Skip to main content

Jam

Saya menyuruh Haziq menyiapkan 10 soalan Matematik dalam masa satu jam. Soalan-soalan yang perlu dicari jawapannya tidaklah sukar sangat untuk diselesaikan. Berdasarkan faktor itu, saya berkeyakinan tinggi Haziq tidak ada masalah untuk melakukannya. Namun andaian saya silap. Dia awal-awal menyatakan bahawa soalan yang diberikan itu cukup sukar untuk disiapkan dalam tempoh yang saya tetapkan.

"Sudah menyerah sebelum berjuang, macam mana ni?", saya sedikit terkejut dan agak kecewa juga dengan responnya begitu. Dia sepatutnya mencuba dahulu sebelum menyatakan tidak mampu melakukannya. Saya memberinya semangat dan jangan selalu sangat menyerah kalah begitu. Saya meninggalkannya sendirian dengan harapan dia akan mengubah pendiriannya.

Tidak sampai pun satu jam, Haziq mendatangi saya. Dia buat saya terkejut dengan apa yang dipersembahkannya kepada saya. Bukan 10 soalan yang mampu diselesaikannya malah lebih daripada itu. Soalan yang dianggapnya sukar di peringkat awal tadi kini berubah menjadi sangat senang rupanya andai pemikiran dan sikap diubah dalam melihatnya.

Untuk memantapkan lagi semangat dan mengikis sikap menyerah kalah sebelum berjuangnya itu saya berkongsi dengannya kisah yang agak menarik ini.

Kisah seorang pembuat jam tangan tengah dengan jam yang dibuatnya. Dia bertanya kepada jam,“Wahai jam, apakah kamu sanggup untuk berdetik paling tidak 31,104,000 kali dalam setahun?”

“Ha?,” kata jam terperanjat, “Sebanyak itu? Mana sanggup saya?”

“Bagaimana kalau 86,400 kali dalam sehari?” tanya si tukang jam.
“Lapan puluh enam ribu empat ratus kali? Dengan jarum yang halus dan kecil seperti ini?” jawab jam penuh keraguan.

“Bagaimana kalau 3,600 kali dalam satu jam?” ujar pembuat jam itu terus mendesak jamnya.

“Dalam satu jam harus berdetik 3,600 kali? Banyak sekali itu !”. Jam masih meragui kemampuan dirinya.

Pembuat jam itu dengan penuh kesabaran kemudian berbicara kepada si jam. "Kalau begitu, sanggupkah kamu berdetik satu kali setiap detik?”

“Satu kali dalam satu detik? Ah..kalau begini, aku sanggup!” kata jam dengan penuh berkobar-kobar.

Pembuat  jam tersenyum dan segera menyudahkan jam tersebut. Setelah selesai dibuat, jam itu pun berdetik satu kali dalam setiap detiknya. Tanpa terasa, detik demi detik terus berlalu dan jam itu memang luar biasa kemampuannya  kerana ternyata genap setahun penuh dia telah berdetik tanpa henti.sebanyak 31,104,000 kali !

Begitulah, ada kalanya kita ragu-ragu dengan segala tugas pekerjaan yang begitu terasa berat. Namun sebenarnya kalau kita sudah mula melakukannya, kita ternyata memang mampu pun. Malah yang pada awalnya kita anggap mustahil sekali  untuk dilakukan!


Pena Tumpul -  Pakai jam murah

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w