Skip to main content

Transformasi

Bila pelajar sekolah mahu pun di universiti tidak kritikal dan kreatif, pasti ada yang tidak kena dengan sistem pendidikan kita. Walaupun kita boleh berbangga dengan pencapaian pelajar kita dalam peperiksaan awam ia bukan indikator yang jitu bahawa mereka cemerlang dan hebat. Ada perkara lain lagi yang perlu diberikan perhatian juga.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Penilaian Rancangan Pelajar Antarabangsa 2009, bilangan siswazah yang menganggur terus meningkat saban tahun.Saya melihat sistem pendidikan menyumbang kepada keadaan ini. Di sekolah misalnya mempamerkan corak pembelajaran yang menekankan pembelajaran permukaan dan pasif. Pelajar tidak diasuh untuk terlibat dalam pembelajaran yang mendalam dan aktif. Hasilnya kita 'berjaya' menghasilkan pelajar yang sebenarnya tidak cukup bersedia untuk meneruskan perjuangan di universiti, apatah lagi untuk kerjaya dan membina kehidupan.

Pelajar kita kurang mahir untuk berfikir secara kritikal dan kreatif kerana sistem pendidikan kita menganjurkan konformiti dan uniformiti. Dalam lain perkataan, pelajar tidak diberi kebebasan untuk melencong daripada apa yang telah dipersetujui dan ditetapkan dalam silibus. Kalau 1 campur 1 itu 2 jawapannya, maka pelajar tidak boleh mempersoalkan mengapa itu jawapannya. Pelajar diajar tentang 'apa' dan bukan 'kenapa'. Lebih malang, kalau pelajar disuap dan terus disuap, lantas pelajar pasiflah yang dihasilkan.

Khabarnya, siswazah kita kurang kemahiran insaniahnya ataupun "soft skills" yang diperlukan oleh majikan. Antaranya kemahiran berkomunikasi, etika kerja, proaktif, merancang dan mengurus, menyelesai masalah dan membuat keputusan, juga kemahiran hubungan sesama manusia.

Kita mengorbankan siswazah yang berkualiti untuk memberi laluan kepada kuantiti siswazah. Kita perlu menerima hakikat bahawa sistem pendidikan kita perlu transformasi atas dasar transformasi dan bukan atas sebab-sebab lain yang tidak penting seperti kepentingan politik. Kita perlu menyiapkan pelajar kita untuk mendepani cabaran abad 21 yang makin hebat kini. Pelajar kita bukan sahaja perlu sangat berilmu tetapi perlu juga tinggi tahap keyakinannya, berorientasi pencapaian, juga sangat mahir dan berkesan komunikasinya. Juga berintegriti, etika kerja yang hebat, memiliki kesukaan belajar sepanjang hayat, berdikari, mempamerkan kemahiran interpersonal dan kerja berpasukan yang baik. Pelajar kita juga mesti seorang penyelesai masalah yang baik, berfikiran analitikal dan kreatif, celik komputer, produktif dan warganegera yang bertanggungjawab dan menghormati budaya orang lain.

Untuk melahirkan pelajar yang dinyatakan tadi, sekolah dan universiti tidak hanya sekadar tempat untuk menyampaikan ilmu tetapi lebih dari itu.Ruang perlu dibuka seluas-luasnya untuk para pelajar mengembangkan bakat mereka, medan untuk berfikir dan menjana minda mereka.

Pena Tumpul - Peperiksaan membunuh kreativiti pelajar


Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w