah?


Kalau hendak dibandingkan gaya dan rentak hidup masa lalu dengan sekarang ternyata banyak perbezaannya. Hidup kini dilihat begitu pantas, menghambat waktu malah penuh dengan cabran dan liku. Cuma yang kuat akan menang dan yang lemah akan tercorot di belakang.
Our world - Borderless
Our communication - Wireless
Our telephone - Cordless
Our cooking - Fireless
Our youth - Jobless
Our food - Fatless
Our Labour - Effortless
Our conduct - Worthless
Our relation - Loveless
Our attitude - Careless
Our feelings - Heartless
Our follies - Countless
Our arguments - Baseless
Our BO$$ - Brainless
Our Job - Thankless
Our Salary - Very less .

Lembut Lidah


Keupayaan untuk bertutur dengan pantas banyak bergantung kepada kebolehan seseorang untuk memutarkan lidahnya atau dalam Bahasa Inggerisnya "twist the tounge". Di sekolah saya masih ingat guru yang mengajar bahasa acap kali memberikan latihan kepada muridnya untuk menuturkan sepantas mungkin teks yang diberikan. Di bawah ini adalah salah satu daripadanya. Cubalah kebolehan anda.

Cerita yg bermula dengan huruf C:

Copot cahabat ciput Catu cenje, ciput cite-cite came copot cambil cari cengkerik. ciput cuke cite-cite came copot cebab copot cahabat ciput. Cemace ciput came copot cari cengkerik, ciput cakcikan catu cahye cerah. cahye cerah ciput cakcikan cangat cerah campai ciput came copot cilau. cahaye cerah cube culik copot.
Ciput cangat cuak. ciput cepat-cepat camba copot cebelum cehaye cerah cempat culik copot. copot cangat cuak came. ciput came copot cepat-cepat cari chelter cambil cepat-cepat cembunyi. ciput came copot cembunyi cenyap-cenyap cupaye cahaye cerah cucah cari ciput came copot. ciput cakap came copot, "chuuu... chuuu... cenyap... cenyap copot... ". copot cambung cakap, "copot cudah cenyap... ciput cenyap camelah... ". celepas cejam, cahaye cerah cudah chow cebab cucah cari ciput cape copot. ciput came copot cangat cuke cebab cahaye cerah cudah chow. copot cenyum cambil cakap, "copot cayang ciput cebab ciput celamatkan copot... ". ciput cenyum
cambil chow came copot... Caja cuka cuka.


Cuba pula cerita yg bermula dengan huruf K ini..

Ketam ketip kuku kakinya. Kawan karib Ketam, Kodok, kata kepada Ketam,"Kenapa kau ketip kuku kaki kau, Ketam... kenapa?" Ketam kata, "Ku ketip kuku kakiku kerana kuku kakiku kelurut... kakakku kata, kalau kuku ku kelurut, kita kena ketiplah!" Kodok kentut kekeliruan. Kodok kata kekalutan,"Kadang-kadang kalau kukuku kelurut, ku ketip kenapa keluar kudis?"Ketam ketawa, Kah..kah..kah..kah..kih..kih..kih..kih..Kuh..kuh..kuh..kuh!!Kodok..Kodok...kenapa kadar kebodohan kau ketara keterlaluan?" Kodok kata kepada Ketam, "Ketam. Kenapa kau ketawakan ku?"
Ketam kilas, "Kelakar." "Kelakar ke kurang-ajar?" kata Kodok. Kerana kemarahan Kodok keterlaluan, Kodok keperok kepala ketam kuat kadar kilat."kelekuk !", kepala Ketam kehancuran kerana kena keperok Kodok. Ketam
kata, "Kodok.. Kodok.. kenapa kau keperok kepalaku? Kan kesakitan."Kesian Ketam. Kerana kurang-ajar, kepala kena keperok.

Bagaimana, terbelit tak lidah?

Boleh Baca Tak?


Kajian menunjukkan pembaca yang hebat tidak mengeja setiap patah perkataan di dalam sesuatu teks. Minda sebenarnya akan cepat menangkap sesuatu perkataan hanya bergantung kepada huruf awal dan akhirnya. Yang lain-lain sudah tidak penting lagi. Kalau anda tergolong dalam kategori pembaca yang hebat anda tentunya tidak mempunyai masalah langsung untuk membaca teks di bawah ini dengan lancar.

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.
Cna yuo raed tihs?

I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. Thephaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at CmabrigdeUinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot
slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it.

Kisah Burger




Soalan: Siapa yg mula2 buat burger? Org Melayu ke Org Putih?
Jawapan: Org Melayu le, kite yg mula2 buat Burger Dale (Begedil)


Soalan: Banyak2 burger, burger apa yg sekejap kat sini sekejap kat sana?
Jawapan: Burger Rack (Bergerak)

Soalan: Banyak2 burger, burger apa kalau kau pegang nanti melekat2?
Jawapan: Burger Tar (Bergetah)

Soalan: Banyak2 burger, burger apa yg boleh didengar?
Jawapan: Burger Ma (Bergema)

Soalan: Banyak2 burger, burger apa yg boleh mencederakan?
Jawapan: Burger Load (Bergelut)

Soalan: Banyak2 burger, burger apa yg boleh buat kau macam nak jatuh?
Jawapan: Burger Gar (Bergegar)

Soalan: Banyak2 burger, burger apa yg buat kite ketawe?
Jawapan: Burger Luck (Bergelak)

Saturday, April 19, 2008

Bulu mata


Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang di adili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. "Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian.

Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tdk ada siapa kecuali aku dan suaramu."

Wallahualam..

"Inilah saksi-saksi itu,"ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi."
Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan."
Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."
Bibir mengaku, "Saya yang merayu."
Lidah menambah, "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meremas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dijebloskan ke dalam jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.

Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengh malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahwa apabila ada seorang hamba kemudian bertobat, walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan tobat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan diantarkan ke surga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni surga: "Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk surga karena pertolongan selembar bulu mata."

Friday, April 18, 2008

Bahana handphone


Hati-hati menggunakan handphone,
sebab radiasi handphone dapat menyebabkan
jangkitan kulit dan gatal-gatal.Tak caya? tengok gambar tu!.

Peperiksaan


Bermula dari 22 April hingga 11 Mei 2008 warga siswa UiTM menduduki peperiksaan setelah lebih kurang 15 minggu menimba ilmu dalam dewan kuliah, mencari maklumat dalam perpustakaan selain daripada menyiapkan segala tugasan yang diberikan oleh para pensyarah.

Saya mendoakan agar semuanya akan berjaya dengan cemerlang khususnya para pelajar saya yang berada dalam kumpulan D2C2, D2D3, D3Q2, D4A2 dan D4A1.

Duhai Ibu


Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun keperitan telah kau rasa
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Tanpa ditemani ayah disisi
Tak dapat kubalasi
Akan semua ini

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat kuharapkan
Kerana di situ letak syurga anakmu

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasih sayangmu yang sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu..dengarlah rintih hatiku

Tuhan kupohon doa darimu
kasihanilah ibu yg telah melahirkan diriku
Berikan kebahagiaan untuknya wahai Tuhanku
Kebahagiaan Dunia dan akhirat untukibu....

Nukilan: azira_al-johori

83

M asjid Gudang dikunjungi rombongan yang diterajui Pegawai Daerah untuk majlis berbuka puasa bersama. Turut serta ketua-ketua jabatan dan ti...