Tuesday, July 26, 2011

Kemampuan

Kata Ustaz, jangan berkira sangat kalau hendak bersedekah. Begitu juga dianjurkan untuk bersedekah dan memberi mengikut kemampuan. Kalau  besar kemampuan kita, sepatutnyalah kuantiti sedekah pun perlu besar berbanding dengan mereka yang kecil kemampuannya.

Dalam program bual bicara Tanyalah Ustaz itu, beliau menyampaikan kisah yang cukup menarik ini.

Pada suatu hari, di zaman kerajaan Nabi Sulaiman..Nabi Sulaiman a.s menitahkan seluruh rakyat jelatanya yang terdiri bukan saja manusia; bahkan jin dan haiwan juga membawa sedekah atau hadiah ke istana Nabi Sulaiman. Maka berbondong-bondonglah rakyat Nabi Sulaiman datang dengan  membawa sedekah atau hadiah masing-masing.

Si Gajah membawa kerbau sebagai hadiah, si Kerbau membawa kambing sebagai hadiah, Si Kambing membawa ayam sebagai hadiah, Si Ayam membawa belalang sebagai hadiah, si Belalang membawa semut sebagai hadiah. Maka berbarislah haiwan-haiwan ini untuk mempersembahkan hadiah masing-masing. Kebetulan Si Gajah berbaris di sebelah Si Belalang. Menjelinglah Si Gajah akan hadiah Si Belalang, seraya berkata, "Hai Belalang..semut je kau bawa? Tengok aku ni haa...kerbau!!"

Maka terdengarlah oleh Nabi Sulaiman a.s akan sindiran Si Gajah terhadap Belalang, maka bersabda baginda, " Berilah sedekah/hadiah sesuai dengan kemampuanmu.."

Maksudnya, sesuai sangat lah..Si Gajah yang berbadan sasa membawa kerbau sebagai hadiah dan sesuai lah Si Belalang membawa semut. Kalau Si gajah membawa semut, itu kedekut namanya dan kalau Si Belalang membawa kerbau,tentulah ada yang tidak kena di mana-mana. Tidak mungkin Si Belalang membawa kerbau, dengan saiznya yang amat-amat kecil itu!

Pengajarannya, berilah hadiah atau sedekah semampu kita. Jangan terlampau kedekut dan  jangan pula terlampau murah hati sehingga menyusahkan diri sendiri.

Kalau sekadar seringgit yang kita mampu, memadailah justeru bukan kuantiti itu yang penting tetapi kualiti ikhlas itulah yang lebih penting lagi!


Pena Tumpul - Ukur baju badan sendiri

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...