Monday, June 19, 2017

83

Masjid Gudang dikunjungi rombongan yang diterajui Pegawai Daerah untuk majlis berbuka puasa bersama. Turut serta ketua-ketua jabatan dan tidak ketinggalan YB Datuk Othman Jais. Kunjungan paling ramai sejak masjid yang bernilai 1.08 juta ini siap dibina lima bulan lalu.

Kunjungan ini menarik kerana selain dari berbuka puasa bersama kami turut sama solat berjamaah solat Maghrib, Isyak dan seterusnya Tarawih. Sempat juga Hj Borhan selaku Pegawai Daerah berucap sepatah dua untuk yang hadir.

Yang lebih menarik ialah tazkirah ringkas tapi cukup signifikan oleh Ustaz yang tidak pernah dikenali pun sebelum ini. Dia bercakap tentang pencarian Lailatul Qadr yang masih diberi kita peluang bersama beberapa hari Ramadan yang berbaki, sepuluh malam terakhir tentunya. Dia suruh pulun. Beriktikaf di rumah Allah seawal 1 pagi sehingga ke Subuh. Ada masjid di sekitar Segamat yang sudah membuatnya. Tidak mampu 1 pagi, mulakan pada 3 pagi, tidak mampu juga, bersolat jemaah Isyak dan Subuh di malam-malam penghujung ini.

Kata Ustaz alangkah ruginya kalau kita melepaskan begitu sahaja satu malam, yang pahalanya lebih dari umur kita hidup. Beramal di malam lailatul Qadar, laksana beribadah seribu bulan yang bersamaan 83 tahun, 3 bulan 3 hari.... Umur kita pun belum tentu sampai begitu. Ini janji Allah. Anugerah pada umat Muhammad s.a.w. Umur kita pendek.Kalau ada yang lebih itu subsidi. Umur umat nabi Nuh 950 tahun. Tetapi amalan kita di satu malam Qadar ini seolah beramal 83 tahun!

Pena Tumpul - Semoga diberikan kekuatan dan kemampuan

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...