Thursday, May 26, 2011

Janji

Saya mendengar Ustaz mentadabbur ayat ini di corong radio semalam. Saya semakin gerun dengan hati sendiri sebenarnya. Bimbang sangat. Banyaknya janji kita dengan Allah. Namun lebih banyak pula yang tidak ditunai dari yang ditunai.


Dan di antara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata: "Sesungguhnya jika Allah memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, tentulah kami akan bersedekah, dan tentulah kami akan menjadi dari orang-orang yang soleh" Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurniaNya, mereka bakhil dengan pemberian Allah itu, serta mereka membelakangkan janjinya; dan sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa membelakangkan (kebajikan). Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka (berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah memungkiri apa yang mereka janjikan kepada Allah dan juga kerana mereka sentiasa berdusta. (Surah Attaubah: 75-77)

Berapa kali kita berjanji dengan Allah? Terlalu banyak kan? Memang amat banyak.

Ya Allah, aku sibuk sangat waktu ini. Kerja banyak sangat. Nanti bila aku lapang sedikit, aku akan banyakkan masaku mengabdikan diri kepadaMu lebih daripada yang lain-lain. Ya Allah, aku tidak kaya sangat sekarang. Tunggulah sekiranya aku dikurnikan rezeki melimpah ruah aku akan bersedekah semahunya.

Macam-macam janji kita dengan Dia. Kadang-kadang bila sudah diperolehi apa yang dihajat, janji yang pernah dibuat tinggal tanpa dibuat.
Apa maksud ayat-ayat AlQuran di atas itu ye? Ayat-ayat itu untuk mereka yang sering berjanji setia dengan Allah. Namun saat mereka telah dikurniakan semua nikmat, mereka memungkiri janji mereka.

Apa jawapan Allah untuk golongan ini? Allah akan menanamkan kemunafiqan dalam hati mereka sehingga bertemu denganNya. Allah gunakan kalimah fa, faa'qabahum. Fa ini serta merta. Serta merta Allah tanamkan sifat munafiq dalam diri kita pada setiap janji yang tak tertunai. Dapat bayangkan tak bahawa sifat munafik itu ada dalam diri kita sehingga kita bertemu dengan Allah pada hari kiamat kelak?

Lailahailla anta subhanaka inni kuntu minazzalimin

Pena Tumpul - Peringatan buat diri yang lalai

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...