Tuesday, November 18, 2014

Singki

Saya selalunya tidak dapat bertahan lama setiap kali melihat singki yang penuh dengan pinggan mangkuk yang tersadai minta dibasuh. Lantas, selalunya juga saya tidak akan menunggu orang lain untuk menyelesaikannya. Saya percaya semua orang baik lelaki atau pun perempuan suka apabila melihat singki dapurnya kosong sewaktu mereka masuk ke dapur. Singki yang penuh dengan pinggan, mangkuk yang belum dicuci membuatkan sehabagian besar daripada kita tertekan kerana ia memang menyemakkan mata yang memandang.

Memandang singki yang kosong memang sangat menenangkan. Begitu juga rumah yang hanya, ada barangan keperluan untuk hidup membuatkan kita juga tenang dan tidak berserabut fikiran. Sebenarnya banyak barangan yang menambah stres yang sudah berjaya memasuki ke dalam rumah kita gara-gara sudah dikuasai sindrom takut nanti apa orang lain kata.

Barangan hiasan, almari pinggan mangkuk di ruang tamu, hiasan dalam bilik dan barangan yang tidak perlu di dapur adalah kos-kos yang membuatkan duit sebahagian daripada kita semakin berkurangan dan membebankan hidup kita. Kadang-kadang dibeli untuk sekadar perhiasan dan jarang digunakan pun.

Rumah yang sedap mata memandang, adalah rumah yang umpama singki dapur yang kebanyakan masa adalah dalam keadaan kosong kecuali sewaktu memasak dan sebagainya.


Pena Tumpul - Suka cuci pinggan kerana tidak suka singki penuh








No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...