Skip to main content

Pencuri

Seorang Ustaz berkongsi cerita yang saya kira sangat menarik ini. Ia tentang seorang pemuda yang berguru dengan seorang alim dan diperintahkan supaya keluar bekerja dan mencari pekerjaan. Yang menariknya pekerjaan yang perlu dilakukan mestilah pekerjaan yang pernah dilakukan oleh ayahnya dahulu. Dan yang paling penting dalam melakukan pekerjaan itu, perlulah jujur dan bertakwa kepada Allah.

Pemuda itu tidak tahu tentang pekerjaan ayahnya kerana ayahnya telah lama meninggal dunia. Dia pun segera pulang ke rumah untuk menanyakan hal tersebut kepada ibunya.Setibanya di rumah, pemuda itu menemui ibunya, lalu berkata, "Bu, tolong beri tahu kepadaku apa pekerjaan sepeninggal ayah dahulu?"

Ibunya rasa sangat hairan dengan pertanyaan anaknya yang tiba-tiba itu. Dia pun bertanya, "Kenapa nak tau kerja apa ayah kamu buat dulu?" .Pemuda itu terus-menerus mendesak ibunya agar memberitahu pekerjaan ayahnya. Lama-kelamaan  ibu tewas dengan desakan anaknya. Dengan nada tinggi,  ibu berkata, "Ketahuilah bahwa ayahmu dulu adalah seorang pencuri!

Bukan kecewa yang dirasakan pemuda itu ketika mengetahui ayahnya adalah pencuri, melainkan hasrat yang membara  untuk mengikuti jejak ayahnya sesuai dengan anjuran yang disampaikan oleh gurunya.Pemuda itu menjelaskan kepada ibunya, "Aku diperintahkan oleh guruku untuk bekerja seperti pekerjaan ayahku tanpa meninggalkan kejujuran dan ketakwaan kepada Allah dalam bekerja."

"Hai, anakku! Apakah dalam mencuri ada ketakwaan?" perli ibunya.Anaknya menjawab dengan yakin, "Ya, begitulah kata guruku."

Dia pun mula belajar bagaimana menjalankan tugas sebagai pencuri. Bila sudah yakin dengan ilmu  mencurinya dia pun memutuskan untuk melaksanakan perintah  gurunya . Seusai shalat Isya' dan semua orang tertidur lelap, ia pun keluar rumah untuk menjalankan tugas sulungnya sebagai pencuri. Dia selalu ingat pesan gurunya untuk membawa kejujuran dan ketakwaan saat bekerja.Rumah yang dilintasinya buat pertama kali adalah yang terdekat dengan rumahnya, iaitu rumah jirannya sendiri. Namun, dia ingat bahwa mengganggu tetangga bukanlah pekerjaan takwa. Kemudian ia membatalkan niatnya untuk mencuri di rumah jirannya itu.

Begitu juga, ketika hendak mencuri di rumah anak yatim, dia berfikir, "Allah memperingatkan untuk tidak memakan harta anak yatim." Dia pun pergi mencari rumah berikutnya.Sambil berjalan, ia merenung, ternyata tidak mudah untuk menjadi pencuri yang bertakwa.  Namun, perintah gurunya harus dilaksanakan. dan dia tidak boleh berputus asa!

Tiba-tiba langkahnya terhenti di sebuah rumah besar nan megah. Konon pemilik rumah itu memang luar biasa kayanya. Dengan keterbatasan ilmunya, dia beranggapan bahwa tidak mengapa jika mengambil zakat dari kekayaan orang tersebut. Tekad yang bulat mendorongnya untuk masuk ke dalam rumah besar yang tidak berpenjaga tersebut. Dia menyelinap masuk ke dalam rumah itu dan menemui barang kemas dan wang ringgit yang bukan kepalang banyaknya.

Dia juga menjumpai buku-buku catatan yang berisi laporan kewangan orang kaya tersebut. Dengan lampu kecil yang dibawanya, dia mulai menghitung zakat yang harus dikeluarkan oleh orang kaya itu. Dengan sedikit ilmu yang dia tahu tentang kewangan, pemuda itu melakukan kerja-kerja pengiraannya tanpa sedar bahawa dia sudah terlalu lama dalam bilik itu sehinggalah fajar menyingsing pertanda masuk waktu solat Subuh.

Tuan rumah  bangun untuk solat Subuh.Dia terkejut melihat biliknya telah terbuka. Apalagi bila dia mendapati pemuda itu sedang asyik dengan buku-buku catatannya.. Pemuda itu terkejut bila disergah oleh tuan rumah itu. Bila dia sedar hari hendak siang,dia bergegas untuk melaksanakan solat Subuh. Dia solat Subuh bersama orang kaya itu.

Usai shalat, pemuda itu mengaku kepada tuan rumah, "Saya pencuri." Tuan rumah makin hairan "Lantas apa yang kau lakukan dengan buku-buku catatanku?" tanya tuan rumah."Aku sedang menghitung zakat yang belum kau keluarkan selama enam tahun. Ini hasilnya," jawab pemuda itu sambil menunjukkan hasil pengiraannya tadi. Dia menasihati  tuan rumah tentang keutamaan zakat. Tiada kemarahan terlihat di wajah si tuan rumah. Dia malah kagum dengan kejujuran si pencuri itu.

Akhirnya, orang kaya itu menjadikan pemuda itu penasihat kewangannya. Malah pemuda itu dijodohkan pula dengan anak gadis orang kaya itu. Pemuda itu turut membawa ibunya tinggal bersama di rumah orang kaya itu.

Begitulah berkat takwa. Seorang pencuri berubah hidupnya!

Pena Tumpul - Pernah curi rambutan Pak Atan masa kecil-kecil dahulu

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w