Tuesday, June 02, 2015

Minum

Sering kita dengar orang kata tidak elok minum berdiri. Dalam Islam pun memang tidak dianjurkan minum sambil berdiri. Secara lahiriahnya memang tidak manis dilihat kalau minum sambil berdiri lebih-lebih lagi kalau wanita. Junjungan Nabi kita melarang umatnya minum sambil berdiri. Namun kita tidak bertanya lebih dari itu mengapa kita tidak digalakkan minum berdiri. Pun begitu, bila Islam mensyariatkan sesuatu kepada penganutnya, pasti ada hikmahnya. 


Saya tidak pernah tahu apa kebaikan di sebalik larangan itu sehinggalah saya menemukan maklumat ini. Khabarnya dari sudut perubatan, dalam tubuh kita terdapat penapis yang berfungsi sebagai penyaring.Saringan ini dikatakan hanya boleh terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri. Air yang kita minum sebenarnya belum 100% bersih untuk di olah oleh badan. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh penyaring ini  kerana ia tertutup. Air yang tidak tersaring oleh penyaring ini akan terus masuk ke pundi kencing, yang pada akhirnya boleh mnyebabkan penyakit  ginjal.

Maklumat ini juga menarik dan bermanafaat. Mungkin kita sudah mengetahuinya namun adakalanya kita tidak sangat memberikan perhatian lantas mengabaikannya. Khabarnya lagi, minum dua gelas air setelah bangun tidur dapat membersihkan organ-organ dalaman. Minum segelas air 30 minit sebelum makan dapat membantu fungsi seluruh pencernaan dan baik untuk ginjal. Selain itu, minum segelas air sebelum mandi dapat menurunkan tekanan darah. Seterusnya, minum segelas air sebelum tidur dapat mencegah stroke dan serangan jantung. 



Ilmu tanpa amal ibarat pohon rendang tetapi sayang tidak berbuah!


Pena Tumpul - Suka cendol pulut

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...