Sunday, June 07, 2015

Romantis


Saya ingin berkongsi kisah yang sangat menarik ini. Sepasang suami isteri berjalan bersama-sama, sambil memegang tangan di sebuah zoo. Di satu  kandang, keduanya melihat ada seekor kera jantan yang asyik bercengkarama dengan pasangannya. Melihat pemandangan itu si isteri pun terkedu: “Alangkah romantisnya cinta mereka."
 

Di kandang bersebelahan, mereka melihat ada seekor singa jantan membisu, sementara singa betina bergolek tidak jauh darinya. Si isteri pun berkata, “Alangkah hambarnya kisah cinta mereka" 

Suaminya tersenyum, dan berkata, “Isteriku, saya akan cuba melempar botol plastik kosong ini ke arah singa betina. Mari kita lihat apa yang akan terjadi"  Maka tatkala botol itu dilempar ke arah singa betina, dengan tangkas, singa jantan berdiri tegak, mengaum dan meraung, dan bersedia membela singa betina.

Kata suami: “Sekarang, mari kita cuba lemparkan botol kosong ke arah kera betina pula. Kita lihat apa yang akan dilakukan oleh kera jantan itu" Ketika botol itu dilempar, si kera jantan terkejut dan terus lari menjauhkan diri, meninggalkan kera betina pasangannya itu.

Siapa yang lebih romantik?  Jangan teruja atau tertipu, dengan romantiknya pasangan di jalan-jalan, atau ketika menunggang motosikal, atau di tempat-tempat hiburan kerana kemesraan suami isteri bukan untuk dipertontonkan!


Romantis itu tanggungjawab terhadap pasangan masing-masing bukan sekadar mempamerkan cumbuan mesra yang mungkin sekadar lakonan!

Pena Tumpul - Apa guna romantis kalau tiada pitis 

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...