Monday, August 15, 2016

Warak

Gambar sekadar hiasan
Adakalanya kita sangat mementingkan kuantiti sehingga tidak memberi penekanan kepada kualiti.Saya ingin berkongsi kisah yang sangat menarik ini yang sangat bagus untuk dijadikan pengajaran.Kisah ini mungkin rekaan namun ia ada mesej yang tersirat.

Ada seorang wanita yang sangat cantik orangnya ingin bernikah. Dia terlalu menginginkan seorang suami yang sangat warak. Jadi, dia pun membuat hebahan yang dia sudi menerima mana-mana jejaka yang ingin menikahinya tetapi dengan syarat lelaki itu harus berpuasa sepanjang tahun, mampu khatam Al Quran setiap hari dan harus beribadah sepanjang malam.

Tidak ada seorang pun lelaki yang sanggup menerima ketiga-tiga syarat itu kecuali seorang jejaka yang sederhana perwatakan dan penampilannya..Akhirnya, bernikahlah jua wanita itu dengan lelaki itu. Selepas malam pertama perkahwinan mereka, si isteri perhatikan bahawa suaminya langsung tidak membaca AlQuran, tidak berpuasa apatah lagi berjaga malam untuk bermunajat kepada Allah.

Setelah sebulan berkahwin, akhirnya wanita itu tidak dapat menahan kesabarannya lagi. Dia menganggap suaminya itu menipunya. Maka dia pun membuat permohonan cerai di mahkamah sambil menyatakan alasan telah ditipu oleh suaminya.

Di mahkamah, Tuan Hakim pun bertanya kepada lelaki itu, "kamu ingat apa syarat-syarat nikah yang isteri kamu letakkan?" "Ingat, yang arif. Puasa sepanjang tahun, solat malam setiap hari, khatam Quran setiap hari," jawabnya dengan nada lembut. Hakim bertanya lagi, "Adakah kamu melaksanakan syarat-syarat itu?" Dengan tenang pemuda itu menjawab, "Ya".

Jawab Tuan Hakim, "Kamu berbohong! Isteri kamu kata kamu tak buat. Macam mana ni?" Pemuda itu tetap bertegas dengan mengatakan bahawa beliau telah melaksanakan kesemua syarat yang diberikan. Tuan Hakim, pun bertanya lagi, "Adakah kamu mengkhatam alQuran setiap hari?" Pemuda itu mengiyakan soalan itu. Dengan wajah kebingungan, Tuan Hakim bertanya, "Bagaimanakah kamu melakukannya?" Dengan tenang pemuda itu menjawab, "Aku membaca surah al Ikhlas tiga kali sehari. Menurut Nabi Muhammad membaca surah al Ikhlas tiga kali menyamai dengan membaca seluruh alQuran"

Tuan Hakim tertarik dengan jawapan yang diberikan, lantas bertanya soalan yang kedua. "Bagaimanakah pula kamu berpuasa sepanjang tahun?" Pemuda itu menjawab, "Aku berpuasa di sepanjang bulan Ramadan dan meneruskan berpuasa selama enam hari di bulan Syawal. Menurut Nabi Muhammad dengan menjaga puasa di sepanjang bulan Ramadan dan enam hari di bulan Syawal, ia seumpama berpuasa sepanjang tahun."

Tuan Hakim diam membisu kerana dia tidak boleh menyangkal kesemua hujah yang yang diberikan oleh lelaki itu, Akhirnya beliau menanyakan soalan terakhir. "Bagaimanakah pula kamu berjaga malam untuk bermunajat kepada Allah, sedangkan isteri kamu melihat kamu tidur?"

Tuan Hakim menyangkakan bahawa lelaki itu tidak dapat menjawab soalan ini. Namun, dengan tenang lelaki itu menjawab, ":Aku bersolat Isyak berjemaaah dan pada keesokan paginya, aku bersolat Subuh secara berjemaa, ia seumpama berjaga sepanjang malam untuk bermunajat kepada Allah"

Dia berkata kepada pemuda itu dan isterinya, "Pergilah kamu berdua. Tidak ada sebarang kesilapan dengan perkahwinan ini.

Pena Tumpul- Nasihat buat diri


No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...