Tuesday, July 12, 2011

Sebab

Bagi pasangan yang sedang asyik berkasih sayang dan saling mencintai lafaz kasih dan cinta selalunya tidak cukup kuat untuk meyakinkan pasangan. Justeru itulah kata-kata seperti, "Kalau sayang dan cinta apa tandanya" kerap bermain dibibir. Malah akan terkeluarlah dari mulut jawapan yang bunyinya cukup mustahil untuk dilakukan. "Kalau tidak percaya, belahlah hati". Begitu juga ungkapan yang cukup indah didengar namun amat mustahil untuk dilaksana seperti "Kalau hati sudah sayang, lautan api sanggup ku renangi"

Namun begitu, jawapan-jawapan begini masih tidak dapat memuaskan hati pun. Dialog ringkas antara pasangan ini mungkin dapat menjelaskan segala-galanya.

Dara: Kenapa awak suka saya, sayang saya?Kenapa awak amat mencintai saya? Saya ingin tahu sebabnya.
Uda : Saya tidak tahu bagaimana ingin menyatakannya. Namun saya memang benar-benar menyayangi awak.
Dara:Kalau anda sendiri tidak tahu mengapa awak amat mencintai saya, adalah mustahil untuk mengatakan yang awak memang benar-benar mencintai saya. Awak cuma omong-omong kosong saja.

Dara terus mendesak Uda sehinggalah menyatakan , "Baiklah, saya sayang dan cinta awak sebab awak memang cantik, suara yang memukau, awak begitu mengambil berat tentang saya, awak begitu penyayang, senyuman awak yang amat menggoda dan memikat, awak juga amat faham tentang kehendak saya.
Dara tersenyum lebar mendengar penjelasan Uda. Riang hatinya tidak terkira. Yakinlah dia bahawa Uda memang amat mencintainya jiwa dan raga.

Malang tidak pernah siapa menduga, beberapa hari kemudian Dara terlibat dalam kemalangan dan koma. . Uda yang dilanda hiba kemudiannya meletakkan sekeping warkah di sisi Dara yang ditulis begini,
 

"Sayangku,
Kerana suaramu yang merdu aku mencintaimu, namun kini suaramu tidak kedengaran lagi, Oleh itu perlukah aku terus mencintai mu lagi?

Kerana perhatianmu terhadapku membuatku amat mencintaimu, namun kini aku tidak mendapatkannya lagi daripadamu. Oleh itu wajarkah untuk aku terus mencintaimu lagi?
Kerana senyumanmu juga menerbitkan rasa sayangku padamu, namun kini kau sudah tidak mampu senyum lagi.
Kalaulah cinta dan sayang itu perlukan sebab,tentulah sekarang ini saya tiada lagi sebab untuk mencintai awak lagi. Perlukah cinta itu bersebab? Sebenarnya tidak perlu awak tanya kenapa saya mencintai awak. Kerana cinta saya pada awak tidak pernah berubah. Dan cinta memang tidak perlu pada apa-apa sebab pun".

Cinta tidak perlu diucap namun terpamer dalam tindakan. Memadailah begitu.

Pena Tumpul - Cinta Kasih Sayang
 
 


No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...