Saturday, December 14, 2013

Mulut

"Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)." Surah Qaaf - Ayat 18

Ustaz Norhisyam mengutarakan ayat ini apabila bercakap tentang perlunya menjaga mulut. Anggota yang darinya terpacul kata-kata memang sangat perlu dikawal penggunaannya. Dari mulut keluar ungkapan yang baik dan enak di dengar juga yang pedas, berbisa dan menyakitkan. Mulut juga menyebar fitnah, mengumpat dan memaki.

Hebatnya kuasa mulut. Benarlah kata pepatah orang tua, kerana mulut badan binasa. Kita melihat di sekeliling kita betapa mulut membawa keruntuhan dan kehancuran orang lain juga punahnya sebuah rumah tangga. Hatta kerana mulut juga sebuah kerajaan dan negara pun bisa tumbang.

Ada mulut celupar. Tidak kurang juga mulut yang tidak berhenti-henti melontarkan kata-kata tanpa kawalan.. Membelasah apa sahaja tanpa mengira hati dan perasaan orang lain. Mulut juga boleh memuji dan mengeji.

Yang pastinya mulut akan berperanan dengan baik dan betul kalau yang empunya pandai menjaga dan mengawalnya. Begitulah juga sebaliknya.

Seelok-eloknya kalau diam itu lebih baik dan tidak menyakitkan dan memudaratkan orang lain, menutup mulut dianggap langkah terbaik yang perlu dilakukan.

Kalaulah mulut ada zip macam seluar!

Pena Tumpul -  Ustaz sarankan baca  سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم daripada berkata yang bukan-bukan

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...