Skip to main content

Kesan

Petang ini bila saya santai-santai memandu, mata saya tertumpu pada seorang tua yang mundar mandir macam tanpa arah dan tujuan. Saya silap sebenarnya. Dia bertujuan rupanya bila sesekali saya lihat dia akan membongkok dan mengutip sesuatu yang mencuri perhatiannya sepanjang dia berjalan kaki itu. Mungkin sampah yang dipungutnya. Ia boleh jadi pembalut gula-gula, kertas tisu dan apa sahaja yang menyemakkan mata memandang.

Saya mengkagumi apa yang dibuat oleh lelaki yang mungkin pada pandangan mata orang lain tidak siuman atau macam sudah tidak ada kerja yang lebih berfaedah itu untuk dilakukan. Saya sangat tidak bersetuju bila Haziq memperlekehkan perlakuan lelaki itu. Malah saya juga tidak bersetuju bila Diko yang turut sama dalam kereta bersama kami mengatakan bahawa kerja itu biar sahaja dilakukan oleh mereka yang diberikan amanah untuk melakukannya, pekerja majlis perbandaran misalnya. Ia membawa maksud tidak perlulah sesiapa pun termasuk juga lelaki itu buat sesuatu yang tidak sepatutnya dia buat. Kedua-duanya silap dalam melihat sesuatu. Mungkin memang begitu cara Generasi Y berfikir.

Saya ceritakan kepada Haziq dan Diko sebuah kisah yang pernah saya dengar dahulu dan saya kira ada kaitan dengan apa yang kami lihat itu.

Ia kisah seorang budak yang mencampakkan Tapak Sulaiman (starfish) yang terdampar di pantai ke lautan. Niat dia memang murni iaitu dia ingin menyelamatkan nyawa ikan-ikan tersebut. Bukan sedikit jumlahnya malah ratusan ribu yang terdampar dan ia bukan kerja yang cukup senang untuk dilakukan seorang diri. Tetapi, perlu kah dia melakukannya pun?

Kemudian lalu seorang lelaki yang memang pelik melihat perbuatan budak itu lalu bertanya kenapa dia perlu melakukan kerja yang orang lain tidak fikir pun hendak buat itu.


"Saya kesiankan tapak sulaiman ini, jadi saya ingin menyelamatkan mereka, sebab itu saya mencampakkannya ke dalam laut semula"

Namun lelaki itu tidak berfikir begitu malah mengatakan bahawa budak itu melakukan sesuatu yang amat membazir dan sia-sia.Ini mengecewakan budak lelaki itu walapun dia mengakui dalam hati kecilnya ada benarnya kata-kata lelaki itu bila melihat banyaknya tapak sulaiman yang perlu dilempar semula ke laut.


Pun begitu dia terus mengambil seekor lagi tapak sulaiman untuk balingan terakhir sebelum pulang..Ketika hendak mencampakkan tapak sulaiman terakhir itu, dia terfikir..dan dia meluahkan apa yang dia rasa pada lelaki itu.

"Saudara, saya mungkin tidak dapat menyelamatkan semua, tapi setiap tapak sulaiman yang saya telah selamatkan besar maknanya. Kerana saya orang kecil tidak bermakna saya tidak mampu membantu tapak sulaiman ini, selagi saya terdaya, saya akan mencampakannya. supaya ada tapak sulaiman terus selamat,tidak dibiarkan mati begitu sahaja. Sekurang-kurangnya saya melakukan sesuatu untuk menyelamatkan ikan ini", katanya.


Apa pun yang kita lakukan walaupun sebesar zarah sekali pun ia tetap memberi kesan!

Pena Tumpul - Sedar bukan blogger yang hebat tetapi sedar juga tetap memberi kesan

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w